کد خبر:18151
پ

روند بیماریابی مبتلایان اچ‌آی‌وی در همه‌گیری کرونا، در عین حال از آمار ۲۲ هزار و ۴۰۶ نفری مبتلایان زنده اچ‌آی‌وی در کشور تا پایان شهریور ۱۳۹۹بوده است.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از رئیس اداره ایدز و کنترل بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت، با اشاره به شعار امسال روز جهانی ایدز مبنی بر «همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک»، گفت: تجربه‌ جهانی ۴۰ سال اخیر به ما آموخته است، پاسخ به همه گیری اچ آی وی نیازمند “همبستگی جهانی و مسئولیت مشترک” است که می‌تواند ترسیم کننده‌ مسیر پیش روی ما باشد.

دکتر پروین افسر کازرونی تصریح کرد:در کشور ما ارزیابی چهارمین برنامه ملی استراتژیک پیشگیری و کنترل اچ آی وی در سال گذشته انجام شد و برنامه پنجم در سال جاری تدوین شده است که در این برنامه ۲۳ وزارتخانه، سازمان، سازمان های مردم نهاد و… نقش دارند. و مراحل نهایی تصویب در شورایعالی سلامت راطی می کند.

رییس اداره ایدز و کنترل بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت بیان کرد: کشور ما در اقدام در این زمینه پیش‌قدم بود و از آنجایی که احتمال می‌دادیم بیماران زمینه‌ای و کسانی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید۱۹ باشند و بیماری در آنها شدت بیشتری داشته باشند، مداخلات جدی انجام دادیم. به دنبال بررسی‌های اولیه ما بر تعداد زیادی از موارد مشخص شد ابتلای به کرونا در میان کسانی که با اچ آی وی زندگی می‌کردند خیلی محدود بود و از میان مواردی هم که مبتلا شده بودند مرگ و میر کمی گزارش می‌شد. یکی از دلایل این موضوع اطلاع‌رسانی‌های مناسب به بیماران شناسایی شده بود. از طرف دیگر افرادی که تحت پوشش درمان قرار دارند وضعیت ایمنی معمولی دارند، البته اخیرا مطالعه گسترده‌ای در کشور در حال انجام است تا بررسی کنیم افرادی که با اچ آی وی زندگی می‌کنند و تحت پوشش شبکه‌های ما هستند، چه میزان به کرونا مبتلا شدند و چه عوارضی را تجربه کرده اند.

وی افزود: بر آن هستیم تا روند تشخیص و درمان را مانند گذشته ادامه دهیم و از مسئولین و سیاست‌گذاران می‌خواهیم این موضوع را مد نظر قرار داده و حمایت از برنامه‌های کنترل اچ آی وی را همچنان پر قدرت ادامه دهند.

کازرونی تصریح کرد: همزمان با آغاز همه‌گیری کرونا سعی کردیم آگاهی مبتلایان اچ آی وی نسبت به بیماری کرونا را افزایش دهیم و بلافاصله بسته‌ای تهیه کردیم و دستورالعملی برای دانشگاه‌های علوم‌ پزشکی ارسال کردیم که مراقبت و درمان مبتلایان اچ آی وی را مدیریت کنند. در این بسته ابلاغ شد که داروهایشان را هم برای مدت طولانی‌تری به آنها تحویل دهند و بررسی‌های آزمایشگاهی را با فاصله بیشتر انجام دهند اما، از پیگیری‌های تلفنی غافل نشوند.

وی افزود: ۹۸ درصد از افرادی که از دانشگاه‌های علوم پزشکی در این مطالعه شرکت کردند، در آن مقطع اعلام کردند که دارو را برای حداقل یک ماه در دسترس دارند و خدمات را دریافت کرده‌اند. برای موضوع ارائه خدمات پیشگیری و کاهش آسیب نیز به کلینیک‌های متادون و مراکز ارائه خدمات کاهش آسیب دستورالعمل‌هایی از طرف وزارت بهداشت ابلاغ شد تا بر اساس شرایط کووید۱۹ متادون به مددجویان ارائه شود. با این حال نمی‌توان گفت کرونا در روند ارائه خدمت بی‌تاثیر بوده است بویژه برای آنهایی که در مراقبت و درمان فعال نبودند./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید