کد خبر:38719
پ

رئیس نظام پرستاری استان همدان خبر از مهاجرت 17 نفر از پرستار، اتاق عمل و هوشبری از سال 1400تا شش ماهه اول 1401 داد.


به گزارش روزانه نیوز، هادی زرینی با بیان اینکه مهاجرت پرستاران به خارج از کشور زیاد شده است، اظهار داشت: متاسفانه امنیت شغلی برقرار نشده و اهمیتی که سایر کشورها به پرستاران می دهند در ایران شاهد آن نیستیم و همین امر متقاضیان به مهاجرت را بیشتر کرده است.


به گفته وی، با وجود اعلام اخبار های گوناگون در خصوص بهبود وضعیت پرستاران متاسفانه این مهم به وقوع نپیوسته با کمرنگ شدند بیماری کرونا و اتمام طرح پرستاران تمدید طرح صورت نگرفت.


این مقام مسئول اشاره کرد: بحران کرونا به واسطه جوان بودن پرستاران و طرحی بودن آنان شیفت های بیشتری را در بیمارستان سپری می کردند اما بعد از اتمام طرح متاسفانه افراد جذب نشدند و حتی با مخابره شدن اخبار مبنی بر خانه نشینی پرستاران که دستور داده شد مجددا به محیط کاربازگردند اما این امر موثر نیست زیرا نیروهای جوانی که داوطلبانه به کمک آمدند باید خیلی بیشتر مورد اهمیت قرار می گرفتند نه اینکه به جای تمدید طرح تعدیل شوندو
زرینی ادامه داد: اولین دلیل مهاجرت نبود امنیت شغلی است، عدم رعایت قوانین و همچنین جذابیتی هایی مانند پرداخت هزینه تحصیل و یادگیری زبان که سایر کشورهای برای جذب پرستاران در نظر گرفته اند باعث شده نیروهای جوان و با تجربه ای که بحران کرونا را سپری کرده اند و در زمره نیروهای خبره و ماهر قرار گرفته اند مایل به مهاجرت باشند.


به گفته وی، آلمان، کانادا، استرالیا، انگلیس، کشورهای اسکاندیناوی، سوئد، دانمارک، هلند و کشورهای حوزه خایج فارس عمان، قطر به راحتی نیروهای جوان ما را با جذابیت های ایجاد شده، جذب می کنند.


زرینی خاطر نشان کرد: هشدارها را از خیلی قبل تر دادیم و روز به روز تعداد متقاضیان بیشتر می شود و روزی نیست که متقاضی مهاجرت به نظام پرستاری مراجعه نکند اما تا زمان کار آنها نهایی نشود آمار اعلام نمی شود.


این مقام مسئول در خصوص دلایل مهاجرت پرستاران گفت: بخشی به دلیل شرایط حاکم بر کشور است و بخشی تخصصی در حوزه پرستاری است در بخش تخصصی اکثر افرادی که مایل به مهاجرت هستند ناراضی اند و دوست ندارند شهروند درجه دو یا سه کشور دیگری شوند اما در کل کشور در حوزه پرستاری آن چیزی که باید در نظر بگیرند نشده و تبعیض کاری که در بین کارکنان گروه پرستاری وزارت بهداشت و سایردستگاه های اجرایی انجام می شود باعث دلسرد شدن این افراد می شود.

رئیس نظام پرستاری استان همدان ادامه داد: در یک بیمارستان یک پرستار با 175 ساعت کار می کند که شامل دورکاری، تعطیلی نمی شود حال بحث قانون فوق العاده خاص کار که برای کارکنان سایرارگان ها اجرا می شود برای پرستاری اجرا نمی شود، قانون تعرفه گزاری پرستاری که قرار بود اجرا شود بعد از 16 سال به سمتی سوق داده شد که اصلا خوشایند نیست و همچنین بحث استخدام نیروها ست که با وجود کمبود نیرو نمی توانیم جذب داشته باشیم.


وی با اشاره به اینکه کمبود نیرو در استان نداریم بلکه بحث کمبود استخدام است، گفت: پرستاران با کار یکسان اما عناوین مختلف رسمی، رسمی آزمایشی، پیمانی، شرکتی، قراردادی، طرحی وتمدید طرحی حقوق های متغیردریافت می کنند که باعث ایجاد دلزدگی می شود و پرستارهای قردادی، شرکتی، طرحی بیشترین متقاضی مهاجرت هستند که اصلا به آنها رسیدگی نمی شود .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید