کد خبر:41183
پ

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه از ابتدای سال آبی تاکنون ۷۳ میلی‌متر بارش در استان همدان به ثبت رسیده است، گفت: میزان بارش‌های امسال ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش دارد به‌طوریکه در سال گذشته ۱۱۴ میلی‌متر بارش در استان رخ داده بود.

محمد ضروری ، با بیان اینکه اگرچه بارش خوبی را در روزهای گذشته شاهد بودیم اما هنوز هم از میزان بارش‌هایی که باید داشته باشیم، عقب هستیم، اظهار کرد: همچنین میزان بارش در میانگین بلندمدت ۱۳۴ میلی‌متر بوده که امسال ۴۶ درصد نسبت به بلندمدت عقب هستیم.

وی از بارش ۶۲ میلی‌متری در سداکباتان خبر داد و تصریح کرد: از ابتدای مهرماه تاکنون ۶۲ میلی‌متر بارش در سداکباتان ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۵۰ درصدی دارد.

ضروری یادآور شد: از ابتدای مهرماه سال گذشته تا اواسط دی‌ماه ۱۲۸ میلی‌متر و در میانگین بلندمدت ۱۳۲ میلی‌متر بارش در حوضه سد اکباتان صورت گرفته بود که امسال بیش از ۵۰ درصد از بارش‌ها عقب هستیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حجم آب سد اکباتان یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب است، بیان کرد: در حال حاضر سه درصد از حجم مخزن سد اکباتان آب دارد که عدد مناسبی نیست و بارش‌های فعلی نیز هنوز به رواناب تبدیل نشده و با گرم شدن هوا رواناب وارد سد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه امسال سومین سال خشکسالی را داشتیم، خاطرنشان کرد: کاهش میزان بارندگی اثر تشدیدکننده‌ای در کاهش رواناب‎‌ها و سطح آب‌های زیرزمینی دارد.

وی با اشاره به اینکه پاییز خشکی را پشت سرگذاشتیم، بیان کرد: پیش‌بینی‌ها می‌گوید برای تابستان سخت باید آماده باشیم البته با توجه به انتقال بین حوضه‌ای آب از تالوار چالش جدی برای تأمین آب شرب همدان نخواهیم داشت اما می‌طلبد شهروندان مدیریت مصرف آب را مدنظر قرار دهند.

ضروری با تأکید بر کاهش سطح کشت محصولات پرآب‌بر، افزود: با توجه به کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و سطحی کشاورزان نیز باید نسبت به کاهش سطح کشت محصولات پرآب‌بر اقدام کرده و از کشت دوم پرهیز کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه نصب کنتورهای هوشمند برروی چاه‌های کشاورزی همچنان در حال پیگیری است، بر استفاده بهینه از آب در صنعت و استفاده از تصفیه پساب فاضلاب در صنایع تأکید کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه با تمهیدات دیده شده سال آینده را بدون مشکل سپری خواهیم کرد، یادآور شد: با وجود اینکه سد اکباتان ذخیره مناسبی ندارد اما با انتقال آب از تالوار مشکلی در تأمین آب شهر همدان نداریم.

ضروری خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت ایجاد شده برای انتقال آب از تالوار به همدان ۱۸۰۰ لیتر در ثانیه است در حالیکه نیاز فعلی شهر همدان ۱۶۵۰ تا ۱۷۰۰ لیتر در ثانیه است و در تابستان به ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ لیتر در ثانیه می‌رسد که با تکمیل خط انتقال آب از تالوار به طور کامل به بهره‌برداری خواهد رسید./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید