کد خبر:39653
پ

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان گفت: ۴۵۰ میلیارد تومان در سفر رییس جمهور و هیات دولت سیزدهم به استان (مردادماه امسال) برای تکمیل پروژه‌های ناتمام این اداره کل اختصاص یافته است.

به گزارش روزانه نیوز، حمید شیرازیانی روز شنبه در نشست خبری بیست و چهارمین همایش تکریم خیرین مدرسه ساز استان همدان افزود: استان همدان بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ مدرسه دارد که برای همه آن‌ها شناسنامه فنی ساختمان تهیه شده است.

وی اظهار داشت: ۱۵ درصد مدارس استان تخریبی هستند،۳۰ درصد قابلیت مقاوم سازی دارند و ۵۵ درصد نیز با ویژگی و ضوابط ساخته و مستحکم شناخته شده‌اند.

شیرازیانی تصریح کرد: ۲۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات منابع ملی برای آسفالت محوطه و ایزوگام  مدارس استان همدان در سال گذشته اختصاص یافت و امسال نیز ۲۴ میلیارد تومان در این حوزه جذب می شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان با اشاره به اینکه تجهیزاتی که برای مدارس خریداری می شود بر اساس اعلام آموزش و پرورش و ویژگی های آن تعریف شده است، بیان کرد: در سطح استان مدارس استثنایی ویژه معلولان داریم که تجهیزات آن خاص دانش آموزان استثنایی است، همچنین مدارس استعدادهای درخشان و هنرستان‌ها نیز تجهیزات خاص خود را دارند.

وی با بیان اینکه ۱۱ درصد از فضاهای آموزشی استان همدان مربوط به مدارس غیر انتفاعی است اظهار داشت: بیش از ۵۲ میلیارد تومان امسال از محل اعتبارات ملی برای خرید تجهیزات کلاسی تخصیص داده شده است.

شیرازیانی با اشاره به اینکه استفاده از بخاری‌های‌های هوشمند در مدارس از دیگر سیاست ها محسوب می شود افزود: در حوزه استاندارد سازی سامانه گرمایشی و خرید تجهیزات سامانه گرمایشی نیز اقدامات خوبی در مدارس استان صورت و در این راستا اعتبارات مناسبی در اختیار مناطق قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: طراحی و ساخت مدارس بر اساس ضوابط مقررات ملی ساختمان و فضای آموزشی زیر نظر دفتر فنی مهندسی این اداره کل، انجام می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان با اشاره به اینکه اعتبارات قابل توجهی در حوزه محرومیت زدایی در حوزه مدرسه سازی تا ماه آینده به استان اختصاص می‌یابد، افزود: در سطح استان همدان مشکلات حوزه مدارس کانکسی نسبت با سایر استان‌های کشور کمتر است و هم اینک ۱۷ مدرسه کانکسی در سطح استان داریم و در قالب طرح شهید پناهی، کلاس‌هایی که بیش از ۱۰ دانش آموز دارد جمع آوری و به جای آن مدارس یک یا ۲ کلاسه ساخته می شود.

۹ خیر خارج از کشور پنج مدرسه در استان همدان ساخته‌اند

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۴۵۰ میلیارد تومان توسطه خیران نیک اندیش به حوزه نوسازی و تجهیز مدارس اختصاص یافته است، ادامه داد: ۲۲ دوره همایش خیرین مدرسه ساز از سال ۱۳۷۷ تا کنون در استان همدان برگزار و به دلیل همه گیری بیماری کرونا، ۲ دوره آن به صورت مجازی برگزار شده است.

شیرازیانی تاکید کرد: ۹ خیر خارج از کشور پنج مدرسه در استان همدان ساخته‌اند و چهار مدرسه دیگر نیز توسط آن ها در حال ساخت است.

وی اظهار داشت: حدود ۱۸۰ پروژه نیمه تمام استانی داریم که شامل تعمیر، تجهیز و خرید وسایل آموزشی می شود و ۲۰۸ پروژه ملی نیز در سطح استان در حال تخریب، بازسازی و ویژه فضاهای ورزشی است.

 مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان گفت: سه حیات طیبه در سطح شهر همدان با هدف تحصیل دانش آموزان از مقطع پیش دبستانی تا پایان دوره دوم متوسطه در یک فضا ساخته شده است.

خیرین نقش آفرینی مثبتی در حوزه ساخت فضای آموزشی دارند

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان گفت: اقدامات دولت سیزدهم در راستای ساخت فضاهای آموزشی، مناسب است و در کنار آن نیز جامعه خیران نقش آفرینی مثبتی در حوزه ساخت فضای آموزشی دارند.

شیرازیانی با اشاره به برگزاری همایش خیرین مدرسه‌ساز در استان همدان، گفت: بیست‌وچهارمین همایش تکریم خیران مدرسه‌ساز استان همدان با رویکرد تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، ۲۶ آبان برگزار می‌شود و ما میزبان ۴۵۰ نفر از خیران هستیم. در ابتدای اسفندماه همایش نیک اندیشان ویژه خیران همدانی ساکن در تهران، برگزار می‌شود.

تحقق ۷۵درصدی تعهد خیران مدرسه ساز همدان 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان ادامه داد: از سال ۱۳۷۷ تاکنون خیرین مدرسه‌ساز استان ۳۸۰ میلیارد تومان، تعهد داشتند که ۷۵ درصد آن محقق شده است و ۳۱ درصد مدارس استان توسط خیرین ساخته شده است.

وی با بیان اینکه مشکل تامین فضا داریم و تراکم جمعیت در بخشی از نقاط شهر بیشتر بوده بنابراین نیاز ویژه به مدرسه سازی داریم ادامه داد: رشد اعتباری مشارکت مردمی از سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۴۰۱ توسط خیرین، ۳۱ درصد بوده است.

شیرازیانی خاطرنشان کرد: رویکرد دولت در شهرها برای حوزه مدرسه‌سازی به نسبت ۵۰ درصد خیران و ۵۰ درصد سهم دولت و در روستاها ۳۰ درصد سهم خیرین و ۷۰ درصد سهم دولت است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان گفت: از سال ۱۳۹۸ منابع ملی خوبی برای استان دریافت کردیم اما اعتبارات استانی کفاف ساخت مدارس را نمی‌دهد و عمده اعتبارات ما روی تعمیر و تجهیز است و اعتبار پروژه‌های شاخص را از منابع ملی تامین می‌کنیم.

شیرازیانی یادآوری کرد: بیش از ۶ میلیارد تومان سال گذشته برای تعمیر و تجهیز سرویس بهداشتی و ۲۸ میلیارد تومان برای سیستم‌های گرمایشی هزینه شده است.

لزوم توجه خیرین همدانی به بحث‌مدرسه سازی

رئیس هیات مدیره مجمع خیران مدرسه‌ساز استان همدان نیز با بیان اینکه در ۲۴ سال گذشته، خیران مدرسه‌ساز بیش از ۳۵۰ پروژه را در استان همدان ساخته‌اند گفت: یک هزار و ۷۰۰ کلاس درس در استان همدان نیاز است که برای جبران این موضوع خیران باید ورود کنند.

علی فراهانی افزود: ۵۰۰ هزار خیر مدرسه‌ساز در سطح کشور وجود دارد که ۳۰ تا ۳۵ درصد مدارس کشور توسط آنها  ساخته شده است و در سطح استان همدان نیز بیش از ۹۰۰ نفر خیر با عناوین مختلفی کمک حال اداره کل نوسازی مدارس استان هستند.

وی عنوان کرد: خیران مدرسه‌ساز استان همدان در سال ۱۴۰۰، ۶۰ میلیارد تومان تعهد داشتند که به صورت ۱۰۰ درصدی محقق شده و امیدواریم در این همایش به بیش از ۸۰ میلیارد تومان دیگر نیز محقق شود.

فراهانی ادامه داد: در حال حاضر ۹۲ پروژه با ۴۵۰ کلاس درس و اعتبار ۱۱۵ میلیارد تومانی در سطح استان همدان در حال اجراست.

رئیس هیات مدیره مجمع خیران مدرسه‌ساز استان همدان اظهار داشت: یکی از خیران ما بنیاد برکت است که ۸۱ پروژه با ۴۱۵ کلاس را در اختیار گرفته و ۵۷ پروژه انجام شده و ۲۴ پروژه دیگر در دست اجرا است.

در سال تحصیلی جاری بیش از ۳۲۰ هزار دانش آموز در بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ مدرسه استان همدان تحصیل می‌کنند.

آیت‌الله «سیدابراهیم رییسی» رییس جمهوری اسلامی ایران پنج‌شنبه ۶ مرداد۱۴۱ در سی‌امین سفر استانی خود، وارد همدان شد، سفر پربرکت رییس جمهور ۲۴ هزار میلیارد تومان رهاورد برای استان همدان به همراه داشت که شامل ۱۴ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح های عمرانی، اقتصادی و خدماتی و پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش های مختلف است.

کلیدواژه : نوسازی مدارس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید