کد خبر:40893
پ

فرماندار ویژه ملایر گفت: تاکنون ۳۶۰ اثر و یادمان تاریخی ارزشمند در این شهرستان در فهرست آثار ملی جای گرفته که معادل ۱۹ درصد آثار تاریخی ثبت ملی شده در استان همدان است.

به گزارش روزانه نیوز،”سلمان اسماعیلی” روز پنجشنبه در نشست شورای اداری و همایش تخصصی هنرمندان صنایع دستی ملایر با حضور وزیر میراث فرهنگی افزود: ملایر شهری شناخته شده در تمام دوران تاریخ است و این شهرستان ریشه در تاریخ دارد و بخشی از شناسنامه بزرگ ایران بزرگ است.

وی بیان کرد: شهرستان ملایر در سرزمین بزرگ و پهناور ایران یک نقطه درخشان و نورانی است و آثار تاریخی شناسایی و ثبت شده آن نشان می دهد که پای این شهر و دیار در تمامی دوران‌های تاریخ باز بوده است.

فرماندار ویژه ملایر ادامه داد: ارگ تاریخی نوشیجان به دوران مادها برمی‌گردد و این شهرستان با وجود چنین آثار کهن تاریخی و سابقه و دیرینگی همواره یکی از کانون های اصلی در دوران های مختلف تاریخی محسوب می شد.

اسماعیلی با بیان اینکه شهر زیرزمینی دستکند سامن مربوط به دوران اشکانی است، گفت: همچنین ۱۲ هزارو ۳۰۰ هنرمند در این شهرستان مشغول به فعالیت هستند و ملایر در بین معدود شهرهای ایران است که ۲ اثر ثبت جهانی در صنعت مبلمان منبت و انگور دارد که توسط دستان اعجازآفرین هنرمندان این شهرستان خلق شده و نام ملایر را در بلندای ایران پرآوازه کردند.

ثبت ۳۶۰ یادمان تاریخی ارزشمند در ملایر

فرماندار ویژه ملایر اظهار داشت: ۱۳ اثر ناملموس تاکنون به نام ملایر ثبت شده و هنر مرواربافی نیز یکی از شاخه های مهم صنایع دستی ملایر که پیوند خوبی با اقتصاد و معیشت مردم منطقه نیز دارد، در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

اسماعیلی تاکید کرد: مجموع این ظرفیت‌های تاریخی‌، طبیعی و انسانی امروز ملایر را در یک سکوی پرش قرار داده که از حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی می‌تواند اشتغالزایی و درآمدزایی ایجاد کند.

وی گفت: با وجود چنین ظرفیت‌های عظیم و می توان در راستای اجرای بهتر تدابیر و سیاست‌های وزارت میراث فرهنگی گام برداریم و ملایر را به عنوان یک نقطه درخشان در ایران و جهان معرفی کنیم.

ثبت ۳۶۰ یادمان تاریخی ارزشمند در ملایر

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و صنایع دستی ملایر خواستار برگزاری جلسه‌ای پس از این سفر شد تا راهکارهای چگونگی استفاده از این ظرفیت‌های فرهنگی بررسی شود.

“هادی بیگی‌نژاد”با تاکید بر ضرورت فراهم کردن زیر ساخت‌های مورد نیاز در حوزه‌های فرهنگی و صنایع دستی، بیان کرد: ما در ملایر هنرمندانی داریم که کالاهایی در تراز جهانی تولید می‌کنند.

وی خواستار بررسی ارتباط بیشتر صنعت گران این شهرستان با بازارهای جهانی برای معرفی هنرها و فراهم‌سازی بستر مناسب برای فروش محصولات در یک جلسه ویژه با وزیر میراث فرهنگی شد و گفت: شکل‌گیری ارتباطات فرهنگی از کانال صادرات و تولید ثروت و فروش محصولات را از جمله مواردی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: امروز برای پیاده‌سازی ظرفیت‌های بالقوه در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیاز به یک نگاه نو داریم که با توجه به سیاست ها و نگاه های تحولی در حوزه وزارت میراث فرهنگی امیدوار به تحقق خواسته ها و دغدغه های سرمایه گذاران این حوزه ها به ویژه صنعت گران خواهیم بود..

حجت الاسلام “احد آزادیخواه” با بیان اینکه برای جهانی شدن هنرصنعت مبلمان منبت ملایر زحمات زیادی کشیده شد، افزود: غیرت جوانان ملایری و فعالیت بیش از ۶ هزار کارگاه فعال موجب شد این هنرصنعت تاکنون سرپا بایستد.

ثبت ۳۶۰ یادمان تاریخی ارزشمند در ملایر

وی بر لزوم حمایت از هنرصنعت مبلمان منبت و اعطای تسهیلات به فعالان این حوزه تاکید کرد و اظهار داشت: ملایر جزء معدود شهرستان‌هایی است که تسهیلات اشتغال تبصره ۱۶ بسیاری از دستگاه‌های اجرایی آن تمام شده و با توجه به اینکه برخی استان‌ها نتوانستند این تسهیلات را جدب کنند، نیاز است به سمت ملایر سوق داده شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی پوشش بیمه‌ای صنعتگران و صاحبان هنر صنایع دستی را یکی دیگر از درخواست‌های اصلی صنعت گران شهرستان ملایر عنوان کرد و گفت: هنر فرش‌بافی تا حدودی رو به فراموشی است و با توجه به اینکه سالانه بیش از ۳۰۰ تن پشم گوسفند در این شهرستان تولید می‌شود و می توان با سرمایه گذاری و ایجاد کارخانه هیا فرآوری و بسترهای مناسب حدود ۳۰۰ فرصت شغلی و ۱۰ برابر ارزش افزوده آن فرصت شغلی ایجاد کرد.

حجت الاسلام آزادیخواه ادامه داد: چنانچه صنعت ریسندگی این شهرستان احیا شود با نگاه صادراتی و ارزآوری، آینده خوبی برای منطقه و حتی استان همدان می توان پیش بینی کرد.

وی بابیان اینکه هنر مرواربافی در ۲ روستای ملایر بهترین امکان را برای تولید مواد اولیه دارد، افزود: این صنعت نیازمند حمایت و تقویت بیشتر از سوی دولت به ویژه وزارت میراث فرهنگی است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به راه‌اندازی خانه خلاق در ملایر هم گفت: دانش‌بنیان‌ها، ایده‌های خلاق و هنرمندان در قالب خانه خلاق برخی صنایع را در خلق کرده اند که نیاز به حمایت بیشتر دارد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی وجود پژوهشکده انگور و کشمش ملایر، سرای نوآوری مبل و منبت را نیز از دیگر ظرفبت‌های شهرستان برشمرد که با حمایت ویژه می‌تواند زمینه ایجاد تحول و رونق اقتصادی منطقه را به دنبال داشته باشد./ ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید