کد خبر:28942
پ

مدیر عامل انجمن اهدای عضو با اشاره به اینکه با اهدا عضو، زندگی در رگ حیات جاری خواهد ماند، گفت:  اهدای عضو نیازمند فرهنگ سازی و اطلاع رسانی صحیح در جامعه است

دکتر مجید حمیدی در گفتگو با خبرنگار روزانه نیوز با بیان اینکه اهدای عضو، بخشیدن زندگی دوباره به بیماران نیازمند است، افزود: برای ترویج فرهنگ اهدای عضو در جامعه كه یك امر خیرخواهانه محسوب می شود، نیازمند همكاری بیشتر رسانه های جمعی و آگاهی بخشی مستقیم می باشیم.

وی با بیان اینکه در تقویم رسمی کشور، ۳۱ اردیبهشت به عنوان روز اهدای عضو، اهدای زندگی نامگذاری شده است، ادامه داد: با فرهنگ سازی در این زمینه می توان نیازهای کشور را برطرف کرد و هرچه این فرهنگ بیشتر جا بیفتد زمان کمتری برای رضایت گرفتن از خانواده متوفی و توضیح دادن سپری خواهد شد.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو اضافه کرد: پزشکان از بیماران مرگ مغزی پیش از اهدای عضو نمونه‌گیری و آزمایش می گیرند و نتیجه این آزمایش نیز تا مدت ۷۲ ساعت اعتبار دارد.

دکتر حمیدی خاطر نشان کرد: آنچه مهم است و همشهریان باید بدانند بیماری که مرگ مغزی  است بشرطی که  تائید مرگ مغزی را توسط تیم های تائید کننده گرفته باشد از نظر علم پزشکی فوت شده است و در هیچ جای دنیا درمانی ندارد

وی در جواب سوال خبرنگار روزانه نیوز که پرسید؛علی رغم وجود قانون صریح و موارد مرگ مغزی زیاد چرا آمار ها کم است؟ گفت: بیشتترین علت و مهمترین آن ها عدم رضایت خانواده هاست ومهمترین راه  حل  فرهنگ سازی در جامعه و دادن آگاهی به خانواده ها درمورد مرگ مغزی است.

بالاترین آمار اهدای عضو مربوط به کشور اسپانیا  است

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ادامه داد: بشترین آمار اهدای عضو در دنیا مربوط به کشور اسپانیا  است که به ازای یک میلیون جمعت کشورشان در سال ۴۵مورد اهدای عضو دارند .

دکتر حمیدی افزود: در ایران آماراهدا عضو پائین است و این در حالی که تقربیا بیشترین آمار مرگ مغزی را داریم و در سال ۹۸ بالاترین آمار را  در کشورشاهد بودیم که به ازای یک میلیون جمعیت ۱۴مورد اهدا رسید و در سال  ۹۹بدلیل بیماری کرونا آمار کاهش زیادی داشته و حدود ۱۰مورد بود.

وی ادامه داد: اهمیتی که یک بیمار مرگ مغزی دارد می تواند با اهدای عضو از یک نفر تا 8 نفر را از مرگ حتمی نجات دهد اعضایی را که یک فر مرگ مغزی می توتند اهدا کند قلب ، ریه به دو نفر ، دو کلیه  ، کبد ، پانکراس و قسمتی از روده کوچک همچنین این فرد می تواند تعدای از نسوج مثل قرنیه  پوست و استخوان و مفاصل را اهدا کند که معلولیت افرا معلول را بر طرف می کند.

فرهنگ سازی در ایستگاه اهدای عضو

مدیر عامل انجمن اهدای عضو افزود: آنچه مهم است هیچ کدام از این موارد ذکر شده برای شخصی که راضی به اهدای عضو می شود و مجوز برداشت عضو از فرد مر گ مغزی نیست در اصل رضایت اولیا دم فرد در زمان مرگ مغزی مهم است.

دکتر حمیدی خاطر نشان کرد: صدا و سیما ، جراید، نشریات، سایت های خبری و روحانیون می توانند نقش بسزایی در فرهنگ سازی اهدا عضو در جامعه داشته باشند.

وی اضافه کرد: روز ۳۱ اردیبهشت مصادف با سالروز فتوای تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر جایز بودن اهدای عضو با تلاش مسئولان واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با همت واحد اهدای عضو بیمارستان دکتر مسیح دانشوری و با تأیید و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم ملی کشور به‌ عنوان روز ملی اهدای عضو، اهدای زندگی به ثبت رسیده است.

کار خداپسندانه انجام بدهید و اعضای بدن را اهدا کنید

در ادامه خواهر مرحوم فرشید ستوده یکی از اعضای خانواده اهدا کننده به خبرنگار روزانه نیوز گفت: ۴ بهمن ماه ۱۳۹۶ بود که با تلفن زودهنگام همسر برادرم در ساعت شش صبح از خواب بیدار شدم با صدای گریه و بغض الود می گفت که شما کجایید خودتان را برسانید بیمارستان که فرشید تصادف کرده و در کما فرو رفته است

واقعا نمی دونم چطور آماده شدم و خودم را به بیمارستان بهارلو واقع در میدان راه آهن تهران رساندم.

وقتی به بیمارستان رسیدم با قیامتی مواجه شدم برادرم فرشید که تنها ۱۵ روز به تولد ۳۵ سالگی آش مانده بود آرام و بی حرکت روی تخت بیمارستان افتاده بود .

تصادف وحشتناک کار خودش را کرده بود و برادرم دچار خونریزی وسیع مغزی و  مرگ مغزی شده بود و تنها چند دقیقه صحبت با پزشک بیمارستان کافی بود تا متوجه بشم چه بلایی سرمان آمده است

حرف دکتر من را ویران کرد کار تمام است لطفا کار خداپسندانه انجام بدهید و اعضای بدن را اهدا کنید

پزشک می گفت که برادرم کارت اهدای عضو دارد اما برای اهدای عضو باید پدر ایشان نظر نهایی را بدهد

وقتی پدر و مادر بهت زده ام بیمارستان رسیدند تاکید داشتند که چرا صبر نکنیم و امکان برگشت وجود دارد ، پزشک کلی توضیح داد که فرشید در کما نیستند بلکه مرگ مغزی شدند

به یاد دارم که زمانی تلاش می کردم که خانواده ها را مجاب کنم که اهدای عضو را جدی بگیرند و چرا اجازه  می دهند که بیمار مرگ مغزی آنها به این راحتی دفن شود مگر نمی دانید چه تعدادی از انسان ها در صف پیوند عضو جان می دهند.

واقعیت این است که تا پیش از این اتفاق در بیرون از آتیش بودم و راحت مردم را قضاوت می کردم اما آن لحظه زمان وارد شدن خود به این احسان خدا پسندانه بود

پدرم خیلی زود مجاب شد اما همسر برادرم مخالف بود که البته پزشک گفت فقط پدر تصمیم گیرنده است…به هر حال پزشک ایشان را مجاب کرد و بعد فرایند اهدا آغاز شد

روز پنجم بهمن ماه در سالن اهدای بیمارستان امام خمینی دردناکترین اتفاق زندگیم رخ داد و برادرم  9عضو بدنش اهدا شد.

اما در میان خانواده ما پدرم خیلی قوی بود که در این میان؛ خواسته برادرم که اهدا اعضای بدنش بود از جمله قلبش در بدن فرد دیگری میتپد و به آنها جان داده بود.

کارت اهدای عضو یکی از بزرگترین نمادهای فرهنگی در زمینه ارتقای فرهنگ اهدای عضو می باشد

اهدای عضو به این معنی است که یک فرد یا ولی دم او اجازه می‌دهد تا بافت‌ها یا اعضای سالم او به شخص دیگری برای پیوند اهدا شود که این پیوند می‌تواند زمانی که فرد زنده است یا پس از مرگ او صورت گیرد

۳۱ اردیبهشت ۱۳۶۸ روزی است که دکتر ایرج فاضل اولین فتوای تاریخی مبنی بر جایز بودن اهدای عضو را از امام خمینی (ره) اخذ کرد.

این روز در تقویم به نام روز ملی اهدای عضو، اهدای زندگی نام گرفته است و بهانه ای شده برای ترویج فرهنگی که هنوز هم آن طور که باید و شاید رشد نکرده اگرچه ایران رتبه اول آسیا و رتبه ۳۱ دنیا را در بحث اهدای عضو دارا است.

خبرنگار : مریم متین خواه

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید