کد خبر:49346
پ

با نگاهی به ایران و شهرهای آن خیال می کنیم که فقط در محل سکونت خودمان گرانی افسارگسیخته وجود دارد در حالی که این گونه نیست و این گرانی افسار گسيخته در بسیاری از شهرهای جهان نیز وجود دارد.

به گزارش روزانه نیوز، *محمد حسین واحدی در یادداشتی به موضوع تورم مسکن می پردازد که در ادامه با هم می خوانیم:

تهران پایتخت و بزرگترین شهر ایران دارای امکانات فراوانی نسبت به مابقی استان ها و شهرستان های ایران است ودر زمره گران ترین شهرهای ایران از نظر قیمت مسکن و زمین به حساب می آید و عملا کار را به جایی رسانده که برخی از مردم ساکن آن تصمیم به مهاجرت به شهرهای دیگر را گرفته اند.

هرچند تهران مانند بسیاری از شهرهای  بزرگ دنیا از جمله توکیو، نیویورک،  دبی واستانبول از امکاناتی زیاد و با کیفیت در سطح جهانی برخوردار نیستند  با این حال از امکانات قابل توجهی در ایران و حتی از برخی شهرهای موجود در  خاورمیانه برخوردار است.

اماموضوع مورد بحث ما در حال حاضر تهران نیست، بلکه استانبول ترکیه است شهری که روزگاری پایتخت جهان اسلام محسوب می شد و دارای اهمیت تاریخی بسیاری است شهری که  پایتخت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی ترکیه به حساب می آید و از نظر جغرافیایی این شهر فقط با یک پل(بسفر) ماشین رو آسیا را به اروپا متصل می‌کند و دارای قدمتی ۵۰ ساله است.

این شهر جدید بر اساس آمار یورو مونیتور اینترنشنال در سال ۲۰۲۳ با بیش از ۲۰ میلیون گردشگر خارجی در صدر مقاصد گردشگری جهان قرار گرفت و همین پدیده توریسم علاوه بر آنکه بر آبادانی و اقتصاد ترکیه تاثیر گذاشته باعث شده شهر استانبول در صدر لیست گران ترین شهر های  این کشور از لحاظ قیمت مسکن و… قرار گیرد.
براساس تازه ترین آمار سازمان همکاری و توسعه اقتصادی oecd ترکیه با شاخص ۵۰۵ اجاره بها در صدر تورم مسکن در بین اعضای این سازمان قرار دارد.
با این وجود نتیجه می گیریم گردشگری در شهرها و کشورهای پر رفت و آمد جهان علاوه بر توسعه گرانی هایی را نیز در بر دارد مانند سنگاپور که گران ترین کشور آسیاست یا می توان به دبی نیز اشاره کرد.

از عوامل دیگر می توان به تحریم ها و افزایش قیمت لیر در ترکیه اشاره کرد که موجب گرانی مسکن در این کشور شده است که با زلزله سال گذشته ترکیه دست به دست شده اند تا قیمت مسکن را به طور سرسام آور افزایش دهند.

*کارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید