کد خبر:6529
پ

مدیرعامل اسبق شرکت پالایش و پخش گفت: فاز اول بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها در دولت نهم و دهم انجام شد. تمام تجهیزات لازم برای تکمیل پروژه ستاره خلیج فارس را مهیا کردیم. اگر مسؤول پروژه می‌ماندم تا پایان سال 94 هر سه فاز را تکمیل می‌کردم.

به گزارش روزانه نیوز، یکی از معضلات اصلی صنعت نفت کشور در طول سالیان طولانی تمرکز بر خام‌فروشی نفت و بی‌توجهی به ساخت پالایشگاه‌ها و تولید فرآورده‌های نفتی است. در این بین کارشناسان معتقدند که تفکر حاکم بر وزارت نفت در این سال‌ها مانع از احداث پالایشگاه‌ها بوده است و این موضوع باعث شده در این حوزه غفلت‌های بزرگی صورت گیرد.

البته در دورانی نیز اقدامات خوبی در حوزه پالایشگاه‌سازی و اجرای طرح‌های بهینه‌سازی انجام شده است. برای مثال می‌توان به پروژه احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس و اجرای فاز اول طرح‌های بهینه‌سازی در دولت‌های نهم و دهم اشاره کرد که می‌تواند الگویی برای سایر دولت‌ها در انجام طرح‌های پالایشی باشد. در این راستا برای اطلاع دقیق‌تر از اقدامات انجام شده در حوزه پالایشی در دولت نهم و دهم با علیرضا ضیغمی، مدیرعامل اسبق شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به گفتگو نشستیم.

مشروح این مصاحبه به شرح زیر است:

*فاز اول بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها در دولت نهم و دهم انجام شد

فارس: یکی از اولویت‌های مهم در حوزه پالایشی اجرای طرح‌های بهینه‌سازی است. در این راستا چه اقداماتی در دولت نهم و دهم انجام شد؟

ضیغمی: ابتدای بحث خدمتتان عرض کنم که این قبیل پروژه‌­ها را نظام مقدس جمهوری اسلامی اجرا می­‌کند و هر دولت به سهم خود بخشی از کار را جلو می­‌برد و به دولت بعدی می­‌سپارد. سهم هر دولت هم براساس کارنامه­‌اش مشخص است. یکی از نکات حائز اهمیت در این حوزه ناظر به طراحی پالایشگاه‌ها است. پالایشگاه‌هایی که پیش از انقلاب تاسیس شدند و حتی پالایشگاه‌­های بندرعباس و امام خمینی شازند طوری طراحی شدند که ما به واردات بنزین سوپر وابسته باشیم.

در این راستا بهینه‌­سازی پالایشگاه­‌ها و افزایش ظرفیتشان در سال 1384 در دولت نهم کلید خورد. در آن زمان آقای نعمت­‌زاده مدیرعامل شرکت پالایش و پخش بود. این اقدام برای اولین بار در کشور صورت می­‌گرفت و کار درستی هم بود. من در مصاحبه‌­های قبلی هم عنوان کردم که فاز یک طرح بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها خوب انجام شد و فاز دو هم بایستی در دستور کار قرار می‌­گرفت اما آغاز نشد که امیدواریم در دولت بعدی فاز دوم بهینه‌­سازی و ارتقا کیفیت پالایشگاه­‌ها نیز انجام بگیرد.

برای مثال پالایشگاه بندرعباس را در نظر بگیرد. این پالایشگاه بعد از انقلاب ساخته شد و طراحی­‌اش به گونه­‌ای بود که اکتان بنزین آن پایین بود. لذا طبق پروژه ارتقا کیفیت، قرار شد تا دیگر این پالایشگاه مانند پالایشگاه­‌های اصفهان، امام خمینی شازند، تبریز، تهران، بندرعباس، آبادان و اراک به واردات بنزین سوپر وابسته نباشد. ما تا پیش از ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس، 9 پالایشگاه داشتیم که از این تعداد پالایشگاه کرمانشاه و شیراز در مرحله بهینه­‌سازی قرار نگرفتند. ظرفیت پالایشگاه کرمانشاه زیر 40 هزار بشکه و پالایشگاه شیراز زیر 65 هزار بشکه در روز است.

در طی فاز اول پروژه‌های بهینه‌سازی که در دولت نهم و دهم آغاز شد پالایشگاه لاوان که برای تامین سوخت کشتی­‌ها (مازوت) ساخته شده بود اکنون تمام محصولاتش از جمله بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیما یورو 4 است. از طرفی گازوئیل تولیدی پالایشگاه تبریز هم یورو 2 بود و بنزین آن هم اکتان پایینی داشت، اما اکنون هر دو محصولات مذکور این پالایشگاه یورو 4 شدند و البته تنها پالایشگاهی هم هست که بنزن را از بنزین جدا می­‌کند که تبدیل به خوراک پتروشیمی می­‌شود.

انجام این کارها در سال 1384 کلید خورد و تا سال 92 که ما مدیریت کار را به عهده داشتیم، به جز ستاره خلیج فارس که بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشت، مابقی بهینه­‌سازی و راه­‌اندازی شده بودند. در این میان برخی خرده‌­کاری­‌های پالایشگاه تبریز به دولت بعد رسید و برای داخلی کردن کاتالیست‌­ها هم کمی معطلی پیش آمد اما در نهایت این کار صورت گرفت که اقدام مهمی به شمار می­رفت.

با انجام اقدامات بهینه‌­سازی و ارتقا ظرفیت، ظرفیت تولید پالایشگاه امام خمینی شازند از 170 هزار بشکه به 250 هزار بشکه رسید. این پالایشگاه، اولین پالایشگاهی است که نفت کوره را به فرآورده نفتی تبدیل می­‌کند. این اقدام باعث شد تا تولید بنزین پالایشگاه از 4.5 میلیون لیتر یورو 2 به 16 میلیون لیتر یورو 4 در روز برسد. گازوئیل و دیگر فرآورده­‌های آن نیز یورو 4 هستند. این پالایشگاه قبلا گوگرد را می‌سوزاند اما الان گوگرد دانه­‌بندی تولید می­کند که هم با استاندارهای محیط زیست منطبق است و هم درآمدزایی دارد. در پالایشگاه‌­های تهران و اراک هم واحد گوگردسازی ساخته شد. تمام روند ساخت این واحدها، داخلی است.

تا جایی که امکان داشت در پالایشگاه شازند، از تولیدات داخلی استفاده شد. برای فاز دوم پالایشگاه امام خمینی شازند زمانی که دلار 1300 تومان بود، بیش از یک میلیارد دلار هزینه شد تا کار ارتقا کیفیت و ظرفیت آن به نتیجه برسد. در همین روند در پالایشگاه تهران هم اولین پمپ 50 هزار بشکه‌­ای در روز توسط پمپ‌سازهای داخلی، تولید شد.فارس

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید