کد خبر:47023
پ

 رسانه‌هایی که در زمینه تحولات جامعه بشری در آینده نه چندان دور مطالعه می‌کنند؛ عقیده دارند که در دهه آینده یک سری مشاغل خاص مورد تقاضای بیشتری خواهند بود.

هم‌زمان با پیشرفت‌های ایجاد شده در زمینه هوش مصنوعی- که تقریباً در اغلب صنایع رد و نشانی از خود باقی گذاشته- نگرانی‌های بسیاری در مورد احتمال بیکاری عده زیادی از شاغلان به وجود آمده است. با این حال در فضای تغییرات ریشه‌ای پرشماری که توسط هوش مصنوعی به وجود آمده، نقش‌های شغلی خاصی هم وجود دارد که نه تنها در برابر اتوماسیون قابلیت سازگاری و مقاومت دارند، بلکه حتی در حضور آن توانایی پیشرفت نیز دارند.

در این گزارش برخی از مشاغلی که به عقیده کارشناسان در برابر انقلاب هوش مصنوعی توان ماندگاری و انعطاف‌پذیری دارند، معرفی شده است.

حسابدار

ممکن است به نظر برسد که مشاغل مرتبط با اعداد و ارقام بیشتر در معرض خطر هوش مصنوعی قرار دارند، اما برای کسانی که این حرفه را می‌شناسند، این حرفه در واقع بسیار کمتر از آن چیزی که فکر می‌شود، با ریسک و خطر مواجه است.

دکتر مارتین مولیادی استاد حسابداری در دانشگاه شناندوآ می‌گوید: «در حالی که هوش مصنوعی ممکن است جایگزین عملیات معمولی حسابداری شود، اما بسیاری از جنبه‌های دیگر این حرفه به دلیل نیاز به قضاوت، تفسیر، تفکر استراتژیک و درک انسانی با تقاضای زیادی روبرو خواهند شد».

گفتنی است که در حال حاضر متوسط دستمزد حسابداران و حسابرسان در آمریکا 78000 دلار در سال است.

سردبیر

نمونه‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد که هوش مصنوعی در حال حاضر در زمینه‌هایی مانند بازاریابی و کپی‌رایتینگ جایگزین نویسندگان شده است. هم‌چنین نمونه‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد هوش مصنوعی چگونه در زمینه جزئیات اشتباهات باورنکردنی دارد– و بنابراین در آینده کسانی باشند که کارهای مربوط به هوش مصنوعی را مورد بررسی قرار دهند.

مگی مک‌کامبز سردبیر اجرایی نشریه رنت می‌گوید: «با رونق هوش مصنوعی، مشاغل مرتبط با مهندسی سریع و ویرایش آن‌چه که ابزارهایی مانند چت‌جی‌پی‌تی نوشته‌اند، بیشتر شده است- و این امر سردبیران و ویراستاران را به جایگاه برجسته‌تری در صحنه محتوا رسانده است».

گفتنی است که در حال حاضر میانگین دستمزد ویراستاران در آمریکا 73080 دلار در سال است.

متخصص بهداشت و درمان

مراقبت‌های بهداشتی نمونه‌ای درجه یک از حوزه‌هایی هستند که از پیشرفت‌های هوش مصنوعی سود خواهند برد. به عنوان مثال؛ پیشرفت‌های رباتیک در عرصه‌هایی مانند جراحی بسیار به کار آمده‌اند- و خواهند آمد- اما مطمئناً جایگزین جراحان نخواهند شد.

جف هیوز بنیانگذار و مدیرعامل کمپانی Skills Samurai می‌گوید: «مشاغلی مانند پزشکی، پرستاری و سایر اشکال ارائه مراقبت‌های بهداشتی نیازمند تصمیم‌گیری پیچیده، همدلی و مراقبت از بیمار است- که انجام کامل آن‌ها برای هوش مصنوعی دشوار است. در واقع هوش مصنوعی می‌تواند متخصصان مراقبت‌های بهداشتی را کمک کند، اما بعید است جایگزین آن‌ها شود».

متوسط دستمزد پزشکان 77760 دلار در سال است.

هنرمندان

هنرها- که طیف بسیار وسیعی از حرفه‌های مختلف را در بر می‌گیرند- شاید بهترین مثال درباره مشاغلی باشند که توان مقاومت در برابر تسلط هوش مصنوعی را دارند. در حقیقت الهام گرفتن، داستان‌سرایی و ارتباط ویژگی‌هایی هستند که هوش مصنوعی قادر به انجام آن‌ها نیست.

جف هیوز می‌گوید: «فعالان مشاغلی مرتبط با هنر، موسیقی، نویسندگی و طراحی نیازمند خلاقیت، احساسات و دیدگاه‌های منحصربه‌فرد انسانی هستند که هوش مصنوعی نمی‌تواند آن‌ها را به همان شکل تکرار کند».

متوسط دستمزد مشاغل هنری، طراحی، سرگرمی و رسانه 58030 دلار در سال است.

مددکاری

مددکاری به طیف وسیعی از نیازهای انسان می‌پردازد. مددکاران خدمات و کمک‌های مختلفی در زمینه‌هایی مانند سلامت جسمانی، سلامت روان، سوء مصرف مواد و موارد دیگر به کودکان، خانواده‌ها و افراد مختلف دیگر ارائه می‌دهند.

جف هیوز می‌گوید که «مددکاران اجتماعی با موقعیت‌های پیچیده انسانی سر و کار دارند و به افراد و خانواده‌هایی که با مشکلات مواجه هستند، حمایت‌های عاطفی و راهنمایی‌های خود را ارائه می‌دهند».

متوسط دستمزد مددکاران اجتماعی در آمریکا 61420 دلار در سال است.

کارگری

مدت‌های مدیدی است که کارگران یقه‌سفید حرفه‌هایی از این دست را به چشم تحقیر نگاه می‌کنند- که دلیل آن شاید یدی‌بودن و گاهی هم کثیف‌کاری این مشاغل است و گاهی نیز به این دلیل که برای انجام این مشاغل مدرک دانشگاهی نیاز نیست. در سال‌های اخیر البته این نوع نگاه در حال تغییر بوده. این نوع مشاغل شاید سخت‌تر از کار دفتری باشند، اما تا زمانی که هوش مصنوعی نتواند نشتی لوله‌ای را برطرف کند یا آجر روی آجر بگذارد، این مشاغل ایمن خواهند بود.

به گفته هیوز؛ «مشاغلی مانند برق‌کاری، لوله‌کشی و مکانیکی به ترکیبی از مهارت‌های فنی و مهارت حل مسأله نیاز دارند که تکرار آن برای هوش مصنوعی دشوار است».

میانگین دستمزد برای مشاغل مرتبط با ساخت و ساز در آمریکا 50570 دلار در سال است.

منابع انسانی

این حرفه می‌تواند طیف گسترده‌ای از وظایف مختلف از قبیل مسائل استخدامی و حل و فصل اختلافات و شکایات بین کارگر و مدیریت را پوشش دهد. در حقیقت گستره وظایف این کار دقیقاً در نام آن وجود دارد، با این حال تمرکزش بر روی انسان و افراد باعث می‌شود منابع انسانی به حوزه‌ای تبدیل شود که هوش مصنوعی- حداقل تا مدتی- قادر به ایفای نقش در آن نخواهد بود.

به گفته کارشناسان؛ «متخصصان منابع انسانی روابط کارکنان، حل تعارضات و مسائل بین فردی را مدیریت می‌کنند- که اغلب نیاز به قضاوت و درک انسانی دارند».

میانگین دستمزد متخصصان منابع انسانی در آمریکا 64240 دلار در سال است.

دیگر مشاغل

معلمی و به عبارت بهتر آموزش موثر به افراد به دلیل نیاز به ویژگی‌هایی مانند سازگاری، همدلی و توانایی واکنش به سبک یادگیری منحصر به فرد هر فرد فعلا از زمینه‌هایی است که دور از دسترس هوش مصنوعی قرار دارد. این شغل که متوسط دستمزد آن در آمریکا 57490 دلار در سال است، به گفته برایانا رونی بنیانگذار و مدیر عامل شرکت TalentPerch «همیشه مورد نیاز خواهد بود».

حوزه امنیت سایبری یکی دیگر از مشاغلی است که در نگاه اول در مقابل هوش مصنوعی آسیب‌پذیر به نظر می‌رسد. با این حال تحلیلگران امنیت اطلاعات که میانگین دستمزد سالانه آن‌ها 112000 دلار در سال است، به دلیل افزایش مستمر حملات سایبری همه‌ساله بیشتر از قبل مورد نیاز هستند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید