کد خبر:51202
پ

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: کاهش ضایعات گندم از ۶ به ۴ درصد معادل ۱۰ هزار تن و ۱۵۰ میلیارد تومان است و این مهم با مبارزه علیه سن غلات و کالیبراسیون کمباین برگ زرینی از توفیقات جهاد کشاورزی استان به شمار می‌رود‌.

به گزارش روزانه نیوز، رضا بهراملو در مراسم عملیاتی سازی جهش تولیدات کشاورزی با ایده مولدسازی روستاها با بیان اینکه در مبحث رشد تولید و دستیابی به خودکفایی تولید، با محدودیت زمین و بحران آب مواجه هستیم اظهار کرد: در حالی که متناسب با رشد جمعیت افزایش تولید نیز باید عملياتی شود.

وی با بیان اینکه طبق شاخص‌های جهانی هر ۴۰ سال، تولید باید دو برابر افزایش یابد افزود: همدان تنها استانی است که نقشه راه کشاورزی را تدوین کرده‌ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه باید از وضعیت موجود به وضعيت مطلوب برسیم گفت: نقشه راه کشاورزی در ۲۱ زیرتخصص مختلف و با حضور تشکل‌ها، بهره‌برداران، محققان و صاحب‌نظران با کارشناسی محقق شده است.

وی در بخش دیگر متذکر شد: در گذشته روستاهای استان تولیدکننده بودند، به نحوی که در حوزه تولید گوشت و صنعت دام و طیور، نان کامل و صنایع تبدیلی علاوه بر روستا دیگران را تامین می‌کردند بنابراین در راستای رشد تولید و جهش تولید، طرح هر روستا یک دامداری مطرح شده است.

وی خاطرنشان کرد: طرح مولدسازی روستاها مطرح شده به طوری که روستاها به عنوان تولیدکننده دامداری، صنایع لبنی و بسته‌بندی فعالیت کنند.

وی در تشریح طرح جهش تولیدات کشاورزی یادآور شد: توسعه دامداری‌های سبک و سنگین روستایی، توسعه شیلات و زنبورستان‌ها، ایجاد صنایع کوچک روستایی در قالب صنایع لبنی، میوه خشک و صنعت بسته‌بندی، ایجاد گلخانه‌های کوچک مقیاس ۳۰۰ مترمربعی و توسعه فروشگاه‌های عرضه مستقیم محصولات روستایی از اهداف این طرح است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه تاکید کرد: امروز سه مجوز تولیدی‌های کوچک روستایی اعطا می‌شود چراکه کلید حل مشکلات اقتصادی تولید و کلید جهش تولید با مشارکت مردمی محقق می‌شود.

وی در بخش دیگر از سخنانش فعالیت‌های شاخص کشاورزی استان را برشمرد و متذکر شد: از مساحت یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار هکتاری استان یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی است که از این میزان ۲۵ درصد اراضی آبی محسوب می‌شود.

بهراملو با تاکید بر اینکه تعداد دامداری‌های استان یک‌هزار و ۵۷۰ واحد، تعداد واحدهای تولید پرورش ماهی ۵۸۸ واحد و واحدهای صنایع تبدیلی دارای پروانه بهره‌برداری استان ۳۵۱ واحد است که این میزان تولید ۴.۸ درصد از تولیدات کشور به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: استان همدان در محصولاتی چون سیب زمینی، یونجه، گردو و انگور رتبه اول کشوری را از آن خود کرده است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزی‌ به فعالیت‌های شاخص سازمان جهاد کشاورزی پرداخت و گفت: ایجاد تعامل و هم‌افزایی در مجموعه بزرگ جهاد کشاورزی استان، کسب رتبه سوم کشوری در ارزیابی عملکرد سال ۱۴۰۲ و کسب رتبه برتر توسط ادارت کل و مدیریت‌های سازمان غله و عشایری همچنین روز جهانی خاک برخی از توفیقات این سازمان است.

وی با تاکید بر اینکه همدان تنها استان پایلوت اجرای الگوی کشت و توسعه جهشی گلخانه‌هاست خاطرنشان کرد: کاهش ضایعات گندم از ۶ به ۴ درصد معادل ۱۰ هزار تن و ۱۵۰ میلیارد تومان است و این مهم با مبارزه علیه سن غلات و کالیبراسیون کمباین برگ زرینی از توفیقات جهاد کشاورزی استان به شمار می‌رود.

بهراملو با اشاره به تهیه و تدوین ایده نقشه راه در ۲۱ زیرتخصص برای اولین بار در وزارتخانه و دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد: معرفی ۴۱ نخبگان نمونه ملی و ۱۹ شرکت دانش‌بنیان شمار دیگری از فعالیت‌ها و اقدامات سازمان است.

وی به دیگر فعالیت‌های شاخص کشاورزی استان اشاره کرد و افزود: احیا و به ظرفیت رساندن واحدهای راکد، افزایش جوجه‌ریزی در بخش طیور و شیلات، تدوین ایده دستورالعمل مولدسازی روستاها در بخش‌های دام و طیور، گلخانه‌های کوچک مقیاس، ایجاد صنایع روستایی شماری از این اقدامات است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از اتمام رفع تداخلات اراضی کشاورزی به زودی خبر داد و با بیان اینکه ظرف یک سال چهار برابر هفت سال کار انجام شده است تصریح کرد: مستندسازی و اخذ سند املاک فاقد سند، تامین امنیت غذایی پایدار برای همه نسل‌ها، افزایش تولید به ۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۳ و ۶ میلیون تن در سال ۱۴۱۰ و ۹ میلیون تن در ۱۴۴۰ شمار دیگری از برنامه‌های سازمان است.

بهراملو در بخش دیگر به ارتقای کیفیت تولیدات زراعی، باغی و دام و طیور پرداخت و یادآور شد: اهداف و برنامه‌های کشاورزی استان استفاده از توان فکری و ایده همه اعضای مجموعه کشاورزی استان، مراکز نمونه و تشكل‌هاست.

وی با بیان اینکه برنامه حفاظت از آب و خاک‌های حاصلخیز و ارتقای بهره‌وری مصرف آب از ۱/۵ به ۲/۵ کیلوگرم بر مترمکعب تا سال ۱۴۱۰ را جزو مهمترین برنامه‌ها برشمرد و افزود: کاهش ۱۰ درصدی ضایعات پس از تولید، توسعه صنایع تبدیلی، فرآوری و جلوگیری از خام فروشی از برنامه‌های این سازمان است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان‌ در پایان فعال کردن ۲۶۱ واحد راکد تا سال ۱۴۱۰ را از دیگر اقدامات دانست و افزود: سفرهای شهرستانی برای شناسایی مسائل و مشکلات واحدهای غیر فعال در دستور کار است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید