کد خبر:26383
پ

 دبیرکل جمعیت هلال‌احمر گفت: راه‌اندازی و توسعه خانه‌های هلال ابتکاری نوین در دولت تدبیر و امید است که به دنبال جلب مشارکت‌های محلی از طریق شبکه‌سازی در مقایس کوچک است که منجر به کاهش آسیب‌پذیری با رویکرد تاب‌آوری و توسعه ظرفیت‌های داوطلبانه در جوامع محلی و مسئولیت‌های اجتماعی می‌شود.

به گزارش روزانه نیوز محمدحسن قوسیان مقدم با اشاره به نقش خانه های هلال افزود: با توسعه خانه های هلال، مشارکت و فعالیت افراد در سطح یک روستا یا یک محله، بدون نیاز به مراجعه به مراکز محدود و مشخص، قابلیت ساماندهی و بهره برداری داشته که نمونه های متعدد و موفق این مشارکت را می توان در حضور خانواده ها در فعالیت های خانه های هلال جستجو کرد، حضوری که شاید در شرایط معمول هم به دلیل مشغله روزمره افراد و به دلیل نوع نگاه افراد در مناطق مختلف کشور، به فعالیت و حضور در اجتماع، به خصوص در مورد بانوان، در نوع خود کم نظیر است.

وی تاکید کرد: خانه های هلال یک مدل خدمت و شیوه ای نوین برای استفاده از ظرفیت های جمعیت هلال احمر به ویژه ظرفیت داوطلبی و توجه به توانمندسازی جوامع محلی است.  در واقع طرح خانه های هلال به عنوان یک روش کارآمد مدیریت و اجرای فعالیت ها با رویکرد اجتماع محور است که اعتقاد و اتکا به حضور و مشارکت مردم محله و بهره مندی از ظرفیت مشارکتی آنها در ایجاد شرایط بهتر محیط زندگی و همچنین سهیم بودن آن‌ها در تصمیم سازی، مبنای اصلی در هدف گذاری های این روش محسوب می شود.

دبیرکل جمعیت هلال احمر با بیان اینکه خانه های هلال احمر مرکزی داوطلب محور است، گفت: خانه های هلال احمر وابسته به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران است که با ساختار،  امکانات و فعالیت های داوطلبانه در سطح محلات شهرستان‌ها و نقاط روستایی با اولویت مناطق حادثه خیز تاسیس می شوند.

قوسیان مقدم هدف از تاسیس این خانه ها را تقویت رویکرد جامعه – محله محوری در پاسخگویی به حوادث و ارتفاء سطح تاب آوری جامعه و گسترش فعالیت های داوطلبانه و بشر دوستانه از طریق ارتقاء سطح آگاهی عمومی و افزایش آمادگی جوامع محلی در برابر سوانح،  کاهش آسیب پذیری با رویکرد تاب آوری و توسعه ظرفیت های داوطلبانه در جوامع محلی و مسئولیت های اجتماعی برشمرد.

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت موجود تاسیس و فعالیت این خانه ها در کشور چگونه است؟ اضافه کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده در ۳۱ استان کشور بر اساس برنامه پنج ساله ششم توسعه، جمعیت هلال احمر قرار است تعداد پنج هزار خانه هلال تاسیس کند که اکنون چهار هزار و  ۹۰۰ خانه های هلال فعال در سطح کشور وجود دارد.

قوسیان مقدم افزود: چشم انداز بلند مدت جمعیت ایجاد ۳۷ هزار خانه های هلال در سطح کشور و در همه روستاهاست و این بدان معناست که خدمات جمعیت در روستاها و نقاط دور دست فعال شود.

دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت: مکان اجرای برنامه های جاری خانه های هلال در محلات شهری و جوامع روستایی با اولویت مناطق حادثه خیز است، هزینه های فعالیت خانه های هلال بر اساس مشارکت خیران و کمک های مردمی تامین می شود.

قوسیان مقدم افزود: اکنون خاانه های هلال در مسیری قرار گرفته است که با کمترین هزینه و تشریفات نقش حمایتگرانه جمعیت هلال احمر را در حوزه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به خوبی ایفا می کند، اطمینان داریم با گسترش و تکمیل این شبکه فراگیر، خانه های هلال می توانند ضمن آنکه فرهنگ خود امدادی و دگر امدادی را در جامعه روستایی کشور نهادینه کنند، نقش چشمگیری در حمایت از اشتغال و اقتصاد روستایی، آموزش، فرهنگ سازی و ایجاد فضای مشارکت و همدلی هدفمند داشته باشد.

خانه های هلال و اثرات اجتماعی

قوسیان مقدم در پاسخ به این سوال که خانه های هلال چه اثرات اجتماعی در جامعه خواهند داشت؟  گفت: تغییرات سبک زندگی ناشی از جهانی شدن و فناوری، موجب کاهش مشارکت اجتماعی در جوامع به خصوص کشورهای در حال توسعه شده است. به همین دلیل لزوم به کارگیری شیوه هایی جدید در جذب مشارکت ضرورتی است که باید سازمانهای مردم نهاد و به خصوص جمعیت هلال احمر به عنوان بزرگترین سازمان مردم نهاد کشور توجه و اهتمام ویژه ای به آن داشته باشند.

خانه های هلال و اثرات فرهنگی

دبیرکل جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سوال که این خانه ها چه اثراث فرهنگی در جامعه خواهند داشت، اظهار داشت: تفاوت های فرهنگی و اعتقادی در بسیاری موارد منشا مرز بندی بین افراد و اقوام است، این تفاوت ها موجب می شود که امکان بکارگیری یک رویکرد واحد برای برنامه ریزی ها و اجرای فعالیت ها امکانپذیر نباشد، با در نظر داشتن اینکه این تنوع فرهنگی و قومیتی یک فرصت بی بدیل برای رشد و آبادانی همه جانبه کشور است، می توان با بهره گیری از ظرفیت محلی و منطقه ای پیش بینی  شده در طرح خانه های هلال، ضمن حفظ تفاوت دید گاهها یک وجه مشترک و اتحادی یکپارچه از اقوام و قومیت ها با گویش، فرهنگ و حتی ادیان و مذاهب گوناگون را، در مسیر اهداف بشر دوستانه سازماندهی کرد. به این شکل با پذیرش اهدافی که قابل بسط تا عالی ترین سطوح انسانی هستند، اعضای پر تعداد خانه های هلال با ادیان، مذاهب، قومیت ها و فرهنگ های مختلف می توانند شبکه ای یکپارچه از داوطلبان را تشکیل دهند که از مسیر هایی متفاوت به سمت هدفی یکسان و مقدس در حرکتند.

خانه های هلال و اثرات اقتصادی

قوسیان مقدم اثرات اقتصادی وجود خانه های هلال را نیز تشریح کرد و گفت:  چالش ها و مشکلات اقتصادی در سالهای اخیر که ناشی از تحریم های ظالمانه و تبعات این تحریم هاست، فشار مضاعفی بر اقشار مختلف علی الخصوص جمعیت روستانشین کشور وارد کرده است، تلاش برای بهبود کیفیت زندگی اقشار آسیب پذیر، در صورتی که با برنامه ریزی برای پایدار سازی در آمد خانوارها باشد، می تواند هم امید آفرین باشد و هم در میان مدت، اثری مشخص بر کیفیت زندگی افراد بر جای گذارد خانه های هلال در روستاها ضمن ایفای نقش پایگاه اجتماعی می تواند در ساماندهی و حمایت از کسب و کار های خرد با تکیه بر توان محلی موثر واقع شود.

وی تصریح کرد: مشارکت در آموزش کسب و کارهای خانگی، ایجاد حلقه اتصال بین کارآفرینان و کارگران، حمایت از طرح های کار آفرینانه در سطح روستا و نظایر آن از اقداماتی است که می تواند اثری عمیق و ماندگار در کیفیت زندگی خانواده ها و نیز تقویت اعتماد و سرمایه اجتماعی جمعیت هلال داشته باشد. در حال حاضر نیز برخی خانه های هلال در موارد ی مثل صنایع دستی، دامداری، پرورش محصولات زراعی و نظایر آن اقداماتی را در دست اجرا دارند که در محدوده جغرافیایی خود با استقبال خوبی مواجه شده است، این طرح ها با در نظر داشتن توانمندی بالقوه هر منطقه قابل بسط و گسترش بوده و حتی می تواند در جلب حمایت ها و سرمایه گذاری های فرا منطقه ای موثر باشد.

خانه های هلال و مشارکت در امر آموزش و پرورش

دبیرکل جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سوال که نقش خانه های هلال  و مشارکت در امر آموزش و پرورش چیست نیز افزود: در سال تحصیلی گذشته، شیوع ویروس کرونا موجب اخلال در آموزش دانش آموزان گردید که این اخلال در مناطق روستایی به دلیل دسترسی کمتر به ساخت ها و تجهیزات ارتباطی، اثر بیشتری نسبت به مناطق شهریبر جای گذاشت. خانه های هلال فضاهایی هستند که با همت و مشارکت اهالی و خیرین تجهیز و راه اندازی شده اند، در صورت ادامه سیاست های آموزش از راه دور خانه های هلال می توانند در نقش  پایگاهای آموزشی در کنار مدارس و وزارت اموزش و پرورش، نقش حمایت گرانه خود را ایفا کنند. این کار می تواند در ایجاد عدالت آموزشی و دسترسی دانش آموزان به خدمات مدارس در دوران شیوه کرونا، کمک کننده و اثربخش باشد.

قوسیان مقدم با اشاره به عملکرد چهار هزار و ۹۱۴ باب خانه هلال در سال ۱۳۹۹ گفت: امسال بیش از ۹۲ هزار و ۲۹۷ نفر در روستاها آموزش های همگانی و مخاطرات را فرا گرفته اند و ۵۱ هزار و ۶۷۲ برگ گواهینامه برای آن‌ها صادر شد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر ادامه داد: از ابتدای امسال تا کنون ۱۱۵ هزار نفر عضو جوان و داوطلب توسط خانه های هلال جذب شده اند و یک هزار ۴۰۷ باب انبار های امدادی آماده شده اند، یک هزار ۱۵۹ شناسنامه خطر پذیری تهیه شده است، دو هزار ۴۴۹ نفر در تیم های امدادی سازماندهی شده اند و دو هزار و ۵۵۷ خانه هلال در طرح های شهید سلیمانی، یاس، کاروان های سلامت، اهدای خون، غربالگری، طرح های کمک معیشتی و نظایر آن مشارکت داشته اند که ایجاد ۵۰ درصد بانک امانت تجهیزات پزشکی در سطح خانه های هلال از دیگر عملکردهای این خانه هاست که استان های اصفهان، تهران، گیلان، زنجان و مرکزی جزو پنج استان برتر در این زمینه هستند.

قوسیان مقدم اضافه کرد: راه‌اندازی خانه هلال در سطح کشور به عنوان گام بزرگ دولت تدبیر و امید برای مردمی کردن حوزه امدادگری به شمار می‌رود، با افتتاح این خانه‌ها، آموزش‌های ابتدایی و کمک‌های اولیه به عامه مردم به ویژه جوانان و دانش آموزان، ارایه می‌شود تا برای روزهای ساخت و حوادث ناگوار مانند زلزله، آمادگی عمومی وجود داشته باشد.

ظهر پنجشنبه ۲۷ شهریور ۹۹،  حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در ارتباطی وب کنفرانسی دستور افتتاح ۱۴۰۰ خانه هلال در سطح کشور، طرح توسعه و تقویت شبکه امداد و نجات کشور و طرح ساخت، تجهیز و راه‌اندازی مراکز بهداشت، درمان و توانبخشی هلال‌احمر را در سراسر کشور صادر کرد.

به گزارش ایرنا، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده‌ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.

این اهداف عبارت از تلاش برای تسکین آلام بشری، تأمین احترام انسان‌ها و کوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت‌ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.

جمعیت هلال احمر اکنون در زیرمجموعه خود دارای چهار سازمان فعال و گسترده در زمینه‌های مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تدارکات پزشکی، چهار معاونت در زمینه خدمات درمانی و توانبخشی، آموزش و پژوهش، پشتیبانی و منابع انسانی، معاونت امور بین الملل، یک شرکت در زمینه تولید محصولات نساجی و ملزومات امدادی، یک مؤسسه علمی کاربردی و یک مرکز پزشکی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائران عتبات عالیات است.

همچنین دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران نیز با محوریت جمعیت هلال احمر فعالیت می‌کند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه‌ای بیش از ۹۰ سال در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تأسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفت‌گانه نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر حرکت کرده است./ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید