کد خبر:16185
پ

جامعه بزرگ‌تری باید وارد بخش ای سی یو شوند و این خطای بزرگی بود که متاسفانه از ابتدای شیوع کرونا در سیستم درمان کشور رخ داد. در حال حاضر اندیکاسیون و دستورالعمل ورود بیماران به بخش‌های مراقبت ویژه بسیار دیرتر از حد واقعی بین المللی است و بیماران بسیار دیر و با شرایط بسیار بد از بخش‌های عادی به بخش ای سی یو منتقل می‌شوند که همین مساله یکی از عوامل افزایش مرگ و میرهای کرونایی در بخش‌های آی‌سی‌یوی کشوری است.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از قائم مقام انجمن مراقبت‌های ویژه ایران با تاکید بر اینکه خط قرمز ورود بیماران کرونا به آی سی یو باید گسترده‌تر شود، اظهار کرد:متخصصان ای سی یو، انجمن علمی و بورد تخصصی مراقبت‌های ویژه باید مسئولیت امور مربوط به آی سی یو را بر عهده داشته باشند، گفت: متاسفانه در شرایط فعلی فوق تخصص‌های ای سی یو در تصمیم‌گیری‌های این حوزه نقشی نداشته و با آنان مشورت نمی‌شود، البته چند تن از متخصصان آی سی یو در ستاد کشور کرونا حضور دارند ولی جلسات ستاد برای رسیدگی به این موضوعات کفایت نکرده و مدیریت و ساماندهی وضعیت بخش‌های آی سی یو کرونا کشور نیازمند برگزاری جلسات روزانه و اتخاذ تصمیمات فوری است.

وی با بیان اینکه هم اکنون خرید تجهیزات و امکانات و تصمیم گیری برای بخش‌های آی سی یو توسط افراد غیر متخصص این حوزه اتخاذ می‌شود، گفت: هیچ گونه مکاتبه‌ای با انجمن یا بورد ای سی یو در این زمینه صورت نمی‌گیرد و اندیکاسیون و امتیازبندی‌ها نیز توسط افراد غیرمتخصص انجام می‌شود، به نوعی می‌توان گفت که هم اکنون سیستم امتیازدهی خاصی برای ورود بیماران به بخش ای‌سی یو در کشور وجود ندارد.

هاشمیان تاکبد کرد: برخلاف دنیا، نگاه درمان در کشور ما آی سی یو محور نیست، همین موضوع از مهمترین دلایل افزایش آمار مرگ و میر بیماران کرونایی در بخش‌های آی سی یو است، به گونه‌ای که هم اکنون بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۵۰ درصد بیماران کرونایی بستری در آی سی یو فوت می‌کنند.

او گفت: ویروس کووید ۱۹ زمانبندی خاصی ندارد، کلیه‌ داروها اعم از داروهای علامتی و ضدویروس‌ها باید از همان ابتدای شروع علایم تجویز و مصرف شود. به عنوان نمونه زمانی که کادر درمان بیمار می‌شود، مشخص است که با لود بالای ویروس درگیر بوده، بنابراین تمام داروهای انتی وایرال و علامتی باید باهم تجویز شوند، ولی تجویز این داروها در سایر بیماران باید پس از انجام آزمایش و تست‌های مشخص انجام شود.

هاشمیان با انتقاد از تجویز و توزیع برخی داروها همچون سووداک پیش از اتمام مطالعات کافی و بررسی دقیق تاثیر آن بر روی ویروس، تاکید کرد: سووداک داروی خط اول درمان هپاتیت سی بوده و مصرف بیش از حد آن در کشور ممکن است بیماران را دچار مقاومت دارویی کند، ولی متاسفانه این دارو نیز خارج از پروتکل در دسترس قرار گرفته است.

/ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید