کد خبر:34871
پ

اشیا موزه ای چند بخش دارد؛ بخشی از این اشیا از کاوش های باستان شناسان با مجوز پژوهشگاه باستان شناسی به دست می‌آید که دارای شناسنامه و گزارش باستان شناسان است و بخش دیگر اشیا اصیلی است که از حفاران غیرمجاز و قاچاقچیان در دستگیری ها و توقیف ها به دست می آید.

به گزارش روزانه نیوز، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان «علی مالمیر» افزود: یکی از پروژه هایی که از اواسط دهه ۸۰ شروع شده و از مهمترین پروژه های فرهنگی کشور محسوب می‌شود مخزن امن و موزه منطقه‌ای غرب کشور است که در دل هگمتانه جانمایی شده بود.

وی با بیان اینکه این طرح به دلیل اختلاف نظرها سال ها بلاتکلیف رها شده بود و کار از پیشرفت قابل توجهی برخوردار نبود .خاطر نشان کرد: در چهار سال گذشته با پیگیری های دفتر امور موزه ها این پروژه تعیین تکلیف شد و با سفر مدیرکل وقت موزه ها به استان و تغییر در طرح و تعدیل ارتفاع موزه بار دیگر با تزریق اعتبارات ساخت مخزن و موزه منطقه ای غرب کشور آغاز شد و در طول چهار سال گذشته با پیشرفت های خوبی همراه بوده است.

مالمیر ادامه داد: با تزریق اعتبارات در سال های گذشته این پروژه از پروژه های پیشتاز کشور محسوب می‌شود و ساختمان مخزن تکمیل شده و ساختمان کامل است.

وی با بیان اینکه همدان گنجینه بزرگی دارد و بسیاری از کارشناسان، همدان را کریدور قاچاق اشیای تاریخی در غرب کشور می‌دانند یادآور شد: در اوائل دهه ۹٠ حدود هشت هزار شی تاریخی از سوی نهادهای امنیتی از قاچاقچیان اشیا تاریخی کشف و ضبط شده و در اختیار اداره کل میراث فرهنگی استان قرار می گیرد.

به گفته وی، بخشی از اشیا نیز بدل هستند که باز هم از قاچاقچیان و حفاران به دست می‌آید که بخشی قابل حفاظت و با ارزش است و بخش دیگر با تشریفات خاص معدوم شده و از بین می رود.

مالمیر تاکید کرد: این روند و کشف اشیا همواره ادامه داشته و هم حراست و یگان حفاظت میراث فرهنگی و نهادهای قضایی و امنیتی همکاری بسیار خوبی با ما داشته و دارند و ورودی اشیا موزه‌ای ما همچنان فعال است.

وی اضافه کرد: پاییز سال گذشته با غفلت از سوی همکاران در حین پلمب، یکی از کارکنان اداره اشیا بدلی را جابجا کرده بود که از حفاری‌های غیر مجاز به دست آمده بود که با هوشیاری یگان حفاظت و همکاران حراست این فرد خاطی دستگیر و به مقامات قضایی تحویل داده شد.

وی ادامه داد: اشیا خارج نشده بود اما با این حال بدون اغماض این پرونده در حال پیگیری است و با همکاری مقامات قضایی و امنیتی مدیریت شده است که برخورداری از موزه منطقه‌ای و مخزن آن از این حوادث جلوگیری خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید