کد خبر:45490
پ
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار اصله نهال شامل نهال‌های دولتی، بخش خصوصی و مسئولیت اجتماعی سال گذشته در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تولید شد.

به گزارش روزانه نیوز، اسفندیار خزائی بیان کرد: قرار است در این استان ۱۲ میلیون اصله نهال تولید یعنی سالانه سه میلیون نهال در اقصی نقاط این استان غرس شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با بیان اینکه فشار دام به مراتع همدان ۲.۵ برابر ظرفیت مراتع است گفت: این استان دارای یک ایستگاه تولید بذور مرتعی است که میزان تولید آن به چهار هزار کیلوگرم در سال می‌رسد.

خزائی گفت: همدان دارای یک هزار و ۸۵ سامانه عرفی ممیزی شده به وسعت ۶۶۹ هزار و ۱۷۵ هکتار است و تاکنون ۸۵۹ پروانه چرا برای روستائیان و عشایر صادر شده است.

او افزود: شمار بهره برداران مجاز از اراضی ملی به ۶۴ هزار و ۴۸ نفر و میزان دام مجاز نیز ۵۳۰ هزار و ۶۶۹ واحد دامی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان، درباره کمربند حفاظتی ادامه داد: به منظور جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی ایجاد کمربند حفاظتی با رویکرد تعیین حدود اراضی، ملی و آگاهی دادن به کشاورزان و بهره برداران منطقه اجرا شد.

خزائی اضافه کرد: طرح کمربند حفاظتی به وسیله نصب ستون‌های بتنی (بنج مارک ها)، کانال، کشت نهال صورت گرفته و با این کار مرز بین اراضی ملی و مستثنیات مشخص می‌شود.

او با بیان اینکه همدان تنها استانی است که وسعت منابع طبیعی آن کمتر از اراضی کشاورزی است گفت: با ایجاد کمربندی سبز نسبت به رفع ۱۰۰ درصدی تداخلات در شهرستان‌های بهار، کبودرآهنگ، تویسرکان و نهاوند اقدام شد.

منبع: ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید