کد خبر:48054
پ

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان از اجرای اولین زنجیره تولید نهال گردوی پیوندی گواهی شده کشور در سه فاز خبر داد و گفت: اجرای این طرح بازار صادراتی پیوندک را به دنبال دارد.

به گزارش روزانه نیوز، حجت‌الله شهبازی در بازدید استان‌های مختلف از زنجیره تولید نهال گردوی پیوندی گواهی شده شهرستان تویسرکان اظهار کرد: تویسرکان به عنوان یکی از قطب‌های تولید محصولاتی چون پیوندک و نهال گردوی پیوندی گواهی شده در سطح کشور مطرح است.

وی افزود: امروز ۱۲۰ نفر از استان‌های مختلف کشور مهمان شهرستان تویسرکان هستند تا با امکانات و توانمندی‌های استان همدان در این مجموعه آشنا شوند و زمینه‌ای ایجاد شود تا از تولیدات این زنجیره در نقاط مختلف کشور بیشتر استفاده کنیم.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان یادآور شد: این زنجیره اولین زنجیره تولید نهال گردوی پیوندی گواهی شده در کشور است که در سه فاز اجرا شده است.

شهبازی با بیان اینکه فاز اول باغ مادری در ۶ هکتار زمین و قابلیت تولید ۲ میلیون سرشاخه و ۶ میلیون چشمه پیوندک است گفت: این فاز میزان قابل توجهی از نیاز کشور را تامین می‌کند همچنین فرصت صادرات به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه فاز دوم، خزانه تولید پایه نهال گردوی پیوندی گواهی شده در ۵ هکتار است تصریح کرد: در این فاز به طور متناوب در سال‌های مختلف کشت انجام می‌شود و قابلیت تولید ۱۵۰ هزار پایه در این خزانه وجود دارد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه خاطرنشان کرد: فاز سوم گلخانه‌ای منحصر به فرد در راستای تولید محصول گواهی شده طراحی و در مساحت ۳ هکتار اجرا شده به نحوی که این گلخانه قابلیت تولید ۱۲۰ هزار نهال در سال را دارد.

شهبازی تأکید کرد: بخش قابل تاملی از نیاز کشور در حوزه نهال گردوی پیوندی گواهی شده به واسطه این گلخانه تامین می‌شود.

وی با بیان اينکه خروجی زنجیره تولید نهال پیوندی گواهی شده استفاده از پیوندک در طرح سرشاخه کاری درختان گردو است گفت:  این مهم در حوزه رفع نیاز واردات پیوندک اثرگذار است.

این مقام مسئول در پایان به چهار رقم گردو که برای اولین بار معرفی شده اشاره کرد و افزود: چهار رقم گردوی ایرانی به طور انحصاری در این مجموعه کشت می‌شود که برای تولید پیوندک و نهال در داخل کشور مثمر ثمر است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید