کد خبر:51233
پ

بخشدار مرکزی همدان گفت: از زمان تاسیس تعاونی ها بیشتر از15 سال می گذرد بنابراین اساس نامه شرکت ها به روز رسانی شود و بر اساس مباحث روز فعالیت کنند تا اقدامات خوبی در روستاها صورت گیرد، و پاسخگوی نیازهای جامعه هدف باشند.

به گزارش روزانه نیوز، محمد حسن دهبانی درجلسه بررسی وضعیت تعاونی‌های روستایی که با حضور رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان همدان، مدیران عامل تعاونی های روستایی بخش مرکزی، شوراها و دهیاران بخش مرکزی همدان با دستور جلسه بررسی وضعیت تعاونی‌های روستایی در بخشداری مرکزی برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به شعار سال «جهش تولید با مشارکت تولید» شرکت های تعاونی در سطح روستاها با مشارکت مردم به دنبال تحقق اهداف مورد نظر باشند .

به گفته وی، با برنامه ریزی جامعه هدف از خدمات تعاونی ها بهره ببرند و مجموعه تعاون روستایی اقلام توزیعی را به راحتی در اختیار روستاییان قرار دهند.

بخشدار مرکزی با بیان اینکه درسطح بخش مرکزی همدان 13 تعاونی روستایی فعالیت دارد که حوزه عملیاتی 65 روستا را در بر می گیرد که 100 درصد روستاهای بخش مرکزی و شهرستان همدان در حوزه تعاونی ها قرار گرفته اند، تصریح کرد: تعاونی های فعال برنامه محور تر پیش روند و با گسترش برنامه ها به اهداف مد نظر خود برسند و تعاونی های غیر فعال مجددا به چرخه باز گردند.

تعاونی های غیرفعال به صورت پروژه محور فعال می شوند

در ادامه رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان همدان در گفت: امسال دو بخش از شعار سال «تولید و مشارکت» اشاره مستقیم به تعاونی ها دارد یکی از نمادهای مشارکت تعاونی ها و یکی از مکان های اصلی تولید روستاها هستند که دو واژه تعاون و روستایی در کنار هم بحث تولید و مشارکت را به عرصه ظهور می رساند.

حمید شفیعی اشاره کرد: تعاونی ها براساس قانون اصلاحات ارضی و نسخ های زراعی که به روستاییان داده شد در قالب تعاونی های روستایی تشکیل شدند که به مرور زمان دچار تغییر و تحولاتی شدند به این صورت که قبلا در هر روستا یک تعاونی فعال بود که به مرور ادغام شدند و امروزه در مجموعه شهرستان همدان 17تعاونی روستایی وجود دارد که از این تعداد 13تعاونی در حوزه بخش مرکزی قرار دارد این بخش به لحاظ اهمیتی که دارد وجود تعاونی ها فرصتی برای برنامه ریزی روستایی می تواند باشد.

به گفته وی، از 13 تعاونی بخش مرکزی 7 تعاونی اتحاد نوین الوند یکن آباد، امزاجرد، امین با مرکزیت روستای انصارالامام، آبشینه، پیروز، سنگستان، شورین، سولان، عارف با محوریت گنبد ، گرچاقه فعال هستند، و تعاونی روستاهای یلفان، عابد با محوریت ابرو و جورقان در حال حاضر غیر فعال اند.

رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان همدان ادامه داد: از 17تعاونی 7 تعاونی تولید که بیشتر دربخش قهاوند و در حوزه تولیدات کشاورزی و 7تعاونی کشاورزی به صورت تخصصی نیز وجود دارد که فعالیت متفاوت از تعاونی های روستایی دارند.

شفیعی افزود: این 17تعاونی بخش مرکزی با مشارکت هم اقدام به تشکل «اتحادیه تعاون روستایی شهرستان همدان» و اتحادیه های شهرستان نیز در سطح استان و مرکز مجددا تشکیل اتحادیه دادند.

وی با بیان اینکه فقط یک تعاونی فعال باشد مد نظر نیست، اظهار داشت: تعاونی باید موثر باشد و تعاونی های غیرفعال به صورت پروژه محور فعال کنیم.

رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان همدان  اشاره کرد:هرم قدرت در اتحادیه ها برعکس هرم دموکراسی و حکمرانی که در کشور ها وجود دارد است و صاحبان اصلی این تعاونی ها اول روستاییان هستند که بعدا اتحادیه ها را تشکیل می دهند وصاحبان اصلی اتحادیه ها هستند و تا مرکز پیش می رود و سیستم قدرت به مردم باز می گردد که رکن اصلی تعاونی ها مجامع عمومی هستند که مردم جمع می شوند و تصیماتی را اتخاذ می کنند.

شفیعی تصریح کرد: به لحاظ تحولات اجتماعی که در روستاها رخ داده است چالش هایی در تعاونی ها به وجود آمده است این تعاونی ها در گذشته تمامی کارهای جوامع روستایی را انجام می دادند و به شکلی بازوی توانمند دولت در اداره روستاها بودند که به مرور زمان با شکل گیری سایر نهاد ها در روستاها خیلی از وظایف به نهاد های دیگر محول شده اما همچنان تعاونی های روستایی در برخی از مناطق همچنان فعال هستند و در تمامی حوزه ها از قبیل کشاورزی، عمرانی، اقتصادی، آب، تامین نهاده های کشاورزی و …. می توانند فعالیت کنند

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید