کد خبر:15994
پ

لزوم تحول بنیادین در آموزش ابتدایی و همچنین جامعه محور کردن آموزشها در مدارس تاکید کرد.

به گزارش از روزانه نیوز و به نقل از سعید نمکی معتقدم در ادبیات امروز توسعه، انسان ابزار توسعه نیست؛ انسان توسعه یافته هدف غایی توسعه است و این انسان توسعه یافته شاکله اصلی شخصیتش به سمت توسعه یافتگی از همان کودکی شکل می‌گیرد و شاید مهم‌ترین برش شکل‌گیری شخصیت کودک بعد از خانواده در مدرسه است. اقای داگلاس نورس که یکی از تئورسین‌های تربیت و توسعه در جهان است و برنده جایزه نوبل در سال ۱۹۹۳ ، می‌گوید اگر خواستید ببینید مملکتی به سمت توسعه یافتگی می‌رود یا خیر، به اتوبان‌ها و خیابان‌هایش نگاه نکنید به مدارسش نگاه کنید و ببینید چقدر در این مدرسه‌ها بچه‌هایی با روحیه های جست‌وجوگر روی نیمکت‌ها نشستند و چقدر معلم‌های آماده برای پاسخگویی به این مطالبات جست‌وجوگرانه در مدارس حضور دارند. او می‌گوید سرمایه‌های ملی شما روی نیمکت مدارس هستند.

وزیر بهداشت عنوان کرد: ما نیازمند یک بازنگری در همه ابعاد تربیتی، آموزشی و پرورشی در مدارس هستیم. من گام‌های بسیار بلند و زیبایی که وزیر آموزش و پرورش برداشتند را می‌ستایم. همین کاری که در توسعه زیرساخت‌های مجازی برای دسترسی عادلانه دانش‌آموزان کشور به راهکارهای مورد نیاز تعلیم و تربیت طی کردند کار بسیار بزرگی است. خودشان مستحضر هستند که اولین کسی که به عنوان یک زیرساخت به موضوع نگاه می‌کرد و ایشان را تحسین می‌کرد در دولت من بودم. چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید. آنچه را در آموزش و پرورش در سال‌های گذشته دیدیم چیزی به عنوان اجوکیشن یا آموزش انجام ندادیم. ما یک حرکتی که به قول فرنگی‌ها “پرکردن حافظه دانش‌آموز از اعداد و ارقام است” را در روزهای اول داشتیم. بحث مهم امروز دنیا جامعه محور کردن بحث تربیت است.

او با تاکید بر اینکه در دنیای پیشرفته روزهای اول بچه‌ها را با محورهای اجتماعی آشنا می‌کنند، گفت: ما روزهای اول اعداد و ارقام بسیار خشن را در ذهن بچه می کاریم و همه میروند؛ المپیادها و همه را دودستی تقدیم کشورهایی می‌کنیم که بانک ژنتیک خوب کشورهای دنیا را جمع می‌کنند. من معتقدم ما واقعا باید تحول بنیادین در عرصه آموزش ابتدایی کشور دنبال کنیم و این جامعه محور کردن و اینکه بچه ها با مسائل اجتماعی آشنا شوند از رسالت‌های ما است. بویژه امروز که انزوا در زندگی شهری و موبایل و شبکه‌های مجازی را داریم. روزی می‌گفتند تلفن وقتی اختراع شد آدم ها را به هم نزدیک کرد ولی امروز موبایل ها آدم‌ها را از هم دور کرده است و اعضای خانواده با هم هستند ولی از هم جدا هستند و درون خانواده هم بچه در انزوا غرق می‌شود. امروز روزی است که ما به تربیت کودکان به عنوان بحث جدی در جامعه محورکردن دیدگاه‌ها باید تلاش کنیم.

نمکی این انزوا را یک خطر جدی برشمرد و گفت: معتقدم اگر قرار است تحول بنیادین آغاز شود، به قدری بسیار حساس است که هرگونه سرمایه‌گذاری در این مقطع بازتاب‌های بسیار گسترده در نظام توسعه کشور دارد. بنابراین همواره عاشق تربیت دیدگاه‌هایی بودم که سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش را جدی بگیرند. سال‌هایی که در سازمان برنامه و بودجه بودم سعی کردم بیشترین تخصیص‌ها را برای آموزش و پرورش قائل شوم و در بحث نوسازی مدارس حتی تخصیص ۱۱۰ درصدی دادم تا بتوانیم تحرکی در زیرساخت آموزش و پرورش مملکت ایجاد کنیم.

همچنین درادامه اظهار کرد: در نظام سلامت در ۳۰ سال پیش در بین ۲۲ کشور شرق مدیترانه اول شدیم و شاید همین تاریخچه بود که باز من را به دام این مجموعه انداخت و شاید مشیت الهی بود که در این روزهای سخت بنده به عنوان یک سرباز این رسالت را به دوش کشم. هر بار از مقابل وزارت بهداشت رد می‌شدم می‌گفتم خدایا من را به هر دامی می‌اندازی بینداز ولی به دام وزارت بهداشت نینداز. زمانی هم که دکتر هاشمی می‌خواستند از وزارتخانه بروند به ایشان گفتم من در طول زندگی تنها دست پدرم را بوسیدم ولی حاضرم دست تو را ببوسم که بمانی و من به این تله نیفتم؛ با آنکه آن روز نمی‌دانستم سیل و زلزله و کرونا در راه است‌. همه روزی می میریم اما خداوند ماموریت‌هایی را در شرایطی به دوش برخی می‌گذارد که خودش مقدر کرده و من هم راضی به رضایت پروردگار هستم و کاری کنم که شرمنده خون شهدا نشوم.

نمکی گفت: به جای اینکه من پزشک بفرستم درمانگاه فرهنگیان، شما باید در مدرسه کاری کنید که من انقدر پزشک نخواهم؛ یعنی امروز شمایید که دادرس نظام سلامت هستید و نه وزیر بهداشت، بودجه‌های نظام سلامت باید برای تغییر شیوه زندگی صرف شود و به آموزش و پرورش و ورزش منظم و… برود. امروز آموزش و پرورش طلایی ترین نقش را در نظام سلامت برای تغییر الگوی زندگی در مدارس دارد. جای بهداشت دهان و دندان در مدرسه است. همان ۳۰ سال پیش هم کار دهانشویه سدیم فلوراید کار من بود و دفتر بهداشت دهان و دندان را راه انداختم و به محض بازگشتم کار مدارس عاری از پوسیدگی دندان را از اردبیل آغاز کردم اما مثل خیلی از کارهایم در باتلاق کرونا زمینگیر شد. در مدرسه باید به بچه آموخت چگونه مسواک بزند. حتی در خانواده‌های مرفه هم آموزش درست مسواک زدن داده نشده است.

در پابان نمکی گفت: امروز مشخص شده است که خیلی از بیماری‌های قلبی عروقی به حفره دهان وابسته است و باعث سکته‌های قلبی و مغزی می شوند. مراقبت از حفره دهان بسیار مهم است که کار مدرسه است. اصلی‌ترین رسالت مشترک ما افزایش آگاهی کودکان برای آموزش الگوی مناسب زندگی است که اگر اینکار را انجام دهیم آینده مملکت را بیمه کرده‌ایم. گرچه بیماری واگیر مهمان ناخوانده زندگی بشر است، اما امروز مشکل اصلی ما بیماری غیرواگیر است. اینکه یک نفر مراقب سلامت شود و یک نفر معلم، اشتباه است. معلمی که با بچه رابطه دارد باید این مسائل بهداشتی را به او بیاموزد. باید معلم را آموزش دهیم و او به بچه آموزش دهد. نمی‌توان علقه‌ عاطفی میان معلم و دانش‌آموز را نادیده گرفت./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید