کد خبر:44966
پ

می توان سخنرانی اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در جلسه افتتاحیه مجمع اقتصادی سنت بطرزبورگ را «سخنرانی هسته ای» توصیف کرد که بازتاب دهنده نوعی اعتماد به نفس بود و به وضعیتی از پیروزی که در جنگ اوکراین متبلور شده است، اشاره داشت.

به گزارش روزانه نیوز از شفقنا، عبدالباری عطوان با اشاره به این موضوع در رای الیوم نوشته است:

رئیس جمهوری روسیه در این سخنرانی طولانی،  سه بار به صورت مستقیم و غیرمستقیم به استفاده از سلاح هسته ای اشاره کرد:

بار اول زمانی بود که گفت کشورش بیشتر از همه کشورهای عضو ناتو از جمله آمریکا سلاح هسته ای دارد و هرگز به فشارها برای کاهش آن تن نخواهد داد( تخمین زده می شود که روسیه ۶ هزار کلاهک هسته ای دارد).

بار دوم، تاکید او مبنی بر این موضوع بود که اگر موجودیت و تمامیت ارضی کشورش مورد تهدید قرار گیرد، روسیه می تواند از سلاح هسته ای استفاده کند اما به آن نیازی ندارد.(شاید تاکنون).

سومین بار هم وقتی بود که استقرار سلاح هسته ای تاکتیکی در بلاروس را به صورت رسمی اعلام کرد.

پیام های سخنرانی پوتین چه بود؟

روشن بود که سخنرانی مذکور حاوی پیام های زیادی است که با دقت فراوان از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی تدوین شده و خطاب به چهار جناح بوده است:

اول: جبهه داخلی روسیه بود که در اطمینان دادن به افکار عمومی این کشور از حیث تمرکز بر قدرت اقتصاد علی رغم گذشت ۱۶ ماه از جنگ نمود می یابد به طوری که نرخ بیکاری کاهش یافته ورشد تولید ناخالص داخلی به ۲.۲ درصد در سال گذشته و حدود ۳.۹ درصد در سال جاری رسیدو نرخ تورم هم به ۱۰ درصد در سال گذشته رسید که در مقایسه با نرخ ده درصدی آن در بیشتر کشورهای اروپایی، یک رکورد محسوب می شود.

دوم: خطاب به اوکراین و کشورهای غربی حامی آن بود هنگامی که گفت تلفات اوکراین در این جنگ در مقایسه با تلفات روسیه ۱ به ۱۰ است. او همچنین گفت که همه سلاح ها و مهمات اوکراین از خارج وارد این کشور می شود و این موضوع تا ابد ادامه نخواهد یافت در حالی که تمام سلاح های روسیه در داخل این کشور تولید می شود و کارخانه های این کشور شب و روز بری ساخت آنها تلاش می کنند و علاوه بر این روسیه ذخایر عظیمی سلاح و مهمات از هر نوع و حجمی دارد.

سوم: خطاب به سراسر جهان بود و در این موضوع خلاصه می شود که نظام استعماری کنونی تحت رهبری آمریکا به نفع یک نظم نوین چند قطبی به پایان خود نزدیک شده است- البته اگر تا الآن پایان نیافته باشد- و این موضوع به نفع جهان سوم و فقرای آن است و در آن جایی برای هژمونی دلار وجود ندارد و کشورهای بریکس اساس آن را تشکیل خواهند داد.

برخی از بندهای سخنرانی پوتین تاثیر جنگ های خاورمیانه و ادبیات آن را در شیوه بیان أن نشان می دهد بویژه تاکیدش مبنی بر اینکه هواپیماهای اف ۱۶ ساخت آمریکا که وعده تحویل آنها به اوکراین را داده، در صورت ورود به جنگ، فرودگاهی برای فرود نخواهند داشت و سرنوشتی مشابه تانک های لئوپارد آلمانی و چلنجر انگلیسی در انتظارشان است و به صورت تلویحی گفت که پایگاههای این کشورها در صورت پرواز چنین هواپیماهایی نابود خواهند شد.

پوتین فقط یک بار به ضدحمله اوکراین که توسط رسانه های غربی بزرگ نمایی شده است، اشاره کرد آن هم هنگامی که گفت: این حمله هرگز موفق نخواهد شد. او در توصیف درگیری های حومه مرزهای روسیه گفت که هدف از آنها سرپوش گذاشتن به شکست های ارتش اوکراین و ناکامی ضد حمله آنها بوده است. البته برخی رسانه هی غربی هم این واقعیت را اعلام کردند.

یک عبارت مهم دیگر در سخنرانی پوتین که علامت سوال های زیادی را ایجاد کرده، این سخن است که «ارتش روسیه می تواند بخش هایی از مرکز کی یف را ویران کنداما ترجیح داده است به چند دلیل این کار را نکند. البته پوتین این دلایل را فاش نکرد اما آیا منظور او حفظ پایتخت و عدم نابودی آن به منظور الحاق بوده است یا منظور او این بوده است که به همین شکل باقی بماند تا پاداشی به رژیم آلترناتیو طرفدار روسیه در اینده باشد.

موضوع دیگری که از سخنان پوتین درک نمی کنیم، عدم پاسخ او به خبرهایی است مبنی بر اینکه اسرائیل از طریق یک طرف سوم، ۲۰۰ تانک مرکاوا به اوکراین خواهد فرستاد. آیا می خواهد به صورت تلویحی به آنها بفهماند که از زلنسکی و ننگ آن برای یهودیان اعلام برائت کنند.

سخنرانی پوتین در سنت پطرزبورگ از نظر ما مهمترین سخنرانی از زمان آغاز جنگ اوکراین بود و با مطالعه دقیق آن می توان نتیجه گرفت که او مطمئن است که از این جنگ بازنده خارج نخواهد شد و اشاره او به استفاده از سلاح هسته ای جدی است و نمایشی نیست زیرا برای شکست، وارد این جنگ نشده است.

متن تحلیل در رای الیوم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید