کد خبر:48721
پ

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان گفت: ماحصل اقدامات انجام شده این شرکت در راستای جلب سرمایه‌گذاری نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک، تاسیس و بهره‌برداری تجاری از 8 نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 48.9 مگاوات بوده است.

علی سهرابی بیدار در همایش توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: نیروگاه‌های خورشیدی به عنوان منبع انرژی، نقش بسیار مهم و کلیدی در تولید انرژی پاک و پایدار دارند.وی با بیان اینکه اهمیت این نوع نیروگاه‌ها به دلیل تجدیدپذیر و پایدار بودن، کاهش هزینه‌ها، سازگاری با محیط زیست اشتغالزایی و توسعه فناوری و استقلال انرژی است.

وی افزود: امروز دستاوردهای شرکت توزیع برق استان در زمینه احداث نیروگاه‌های مقیاس کوچک چشمگیر است که این دستاوردها نه تنها نمایانگر پیشرفت‌های فنی و مهندسی ما هستند بلکه نقش مهمی در توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست دارند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت‌ها نیز یکی از دستاوردهای ما است، گفت: همزمان به ابلاغ نرخ خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک در سال 95، اقدامات لازم در این شرکت برای جلب سرمایه‌گذاری نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک انجام شد و با پیگیری‌های مستمر در شرکت، اولین نیروگاه 7 مگاواتی کشور در سال95 مورد بهره‌برداری قرار گرفت و تاکنون نیز جذب سرمایه‌گذاران در دستور کار است.

سهرابی ادامه داد: ماحصل اقدامات انجام شده در جلب سرمایه‌گذاری نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک، تاسیس و بهره‌برداری تجاری از 8 نیروگاه خورشیدی با 48.9 مگاوات بوده که شامل 6 نیروگاه با سرمایه‌گذاری خارجی به مجموع ظرفیت 46.9 و 2 نیروگاه با سرمایه‌گذاری ایرانی به ظرفیت 2 مگاوات است. 

این مقام مسئول تصریح کرد: در راستای تشویق مشارکت مشترکین دارای انشعاب برق نیز در استان، شرکت توزیع با انعقاد قرارداد خرید تضمینی 20 سال با مشترکین به نمایندگی از سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی(ساتبا) دارای 125 قرارداد به مجموع ظرفیت 2650 کیلووات با مشترکین بوده که 62 نیروگاه خورشیدی محدود به ظرفیت انشعاب با مجموع ظرفیت 1445 کیلووات در حال بهره‌برداری تجاری است و ظرفیت 330 کیلووات از نیروگاه‌های فوق برای کمک به ناترازی تولید و مصرف در پیک بار تابستان امسال وارد مدار تولید شد.

سهرابی با بیان اینکه 760 کیلووات نیروگاه خورشیدی در مراکز صنعتی و 310 کیلووات در مراکز خدماتی و رفاهی و 375 کیلووات نیز در منازل مسکونی نصب و بهره‌برداری شده است، گفت: در راستای معرفی تکنولوژی فتوولتاييک در ساختمان‌ها و فرهنگ‌سازی و تشویق استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک نیز در ساختمان ستادی شرکت توزیع، 4 مسجد و 8 مدرسه، نیروگاه‌های خورشیدی به مجموع 125 کیلووات نصب شده است.

وی عنوان کرد: همچنین برای رفاه حال خانواده‌های عشایر استان و دسترسی به انرژی برق، تاکنون تعداد 530 سامانه قابل حمل خورشیدی به ایشان تحویل شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه با توجه به ظرفیت کل نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک بهره‌برداری شده در کشور، حدودا 5 درصد از کل نیروگاه‌های تجدیدپذیر بهره‌برداری شده در کشور سهم استان همدان است، گفت: سهم نیروگاه خورشیدی استان همدان نیز نسبت به کل نیروگاه‌های خورشیدی بهره‌برداری شده در کشور برابر 11 در صد است.

سهرابی بیدار با اشاره به اینکه با توجه به همزمانی پیک تولید نیروگاه‌های خورشیدی با پیک بار شبکه سراسری، این نیروگاه‌ها نقش بسزایی در تولید برق در پیک بار شبکه دارند، عنوان کرد: در استان همدان بیش از 2.1 درصد از کل انرژی مصرفی در 6 ماه اول سال 1402 توسط نیروگاه‌های خورشیدی تامین شده است و در زمان پیک روز همزمان استان همدان در تابستان امسال، 4.6 درصد از توان مصرفی کل استان، از طریق نیروگاه‌های خورشیدی تامین شد.

وی اظهار کرد: از دیگر اقدامات در دستور کار ما تحویل ۳هزار سامانه خورشیدی ۵ کیلوواتی به افراد زیر پوشش نهادهای حمایتی در سال 1401 بوده که تاکنون 2 هزار و 200 نفر از سوی نهادهای حمایتی معرفی شده و تمام متقاضیان از نظر حقوقی و فنی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان اضافه کرد: از این تعداد، یک هزار و 385 متقاضی واجد شرایط بوده و تعداد 990 متقاضی نیز در سامانه مهرسان ثبت نام شده‌اند و تعداد 322 قرارداد خرید تضمینی برق نیز با متقاضیان منعقد شده است .

سهرابی یادآور شد: در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ نیز همزمان با سفر استانی ریاست سازمان ساتبا به استان همدان، تفاهم نامه مشترک در زمینه توسعه زیرساخت‌های لازم در کشور در خصوص تولید برق تجدیدپذیر به امضاء معاون وزیر نیرو و ریاست سازمان ساتبا و استاندار همدان رسید.سهرابی بیدار تصریح کرد: تاکنون 4 نیروگاه مقیاس کوچک گاز سوز(DG,CHP)  با محوریت تامین بار مراکز صنعتی با مجموع ظرفیت 17.7 مگاوات در سطح استان تاسیس و بهره‌برداری شده است.

وی با بیان اینکه چشم‌انداز ما بر افزایش بهره‌وری، توسعه نیروگاه‌های خورشیدی و تجدیدپذیر تمرکز دارد، خاطرنشان کرد: با ادامه این تلاش‌ها و با همت همه کارکنان و همکاری با سرمایه‌گذاران در این حوزه، اعتقاد داریم که می‌توانیم به اهداف پایدار و موفقیت‌آمیزی برای توسعه پایدار انرژی خورشیدی در استان برسیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید