کد خبر:51009
پ



ویژه برنامه‌ی محافل قرآنی «بهار در بهار» در بیست و نهمین روز ماه مبارک رمضان به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان و در آستان مقدس امامزاده عبدالله برگزار شد.


به گزارش روزانه نیوز، همزمان با بیست و نهمین روز از ماه مبارک رمضان دومین دوره طرح سراسری «بهار در بهار» در آستان مقدس امامزاده عبدالله همراه با قرائت آیاتی چند از سوره مبارک معارج توسط مسعود صفری، قاری برجسته کشوری تلاوت و مسعود رستنده از اساتید قرآنی استان به تفسیر آن پرداخت. همچنین حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد حسن فاضلیان، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان و امام جمعه موقت نیز آموزه‌های از نهج البلاغه را ارائه داد. در این ویژه برنامه پنج عضو محفل قرآنی کتابخانه‌های عمومی استان یک آیه از قرآن کریم را به پنج زبان، فارسی، عربی، ترکی، کردی و انگلیسی قرائت کردند. همزمان با این برنامه اعضای نوجوان کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز مرحله دیگری از کتابت قرآن کریم در کتابخانه‌های عمومی را آغاز کردند.


عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در این نشست تصریح کرد: امروز گردهم آمدیم تا آیاتی از جزء بیست و نهم قران کریم را در کنار هم مرور کنیم و از نهج البلاغه سخن بگوییم. هدف از برگزاری برنامه بهار در بهار که به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در هر استان برگزار می‌شود، به کار بستن مفاهیم قرآن در حیات اجتماعی بشر است به طوری که تمام مفاهیم در زندگی ما نمود عینی داشته باشد. همچنان که در نهج البلاغه مباحثی مطرح می‌شود که همسو با آموزه‌های قرآنی است.

وی ادامه داد: در جزء بیست و نهم قرآن کریم با مفاهیمی چون نکویی رفتار، انفال اموال، امتحان الهی، مرگ و زندگی، دوری از گناه، هدایت بشر و صدقه دادن روبه‌رو می‌شویم. همچنین اهمیت روز قیامت در این جزء بررسی می‌شود. همانطور که در خطبه‌های 140و 142 نهج البلاغه از انفاق اموال، معایب عیب جویی و سرزنش دیگران سخن گفته می‌شود.


مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تأکید کرد: در نهج البلاغه تأکیدات بسیاری بر فرهنگ و ترویج مطالعه نیز می‌توان یافت. همچنین بر یادگیری و اعمال آموزه‌های صحیح در زندگی توسط افراد. به عبارت دیگر، کاربرد این آموزه‌ها در زندگی مهم است. با توجه به رسالت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یعنی ترویج علم و دانایی، جا دارد که به حکمت 205 نهج البلاغه اشاره کنیم که امام اول ما شیعیان در آن به اهمیت علم و دانش آموزی اشاره می‌کند. یادگیری علم انتها ندارد و بشر هرگز از دانستن سیر نخواهد شد.


مسعود رستنده، استاد و مفسر قرآنی در این نشست اظهار کرد: این آیات که توسط قاری تلاوت شد در حول محور ویژگی‌های نمازگزاران واقعی است. همانطور که آقای دکتر محمدرضا سنگری بیان می‌کند، همه هستی همیشه در نماز است. بی نماز، برگی است که از شاخه هستی جدا افتاده است. نماز پلی است بین دل و ملکوت، بنابراین این پل را بی نماز نباید پسندید.


وی افزود: این آیات از سوره معارج ویژگی‌های فکری، رفتاری و عملی نمازگزاران واقعی را به تصویر می‌کشد. در سوره مبارکه معارج از آیه 19 به بعد سه ویژگی از انسان‌های تربیت نشده مطرح می‌شود. انسان اگر تربیت نشود با سه صفت حرص، بی تابی و بخل دست و پنجه نرم می‌کند. اما خداوند متعال نمازگزاران را از این سه صفت مبرا می‌داند.


این استاد و مفسر قرآن با بیان اینکه حرص در علم آموزی و حکمت آموزی خوب است تصریح کرد: انسان‌ها اهل بی تابی هستند مگر نمازگزاران. مرحوم علامه طباطبائی در تفسیر المیزان می‌فرمایند اگر ما اخلاق را به دو قسمت اخلاق فردی و اجتماعی تقسیم کنیم؛ تنها و بهترین راه رشد اخلاق فردی، نماز است، زیرا نماز معراج مومن است و انسان را به مراتب بالا می‌برد. در اخلاق اجتماعی نیز راهبردی ‌تری خصوصیت که باید داشته باشیم؛ صبر است. در واقع برای صبر یک مهندسی سه ضلعی ارائه می‌شود. صبر سه ضلع دارد که نخستین ضلع آن عکس العمل خداآگاهانه و عقلی در برابر مشکلات است. ضلع دوم تاب آوری و تحمل است. سومین ضلع صبر، ایجاد صبر توسط نماز و تلاوت قرآن. البته منظور نیست که همه کارها را رها کنیم و نماز و قرآن بخوانیم، بلکه باید به موقع و در وقتش نماز را خواند.

وی با اشاره به اینکه خداوند متعال نخستین ویژگی شاخص نمازگزاران را دوام در نماز معرفی می‌کند، ادامه داد: نمازگزاران کسانی هستند که بخشی از اموال خود را برای سائل و محروم کنار می‌گذارند. سائل از مردم درخواست می‌کند اما محروم از کسی درخواست نمی‌کند. ویژگی دیگر نمازگزار این است که از عذاب پروردگار خود در هراس هستند. از دیگر ویژگی‌های شخصییت نمازگزاران واقعی پاک دامنی است. امانت داری و رعایت عدل نیز از دیگر ویژگی‌های آنها است. آخرین ویژگی این است که این افراد علاوه بر شهادت بر حق، در نمازهای واجب خود از نماز محافظت می‌کنند.

سیدمحمدحسن فاضلیان، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان و امام جمعه موقت همدان نیز در این برنامه اظهار کرد: سه کتاب مهم مسلمانان دارند که نخستین آن قرآن است. بالاتر از قرآن کریم کتابی در عالم وجود ندارد. نهج البلاغه برادر قرآن به حساب می‌آید. از صحیفه سجادیه نیز به عنوان خواهر قرآن یاد می‌شود.


وی با بیان اینکه نهج البلاغه در بر گیرنده، نامه‌ها، خطبه و حکمت‌هاست خاطرنشان کرد: امروز خطبه 51 را بیان می‌کنیم چرا که هیچ خطبه‌ای به اندازه این گفتار توسط حضرت علی(ع) تکرار نشده است. حضرت علی(ع) هرشب پس از نماز عشاء این خطبه را بیان می‌کردند. بنابراین ما هم باید آن را بخوانیم.


رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) در این خطبه انسان را مسافر عالم آخرت معرفی می‌کنند، اظهار کرد: دنیا به تعبیر پیامبر اکرم، مزرعه آخرت است و هرکس در این دنیا با هرچه انس بگیرد در آخرت نیز از همان بهره‌مند می‌شود.


وی با بیان اینکه اسرائیل جنایتکار و کودک کش، ننگ بشریت و انسانیت است، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی که در این ماه مبارک رمضان، مردمان روزه دار را زیر آوار قرار داده و بیمارستان بمباران می‌کند، در آخرت هم با او همین رفتار خواهد شد.


فاضلیان با بیان اینکه پیش روی انسان گردنه‌های صعب العبوری است که باید از آن عبور کرد، ادامه داد: چادر و حجاب است که دختران و بانوان را نجات می‌دهد. همه ما تا می‌توانیم باید با قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه انس بگیریم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید