کد خبر:6029
پ

رییس انجمن پاکور ایران می‌گوید که پاکور و ژیمناستیک دو رشته کاملا متفاوت هستند و باید رشد و توسعه پارکور در همه کشورها زیر نظر انجمن پارکور باشد.

به گزارش روزانه نیوز، ساعتی قبل فدراسیون ژیمناستیک خبری تحت عنوان قهرمانی پارکورکار ایرانی در رقابت‌های جهانی را مطرح کرد که اعتراض‌های زیادی را از سوی جامعه‌ پارکور بدنبال داشت. گویا این رویداد تنها در حد یک پویش بین المللی بوده و زیر نظر فدراسیون جهانی ژیمناستیک برگزار شده است. در این پویش که فدراسیون جهانی ژیمناستیک برگزار کرده همه مردم جهان صرف نظر از اینکه ملی‌پوش باشند یا خیر می‌توانستند شرکت کنند.

با این حال فدراسیون ژیمناستیک ایران این پویش همگانی را مسابقات جهانی پارکور جلوه داده و عنوان قهرمانی پارکورکار ایران در این مسابقات را برای خود ثبت کرده است که باید دید دلیل فدراسیون ژیمناستیک چیست که قصد دارد عناوین قهرمانی و یا افتخارات این رشته را با وجودی که یک انجمن مستقل پارکور در ایران وجود دارد به پای خود بنویسد؟

محمد مرادی رییس انجمن پارکور ایران در اینباره به ایسنا گفت: یک موضوع کلان مطرح است. این رشته هیچ ارتباطی با ژیمناستیک ندارد. مثل این است که کاراته و تکواندو را یکی دانست در حالی که اهل فن می‌داند که این دو رشته از همه لحاظ متفاوت هستند. محتوا و فلسفه پارکور و ژیمناستیک با هم متفاوت است، مسابقات ژیمناستیک در داخل سالن و پاکور در محیط باز است. لباس‌های ژیمناستیک شلوار استرج و رکابی است در حالی که پارکور لباس پوشیده دارد. تنها شباهت این دو رشته این است که هر دو فدراسیون جهانی مستقل دارند.

وی در ادامه گفت: در ابتدای سال 2018 فدراسیون‌ جهانی پارکور و ژیمناستیک تفاهم نامه‌ای امضا کردند. طبق آن قرار شد توسعه و رشد این رشته در جهان با فدراسیون جهانی پارکور باشد و فدراسیون ژیمناستیک بتواند سالانه رویدادهایی را در این رشته برگزار کند.

رییس انجمن پارکور ایران در ادامه در خصوص این مسابقات گفت: این رویدادی که برگزار شده مسابقات جهانی نبوده است. مسابقه جهانی تعریف خاص خود را دارد. این رویداد تنها در حد یک پویش مجازی بوده که فدراسیون جهانی ژیمناستیک طبق آن تفاهم نامه برگزار کرده است. در این پویش هر شخصی می‌توانسته است شرکت کند و در حیاط خانه فیلم بگیرد و از طریق فضای مجازی ارسال کند.

وی گفت: پارکور در ایران و در همه کشورهای جهان باید مستقل و زیر نظر انجمن یا فدراسیون پارکور باشد. چون در ایران پارکور یک رشته نوپایی است فدراسیون مستقل ندارد و زیر نظر انجمن است. انجمن‌ها هم که زیر نظر فدراسیون انجمن‌های ورزشی هستند. در تفاهم نامه فدراسیون جهانی ژیمناستیک و پارکور نیز بحث استقلال پارکور به صراحت مطرح شده است.

وی در ادامه گفت: البته من نمی‌خواهم استعداد و عملکرد جوان ایرانی را زیر سوال ببرم. آن جوان مستعد هست ولی آن مسابقات جهانی نبوده است و تنها یک پویش جهانی بوده که زیر نظر فدراسیون جهانی ژیمناستیک براساس تفاهم نامه دو فدراسیون جهانی انجام شده است.

مرادی در پایان گفت: پارکور در ایران 20 سال قدمت دارد، این رشته پیشکسوتان زیادی دارد که زندگی خود را برای این رشته گذاشته اند و آسیب‌های زیادی دیده اند تا توانسته اند پارکور را به این جایگاه برسانند. هیچ کدام از پیشکسوتان و قهرمانان پارکور ژیمناست نبوده‌اند هرگز ژیمناستیک کار نکرده اند و علاقه‌ای هم ندارند حاصل تلاش‌های 20 ساله آن‌ها به نام فدراسیون دیگری تمام شود. ما به فدراسیون ژیمناستیک پیشنهاد می‌کنیم برای تولید خبر و افتخار در رشته‌های مرتبط با ژیمناستیک فعالیت کند و به دنبال افتخار آفرینی از طریق سایر رشته ها نباشند./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید