کد خبر:47445
پ

ثبت محصول رازیانه شهرستان رزن در سازمان جهانی غذا و دارو ، فائو در دست پیگیری است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان در چهارمین جشنواره آیین شکرگزاری و برداشت محصول رازیانه روستای سلطان‌آباد رزن، گفت: در سازمان خوار و بار جهانی فائو بخشی به نام ثبت میراث نظام‌های تولیدات کشاورزی است که ثبت جهانی تولیدات کشاورزی کشور‌های مختلف را انجام می‌دهد و در این زمینه در کشور ایران در استان همدان و چند استان دیگر ثبت جهانی چند محصول کشاورزی در دست پیگیری است.
حجت‌الله شهبازی افزود: استان همدان از دو ثبت جهانی، ثبت جهانی سیر را انجام داده و مورد دوم هم منتظر ابلاغ است و برای ثبت جهانی محصول سوم استان همدان، از سال گذشته مکاتبات ثبت جهانی رازیانه رزن انجام شده است و هم اکنون به دنبال تهیه مقدمات و مدارک و مستندات هستیم و همه دستگاه‌ها باید با هم‌افزایی و مشارکت در ثبت جهانی رازیانه رزن به عنوان میراث دار تولید رازیانه کمک کنند.
آقای شهبازی خاطرنشان کرد: با ثبت جهانی رازیانه رزن بسیاری از برنامه‌ها و کار‌ها با این رویداد بزرگ اتفاق خواهد افتاد که از جمله آن می‌توان به گردشگری شدن رزن در جهان و معرفی جهانی آن به گردشگران اشاره کرد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه شهرستان رزن قطب تولید رازیانه استان، کشور و جهان است، گفت: سطح کشت رازیانه کشور ۳ هزار و ۲۱۷ هکتار است که از این میزان، ۳ هزار و ۳۴ هکتار به استان همدان و ۳ هزار هکتار آن به شهرستان رزن تعلق دارد.
او با بیان اینکه ۹۴ درصد رازیانه کشور در استان همدان و ۹۹ درصد رازیانه استان در شهرستان رزن کشت می‌شود، افزود: میزان تولید رازیانه کشور ۷ هزار و ۸۴۰ تن است که ۷ هزار و ۶۰۰ تن آن معادل ۹۷ درصد به استان همدان و ۷ هزار و ۵۰۰ تن آن به شهرستان رزن اختصاص دارد. 
رازیانه رزن علاوه بر تأمین مصارف و نیاز داخل، به کشور‌هایی مانند فرانسه، امارات، عراق، افغانستان و سوریه صادر می‌شود.
نبود صنایع تبدیلی و فرآوری رازیانه یکی از مشکلات کشاورزان رزن است که مسئولان شهرستان پیگیر رفع این مشکل هستند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید