کد خبر:43119
پ

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: میزان مطالعاتی که در معدن لیتیوم قهاوند انجام شده است ذخیره شده است.

به گزارش روزانه نیوز، احمد شانیان با بیان اینکه 2 معدن لیتیوم در دشت قهاوند وجود دارد به عنوان اولین معدن مورد تایید تاییدیه بررسی وزارت صنعت، معدن و تجارت در کل کشور است: بر اساس جلسه این کمیسیون در اسفندماه ۱۴۰۱ و مطالعات فنی و اقتصادی انجام شده ذخیره شده معدنی کشف شده هشت و نیم میلیون تن کنسنگ لیتیوم با عیار مبلغ ۸۱.۲۳ گرم بر تُن و عیار حدود ۷۰ گرم بر تن تایید شده است.

وی با اشاره به این که با استقرار دولت سیزدهم و توانمندی‌های همدان می‌توان شروع اساسی در بخش معدن است، گفت: ظرف یک سال و نیم نهایی کشف معدن با قوت و قدرت و بیشتر انجام شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان افزود: گواهی کشف معدن لیتیوم در دشت قهاوند در اسفندماه ۱۴۰۱ صورتجلسه شد و بعد از انجام مطالعاتی در سال جاری و سال آینده پروانه استخراج معدنی قهاوند منتشر خواهد شد. میزان برداشت لیتیوم از معدن کشف شده بعد از صدور پروانه بهره برداری مشخص خواهد شد.

شانیان، کنسنگ لیتیوم را از سبک‌ترین و گران‌ترین فلزات کمیاب در جهان برشمرد و ادامه داد: لیتیوم یکی از کنسنگ‌های فوق‌العاده راهبردی در دنیا است و با توجه به چگالی پایینی که در گوشی‌های همراه، صنعت، صنایع و فناوری‌های نوین وجود دارد. در کشور استفاده می شود و به عنوان یکی از نیازهای تکنولوژی روز بشمار می رود.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین برنامه های راهبردی وزارت صمت که همواره مورد تاکید همدان باشد، مانع از مصرف مواد معدنی خام می شود و بر روی ایجاد یک ارزش مشخص است که در جستجوی این چرخه کامل و فرآوری مواد معدنی اجرا می شود.

او گفت: با توجه به کشف اولین ذخیره لیتیوم در کشور و استان همدان جهت استحصال این ماده معدنی نیازمند استفاده از دانش‌های خارج از کشور هستند و از کشورهای خارجی و نیز شرکت‌های خصوصی با قدرت کشور درخواست همکاری داده‌اند.

شانیان با اشاره به نقش معدن لیتیوم در توسعه استان افزود: کشف این معدن یک مزیت رقابتی برای خود استان است و علاوه بر آن بر روی کار زایی اثر مستقیم نیز در سایر صنایع ما دارد که با ایجاد یک برند در زمینه سرمایه گذاری در استان. با شرکت های خصوصی با جذابیت بیشتر می شود.

وی با اشاره به این همدان رشد صنایع فناور و دانش بنیان را یکی از سیاست های اصلی استان اعلام کرده است: کشف این معدن می تواند بستر مناسبی برای ایجاد صنایع هایتک با دانش و فناوری بالا ایجاد کند.

مدیرکل، معدن و تجارت استان همدان مساحت معدن لیتیوم طبق اطلاعات مندرج در پروانه اکتشاف را افزایش می دهد بر 11 کیلومتر مربع کرد و افزود: با کشف و استفاده از این معدن ایران نیازی به صنعت لیتیوم وارد می شود و می تواند ارزش افزوده و فرصت های بیشتری را داشته باشد. کسب درآمد از این فلز گرانبها برای کشورمان به ویژه استان همدان به دنبال خواهد داشت.

شانیان: بر اساس نقشه کلی ذخایر کشف شده لیتیوم در جهان و همچنین تفکیکی که در این زمینه و در صورت مختلف انجام شده است، ایران پس از بولیوی گفت با ظرفیت ۲۱ میلیون تن، آرژانتین با ظرفیت ۱۹.۳ میلیون تن و شیلی با ظرفیت. ۷.۹ میلیون تن، چهارمین کشور دارای این فلز کمیاب و استراتژیک در جهان است.

وی ادامه داد: فضای مستقیم معادن استان حدود ۲ هزار و ۹۰۰ نفر در قالب ۳۱۰ معدن دارای پروانه بهره برداری با ذخایر معدنی غنی و متنوع در سطح کشور است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه هم اینک از ۳۱۰ معدن دارای پروانه بهره برداری ۲۰۰ معدن فعال و ۱۱۰ معدن غیر فعال است ادامه داد: استان همدان دارای مواد معدنی آندالوزیت، فلدسپات، سیلیس، دولومیت، سنگ تزئینی، آهن و سرب است.

شانیان اظهار داشت: دارای سود اسمی سالانه پروانه در حال حاضر حدود 21 میلیون تن است که بر اساس آمار و ارقام موجود حدود 15 میلیون تن واقعی سالانه می شود.

وی درباره آخرین وضعیت صنایع صنایع معدنی استان همدان گفت: ۳۷۵ واحد معدنی پروانه دار با ساختمان هفت هزار و ۵۰۰ و ظرفیت سالانه ۲۷ میلیون تن در استان وجود دارد که ۳۴ درصد از کل سرمایه استان را تشکیل می دهد.

وی درباره آخرین وضعیت صنایع صنایع معدنی استان همدان گفت: ۳۷۵ واحد معدنی پروانه دار با ساختمان هفت هزار و ۵۰۰ و ظرفیت سالانه ۲۷ میلیون تن در استان وجود دارد که ۳۴ درصد از کل سرمایه استان را تشکیل می دهد.مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: معادن به‌عنوان ارکان و زیرساخت‌های اقتصادی استان هستند که سالانه بیش از ۱۵ میلیون تن منابع معدنی از معادن استان می‌شود.

بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن همدان به خزانه واریز شد

شانیان اظهار داشت: در سال گذشته بیش از 130 میلیارد تومان از محل حقوق دولتی معادن حاصل شده و به خزانه عمومی دولت واریز شده است.

وی ادامه داد: موضوع دریافت حقوق دولتی معادن از تکالیف دولت به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تامین درآمدهای غیرنفتی پایدار و تولید درآمدهای نفتی است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان حقوق دولتی را به صورت مستمر مورد پیگیری و پایش قراردادها و درآمدهای این بخش را وصول و به خزانه عمومی دولت واریز می‌کند.

شانیان اظهار داشت: سال های سال مزایده در بحث معادن انجام نشد که در سال 1001 یک مرحله مزایده و اردیبهشت 1102 یک مرحله مزایده دیگر انجام خواهد شد.

وی در پروژه های خاص در دست اجرا در حوزه فرآوری سنگ های معدنی اظهار داشت: راه اندازی بزرگترین مرکز سنگ تراشی و فرآوری های قیمتی در استان که دارای کار سنگ خرد در حوزه معادن بسیار کمک کننده است و واحدهای فرآوری فروسیلیس کن، گندله. و شمش منیزیوم در استان به بهره برداری خواهند رسید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید