کد خبر:51495
پ

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان در آیین گرامیداشت روز ماما بر حمایت از جامعه مامایی استان تأکید کرد.

به گزارش روزانه نیوز، محمدمهدی مجذوبی در آیین گرامیداشت روز ماما با اشاره به اینکه من کار خود را از حوزه بهداشت آغاز کرده و با مسائل و دغدغه‌های ماماها از نزدیک آشنا هستم اظهار کرد: شاید در برخی بخش‌ها سیاستگذاری‌ها باید با تحولاتی همراه شود از جمله در بخش تربیت نیرو که با جذب و اشتغال جامعه مامایی در برخی مناطق همخوانی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه نقش مامایی در پروسه سلامت مادر و نوزاد نقشی انکارناپذیر است عنوان کرد: با وجود تلاش جامعه مامایی و مراقبین سلامت، حدود ۴۷ درصد زایمان‌های انجام شده طبیعی بوده که مستلزم فرهنگ‌سازی و اقدامات گسترده‌تری برای افزایش این مهم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان همچنین به نقش اثرگذار ماما در روند زایمان و سلامت مادر و نوزاد، اشاره و بیان کرد: اخلاق حرفه‌ای در روند کار ماما عنصری بسیار مهم است به ویژه در محور جوانی جمعیت و حفظ کرامت مادری، اخلاق حرفه‌ای بسیار مهم است.

وی در ادامه افزود: مامایی با اغلب شاخص‌های جهانی سلامت از جمله سزارین، زایمان طبیعی، مورتالیتی نوزاد و مادر و … در ارتباط است بنابراین تقویت توانمندی این قشر موضوع مهمی است که یاید مورد توجه قرار گیرد، در این راستا طی دو سال اخیر، به حوزه آموزش در زمینه مامایی ورود کرده‌ایم چراکه کسب مهارت و برگزاری دوره‌های مهارتی و بروزرسانی آنها الزام ارتقا در این حرفه است.

مجذوبی با اشاره به اینکه قطعاً بخش مهمی از موفقیت در حوزه مراقبت‌های سلامت، مرهون تلاش خانواده مامایی است گفت: متأسفانه هنوز روند جمعیت با کاهش مواجه است اما شیب کاهشی کند شده که نقش ماماها در این خصوص انکارناپذیر است.

وی همچنین با بیان اینکه در فعال شدن مراکز ناباروری نمی‌توان نقش ماما را نادیده گرفت، خاطرنشان کرد: در بحران جمعیت که کشور امروز با آن مواجه شده است، سبک زندگی عامل اصلی بوده و علوم‌پزشکی در کنار دیگر دستگاه‌ها وظایفی در این خصوص دارد به ویژه در شهرستان‌ها باید مطالبه از دستگاههای اثرگذار مشخص شود‌.

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان جریان‌سازی را در رفع مسائل و دغدغه‌های حوزه سلامت بسیار مهم و اثرگذار دانست و افزود: برخی مشکلات جامعه مامایی از جمله مسأله جذب نیرو منبعث از سیاستگذاری‌های کلان کشور است همچنین موضوع فوق‌العاده خاص که طرحی ملی است طی دو سال گذشته پیگیری می‌شد که در هفته‌های آتی با جزییات ابلاغ خواهد شد و بنظر می‌رسد مشمول گروه مامایی نیز خواهد بود.

وی در پایان عنوان کرد: با توجه به تعدد خدماتی که جامعه مامایی ارائه می‌دهند، لازم است حمایت‌ها از این قشر پر تلاش و اثرگذار با حمایت مدیران ستادی سر و سامان بیشتری بگیرد.

برگزاری مراسم گرامیداشت روز ماما در دانشگاه علوم پزشکی همدان

مراسم گرامیداشت روز ماما با حضور مسئولین ستادی، مدیران شبکه‌های بهداشت و درمان و اعضای جامعه مامایی دانشگاه در مرکز همایش‌های بین‌المللی غدیر برگزار شد.

رسول سلیمی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان در آیین گرامیداشت روز ماما، با اشاره به اینکه حدود پنج درصد از جمعیت کارکنان حوزه درمان دانشگاه را معادل ۷۱۵ نفر (به جز بخش خصوصی) ماماها تشکیل می‌دهند اظهار داشت: یکی از معضلات اساسی جامعه امروز، جوانی جمعیت و کرامت مادری است که ماما در رفع این معضل نقش اساسی دارد.

وی ضمن آرزوی سلامتی، بهروزی و توفیق برای جامعه مامایی استان عنوان کرد: ماما در کیفیت بارداری و زایمان مادر و نوزاد نقش برجسته‌ای دارد که با حفاظت و حراست از جایگاه مامایی می‌تواند به تقویت کیفیت این پروسه کمک کرد.

فاطمه ترکمان‌اسدی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این مراسم با اشاره به فعالیت ۳۴۲ ماما در حوزه بهداشت اظهار داشت: این جمع مؤثر، مجموعه‌ای ارزشمند و فاخر و اثرگذاری در حوزه سلامت ایجاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در تناسب جمعیتی دانشگاه، حضور مؤثر بانوان ماما باعث تقویت عملکرد حوزه سلامت شده است،تبیین کرد: از حضور تک تک شما در حرفه و نقش‌های مامایی قدردانی می‌کنم.

معاون بهداشتی دانشگاه ادامه داد: برای افق پیشرو، برنامه‌های متعددی پیش‌بینی شده است که با حضور همه ارکان سلامت به ویژه جامعه مامایی به آن‌ها دست خواهیم یافت.‌

وی یادآور شد: در حال حاضر ۶۰ درصد مادران باردار، حین بارداری به مراکز بهداشت مراجعه کرده و از مراقبت‌های مامایی بهره‌مند می‌شوند که امید است افراد بیشتری قبل از بارداری به مراکز ما مراجعه کنند و مراقبت‌های بارداری را مبتنی بر مشاوره‌های لازم قبل و حین بارداری دریافت کند.‌

ترکمان‌اسدی در ادامه تأکید کرد: سال گذشته ۸ مادر باردار را از دست دادیم که در این راستا باید شاخص‌های مراقبت حین بارداری افزایش کمی و‌کیفی داشته باشد، امید است هیچ مادر بارداری به دلیل مسایل مرتبط با بارداری از دست نرود.

وی در ادامه افزود: حاملگی در گروه سنی ویژه، مستلزم مراقبت ویژه و بیشتر است حتی باید به صورت تیمی در بخش خصوصی و دولتی از این مراقبت‌ها بهره‌مند شوند بنابراین از ماماهای بخش خصوصی درخواست داریم در تقویت مراقبت‌های گروه ویژه، همکاری بین‌بخشی بیشتری با ما داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه به لطف خدا و همت همکاران حوزه بهداشت، در سال گذشته ۵۴۰ مورد انصراف از سقط داشتیم گفت: در این راستا مشاوره‌های فرزندآوری و ازدواج باید ارتقا یابد و منشور کرامت مادری هم در بخش خصوصی و هم دولتی باید مورد توجه باشد.

وی با اشاره به این ضرورت که قداست و حرمت رشته مامایی با ارتقای توانمندی‌ها حفظ می‌شود و لازم است با تقویت توانمندی‌های این قشر زحمتکش با قوت و قدرت در تداوم توفیقات حوزه سلامت بکوشیم خاطرنشان کرد: از جمله پرچمداران ابربحران جمعیت و سالخوردگی ماماها هستند که لازم است در کنار مدیران عرصه سیاستگذاری و برنامه‌ریز حضور و فعالیت مؤثری داشته باشند تا در کنار هم کشور را از این بحران برهانیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید