کد خبر:48444
پ

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در همایش انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی همدان، ایران را در حوزه شبکه کتابخانه‌ای جزو کشورهای پیشرو دانست و گفت: هیچ گریزی وجود ندارد که در موضوع کتاب و فراگیر شدن آن به کودکان و نوجوانان توجه ویژه شود. باید مدارس را درگیر کتاب و کتابخوانی کنیم‌.

به گزارش روزانه نیوز از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، مهدی رمضانی صبح امروز در همایش انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی همدان با تقدیر از مسئولان فرهنگ‌دوست استان و تبریک هفته کتاب، کتابداران را افرادی فرهنگ‌دوست و بی‌حاشیه خواند و گفت: این عناصر فرهنگی بدون هیچ ادعایی عرصه کتاب و کتابخوانی را در جامعه پیش می‌برند.


وی خیران کتاب را نیز سرمایه‌گذاران فرهنگی عنوان کرد و با اشاره به کار ماندگار آنها در دنیا و آخرت گفت: ما در طول سال و هر روز و هر لحظه با موضوع کتاب، آگاهی و دانایی سروکار داریم و هفته کتاب فرصتی برای تمرکز بیشتر به این مقوله مهم‌ است.


دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه هیچ گریزی وجود ندارد که در موضوع کتاب و فراگیر شدن آن به کودکان و نوجوانان توجه ویژه شود تصریح کرد: باید مدارس را درگیر کناب و کتابخوانی کنیم‌ و سن مطالعه را به صفر سال برسانیم.


وی با اشاره به اهتمام ویژه دولت به مقوله فراگیر شدن فرهنگ مطالعه از تحقق مصوبات خوبی در این زمینه سخن به میان آورد و تاکید کرد: توجه عملی در کشور به موضوع کتاب توسط دولت سیزدهم زبانزد است.


رمضانی با اشاره به پیام رئیس جمهور به هفته کتاب، آن را تخصصی و ریزبینانه عنوان کرد و این موضوع را نشانه اهتمام ویژه به مقوله مطالعه و اجتماعی شدن آن عنوان کرد.

 هزار مترمربع به زیربنای کتابخانه‌های عمومی همدان افزوده شد
در ادامه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان با بیان اینکه روز کتابدار را ارج می‌نهیم اظهار کرد: شعار امسال هفته کتاب، عنوان آینده خواندنی است در نظر گرفته شده که بیانگر میراث فرهنگی به یادگار مانده از گذشتگان و سرمایه‌ای برای آیندگان است. 

عاطفه زارعی با بیان اینکه تمدن فرهنگی ایران و به تبع آن همدان، یک تمدن چند هزار ساله است افزود: حضور مشاهیر و فرهیختگان در استان و آثار به جا مانده از آنها در قالب کتاب، شهرت بین‌المللی به دنبال داشته است.

وی یادآور شد: ترویج فرهنگ کتابخوانی، در راستای ایجاد جامعه اندیشه‌محور از ضروریات است، از سوی دیگر خواندن اجتماعی یعنی همه با هم بخوانیم و بدانیم که خواندن به گروه و طبقه خاص جامعه تعلق ندارد، از اقدامات اولویت‌دار است. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان در بخش دیگر با تاکید بر اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی توسعه زیرساخت‌های کتاب و کتابخوانی است گفت: امروز کتابخانه‌های عمومی استان از ۹ باب در سال ۵۷ به ۱۱۸ باب کتابخانه در سال جاری رسیده به این معنا که با توسعه کتابخانه‌های عمومی، بستری فراهم شده که همه مردم بتوانند به کتاب در همه سطوح شهری، روستایی و عشایر خدمت دسترسی‌ داشته باشیم. 

زارعی یادآور شد: بیش از ۸۰ هزار عضو در گروه‌های سنی مختلف در کتابخانه‌های عمومی استان عضو کتابخانه‌های هستند و بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نسخه منابع اطلاعاتی در اختیار دارند به نحوی که امسال بیش از ۷۰۰ هزار منابع اطلاعاتی در نیمه نخست امسال به امانت رفته است. 

وی در ادامه به شماری از اقدامات اشاره کرد و افزود: کتابت قرآن کریم همزمان با سی‌ویکمین دوره هفته کتاب اجرا شد، طرح سراسری کتابت قرآن کریم با هدف تجلی و پیوند برنامه‌های موضوعی قرآن و عترت در کتابخانه‌های عمومی برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان یادآور شد: یک‌هزار و ۳۰۰ برنامه فرهنگی در هفته کتاب در حال اجراست، از سوی دیگر ۱۲ هزار و ۶۷۲ برنامه فرهنگی تا پایان سال پیش‌بینی شده و تا مهرماه امسال ۷ هزار و ۳۸۳ برنامه فرهنگی اجرا شده است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۵ هزار و ۲۳ مترمربع به زیربنای کتابخانه‌های عمومی افزوده شده همچنین ۱۰ پروژه عمرانی در سطح استان به بهره‌برداری و ۲۶ پروژه در دست اجراست.

زارعی به کسب ۶ عنوان برتر ملی اشاره کرد و افزود: کتابخانه برتر استانی، مسئول و کتابدار برتر، ‌کتابخوانان برتر، خیر برتر استانی، انجمن‌های برتر استانی، نمایندگان برتر کشوری و نمایندگان برتر استانی در هفته کتاب تقدیر شدند. 

وی به کسب رتبه سوم در برگزاری انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی، دستگاه برتر برگزاری رزمایش جهادی ۲۰۲۰ در مناطق محروم و دستگاه برتر اوقات فراغت اشاره کرد و گفت: کسب رتبه اول و پنجم‌ در حوزه جایزه ملی خدمات کتابخانه‌های عمومی در دومین همایش بین المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب و کار کوچک شماری از رتبه برگزیده کتابخانه‌های عمومی استان همدان است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید