کد خبر:4437
پ

مجلس یازدهم بنا دارد با ورود به برخی مشکلات و مسائل جدی و دامنه‌داری که گاه شکل بحران به خود می‌گیرد آنها را در قالب پرونده‌های ویژه بررسی و تا حل بحران پی‌گیری کند؛ سفرهای نظارتی، ورود به مساله نیشکر هفت‌تپه، آب غیزانیه و حاشیه‌نشین‌های سیستان و بلوچستان از این موارد است.

 

به گزارش روزانه نیوز رسیدگی به پرونده های ویژه یکی از دستور کارهای مجلس یازدهم از آغاز بوده است؛ نگاه نمایندگان در رسیدگی به پرونده های ویژه این است که موضوعات و پرونده هایی که بعد از چند بار گشوده شدن همچنان به صورت یک بحران در کشور خودنمایی می‌کنند را به عنوان پرونده ویژه در دست گرفته، ورود کنند و تا حل بحران رسیدگی به آن را ادامه دهند.

 

کلید خوردن سفرهای نظارتی رئیس مجلس و برخی دیگر از نمایندگان به استان‌های مختلف و مناطق محروم، ورود به پرونده هفت تپه به عنوان یکی از پرونده های مشکل ساز معروف در حوزه خصوصی سازی، مشکل آب شرب غیزانیه، وضعیت مناطق محروم از جمله حاشیه نشین‌ها در چابهار و و به طور کلی ورود به خصوصی سازی هایی که نتیجه نامطلوب داشته‌اند از جمله این موارد است.

 

در همین حال نگاه تمرکز زدایی، توجه به استان‌ها و مناطق محروم و نظارت از نزدیک بر روند مصوبات و قوانینی که قرار بوده محرومیت زدا باشند اما همچنان محرومیت بر چهره برخی استانها خودنمایی می‌کند؛ از دیگر رویکردهایی بوده که مجلس جدید در عمر سه ماهه از خود نشان داده است. سفر رئیس مجلس به استان خوزستان را می‌توان بخشی از این رویکرد تلقی کرد.

 

 آغاز سفرهای نظارتی؛ خوزستان مقصد اول 

 

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی یازدهم شهریور سفر به استان خوزستان را آغاز کرد. این سفر آنچنان که رئیس مجلس تاکید کرد در راستای ایفای نقش نظارتی مجلس بود. قالیباف در جریان سفر به خوزستان هم در این زمینه گفت: در این سفر که نخستین سفر ما در مجلس جدید است، وظیفه نخست خود را نظارت دقیق بر پروژه‌ها، اعتبارات می‌دانیم چرا که حق مردم است که بدانند این کارها در چه زمانی به نتیجه خواهد رسید.

 

وی تاکید کرد: در آستانه تعیین بودجه سال آینده نیز هستیم، این بازدیدها می‌تواند در بخش نظارتی و قانون‌گذاری در مبحث برنامه بودجه سال آینده بسیار مؤثر واقع شود و همچنین بتوانیم بخشی از مشکلات را با کمک قوه مجریه حل و فصل کنیم.

 

بازدید از مناطق محروم استان، آشنایی با مشکلات و مسائلی که مردم مظلوم خوزستان با آن مواجهند، مشکلات و مسائل صیادان، وضعیت آب شرب برخی مناطق و روستاهای استان و تنش آبی بسیاری از روستاها از برنامه‌های این سفر بود. رئیس مجلس تاکید داشت که مسؤولان دین‌شان را به مردم خوزستان ادا نکرده‌اند.

 

در عین حال قالیباف از نگاه ویژه مجلس شورای اسلامی به استان خوزستان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و برنامه‌ هفتم توسعه کل کشور خبر داد و گفت: قطعا در این قوانین استان خوزستان به طور ویژه دیده می‌شود تا مشکلات این بخش تا حدود زیادی رفع شود، همچنین در برنامه هفتم توسعه احکامی را خواهیم دید تا مباحث مهم استان از جمله صنعت، آب و فاضلاب و کشاورزی دیده و حمایت شود.

 

دیدار از نزدیک با کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه  و اطمینان بخشی به کارگران برای پیگیری حقوق آنها و ادامه روند رسیدگی به موضوع خصوصی‌سازی‌های غیراصولی بخش مهمی از این سفر بود.

 

 هفت تپه؛ از پایان اعتصاب 70 روزه، تا پرداخت حقوق و کشت دوباره

 

یکی از این پرونده های ویژه که نمایندگان مجلس یازدهم می‌گویند با نگاه حل بحران وارد آن شدند پرونده هفت تپه است.

 

در سال‌های اخیر بارها خبر تحصن و اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه را  شنیده‌ایم و این اعتراضات بعضا حاشیه ساز هم شده است اما همچنان کارگران  این کارخانه با مشکلات عدیده‌ای مواجه اند؛ حالا سه نفر از نمایندگان مجلس، سیدنظام‌الدین موسوی، علی خضریان و علی نادری نمایندگان تهران به طور ویژه این پرونده را پیگیری کرده اند.

 

اوایل مرداد ماه بود که این سه نماینده برای شنیدن صدای کارگران هفت تپه به خوزستان رفتند. علی خضریان ۲۰ روز بعد در گزارشی به مردم نوشت: در این مدت ضمن پیگیری مسایل مربوط به حقوق و بیمه کارگران، کشت نیشکر و نحوه خصوصی‌سازی و آینده هفت تپه، ۳جلسه اختصاصی با حضور مسئولان اجرایی، نظارتی و کارگران در مجلس برگزار شده است.

 

طی این مدت حقوق معوقه ۲ماه کارگران با دستور رییس قوه قضاییه از حساب مسدود شده مالک فعلی هفت تپه که از متهمان ارزی است، پرداخت شد، دفترچه بیمه آنها با موافقت رییس سازمان تامین اجتماعی بدون پرداخت هزینه تا پایان سال تمدید و کشت ۳هزار هکتار نیز با نظارت مسئولان استانی تضمین شد.

 

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف به پیگیری پرداخت مابقی حقوق کارگران شد و با توجه به نظر مشترک سازمان خصوصی‌سازی، سازمان بازرسی و دیوان محاسبات مبنی بر وجود تخلفات متعدد مالک فعلی، وزیر اقتصاد و دارایی مکلف به بررسی و اعلام نظر ظرف ۱۵روز برای تعیین تکلیف آینده هفت تپه شد.

 

سیدنظام الدین موسوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته فرهنگی کمیسیون اصل ۹۰ در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با تشریح روند رسیدگی به پرونده هفت تپه در مجلس، ورود و پیگیری این پرونده را در راستای ایفای وظیفه نظارتی مجلس برشمرد.

 

وی درباره جزئیات مشکل کارگران هفت تپه می گوید: کشت و صنعت نیشکر هفت تپه از سال ۹۴ که در قالب خصوصی سازی به مالک فعلی واگذار شده درگیر حواشی بوده است و هر از چندگاهی کارگران اعتراض کرده و اعتراض آنها هم در رسانه ها و فضای مجازی خبرساز شده است.

 

این نماینده مجلس با اشاره به مشکلاتی که از ابتدای واگذاری هفت تپه وجود داشته است یادآوری می‌کند:  از ابتدا تاکنون معمولا حقوق کارگران بارها با تأخیر پرداخت شده و هر پرداختی مستلزم اعتراض و حواشی بوده است و با شکل گیری مجلس یازدهم همچنان به دلیل تعویق در پرداخت حقوق کارگران شاهد تجمعات چند هفته ای کارگران بودیم که در نهایت همین اعتراض و تحصن ۷۰ روز  طول کشید.

 

موسوی با اشاره به پیگیری‌های مجلس یازدهم در پرونده هفت تپه می گوید: بنده به اتفاق آقای خضریان و آقای نادری دیگر نمایندگان تهران و نماینده شوش به میان معترضان رفتیم و در چند جلسه عمومی با نمایندگان کارگران، نمایندگانی از نهادهای نظارتی و دستگاه‌های دولتی که با مدیریت آقای نیکزاد برگزار شد، موضوع را بررسی کردیم.

 

وی یادآوری کرد: در این جلسات نمایندگانی از سازمان خصوصی سازی، وزارت کار، دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و برخی دیگر از نمایندگان مجلس حضور داشتند و نشست آخر نیز با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد.

 

به گفته این نماینده مجلس، کارگران هفت تپه چند مطالبه داشتند که مطالبه اول آنها پرداخت‌ حقوق بود و در نهایت با دستور آقای رئیسی دو ماه حقوق معوقه کارگران از محل حساب مسدود شده مالک هفت تپه پرداخت شد؛ همچنین تمدید بیمه کارگران تا آخر سال یکی دیگر از مطالباتی بود که محقق شد چرا که معمولاً کارفرما حتی وقتی حقوق پرداخت می‌کرد بیمه را پرداخت نمی کردند و کارگران دچار مشکل می شدند.

 

وی بازگشت کارگران اخراجی را یکی دیگر از مطالباتی دانست که نمایندگان مجلس پیگیر آن هستند و تاکید می کند: در این زمینه با استاندار و شورای تامین هم جلسه برگزار کردیم تا امکان بازگشت کارگران اخراجی فراهم شود.

 

این نماینده مجلس کشت جدید را از دیگر مطالبات کارگران دانست چرا که حیات شرکت به کشت جدید موکول است و به دلیل مشکلات موجود این نگرانی وجود داشت که کشت امسال سه هزار هکتار صورت گیرد و در بررسی میدانی در سفر مجدد به هفت تپه این موضوع پیگیری می‌شود./ فارس

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید