کد خبر:17311
پ

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سیاست خارجی ایران یک امر حاکمیتی است و براساس منافع و اصول ایران تنظیم و اعلام می‌شود.

 

به گزارش روزانه نیوز سعید خطیب‌زاده» صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به صورت مجازی برگزار شد ضمن گرامیداشت روز بسیج گفت: بسیج میراث امام خمینی است و امیدواریم این شجره طبیه به حیات خود ادامه دهد.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره شروط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام در زمان ریاست‌جمهوری جو بایدن خاطرنشان کرد: درخصوص بازگشت آمریکا به برجام و مباحثی که در این باره مطرح می‌شود، تا دولتی مستقر شود، نمی‌توان اظهارنظر کرد. رفتار دولت آمریکا برای ما مهم است و نه اظهارات آنها و ما با هوشیاری تمامی تحولات را پیگیری می‌کنیم.

 

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه ظریف هم در مصاحبه اخیرشان مواضع ایران را بیان کردند، ابراز داشت: فشار حداکثری به شکست حداکثری برای آمریکا رسیده و هرکس به کاخ سفید برسد، باید به حقوق ملت ایران احترام بگذارد.

 

خطیب‌زاده درباره اصابت موشک به سفارت ایران در کابل بیان کرد: نگران همسایه عزیز خود هستیم. همسایه زخم‌خورده‌ای داریم. زخم تروریسم، جنگ و تجاوز آمریکا و کشتار مردم بی‌گناه ولی پرغرور افغانستان مسئله‌ای است که سعی می‌کنیم رفع شود.

 

وی با اشاره به  آینده روابط ایران و آمریکا با وجود موضوعاتی مانند شهادت سردار سلیمانی اضافه کرد: آینده روابط ایران و آمریکا آینده ساده‌ای نیست چون آمریکا در ۴۰ سال گذشته جنایات مکرری بر ضد ملت ایران مرتکب شده و لیست جنایات آمریکا در طول جنگ تحمیلی، کمک به رژیم صدام در شیمیایی کردن فرزندان این ملت، تحریم‌ها و شهادت سردار سلیمانی و… موجود است.

 

خطیب‌زاده با بیان اینکه بیش از دو سال است که این سه کشور ناقض برجام بوده‌اند، یادآور شد: بهتر است آنها برادری خود را اثبات کنند و به اجرای کامل برجام برگردند و برجام مذاکره شده و تمام شده است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما با کشورهای اروپایی روابط منظم و دیپلماتیک داریم و احتیاج به پیام‌رسانی‌های رسانه‌ای نبوده است و همه مواضع به روشنی گفته شده است و اظهاراتی که ورای آن مطرح می‌شود ارزشی ندارد، گفت: سیاست ایران حسن همسایگی و تلاش برای به صفر رساندن مشکلات برای کشورهای منطقه است، و  ایران سعی کرده است روابط متوازن و شناخته شده با همه همسایگان داشته باشد هرچند برخی از کشورها به دلیل اشتراکات فرهنگی از اهمیت بیشتری برای ما برخوردار هستند.

 

خطیب زاده درباره آخرین وضعیت سند 25 ساله ایران و چین هم گفت: در سفر ظریف به چین، این گفت‌وگوها ادامه می‌یابد. این توافق، نقشه راه است و طبیعی است دو کشور ملاحظات جدی درباره آن داشته باشند. به محض اینکه دو طرف به متن مورد توافق برسد اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برخی از اظهارنظرها از سوی جناحهای سیاسی درباره انجام مذاکره از سوی وزارت امور خارجه هم گفت: سیاست خارجی موضوع جناحی نیست. ما سیاست خارجی این جناح و آن جناح نداریم. البته صداهای مختلفی در کشور وجود دارد و شکوه و زیبایی ایران در همین چند صدایی است اما در سیاست خارجی تکصدایی بوده و واحد عمل می‌کنیم.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات الهام علی‌اف مبنی بر اینکه ایران مانع ارسال سلاح روسیه به ارمنستان شد، یادآور شد: سیاست ایران اصولی است و به همین خاطر، در درگیری اخیر و هیچ درگیری دیگری، بی‌تفاوت نیستیم و سعی می‌کنیم از روش‌های صلح‌آمیز این بحران‌ها حل شود.

 

وی با تاکید بر اینکه به هیچ طرفی اجازه ندادیم به انتقال سلاح دست بزند، عنوان کرد: این فقط مربوط به یک طرف نیست بلکه مربوط به همه طرف‌ها است. منطقه ما تحمل بیش از این بحران و جنگ را ندارد و با توجه به آتش بس، باید همه طرف‌ها باید وارد مذاکرات فراگیر شوند تا این بحران سه دهه‌ای در چارچوب حقوق بین‌المللی که ایران در طرح خود به آن اشاره کرده است، حل شود.

 

وی یادآور شد: اتفاق دیروز، حملات راکتی به مناطق مختلف کابل بود و محوطه سفارت ایران هم مورد اصابت قرار گرفت که البته خسارت جدی برای افراد حاضر در سفارت نداشت.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در همان لحظات اول با سفارت و وزارت خارجه افغانستان در ارتباط بودیم، تصریح کرد: مسئولیت این ماجرا را به عهده کسانی می‌دانیم برخلاف ملت افغانستان بر خواست خدد پافشاری می‌کننند.

 

خطیب زاده با بیان اینکه تروریسم در هر شکل و رنگی محکوم است، یادآور شد: توسعه افغانستان از مسیر گفت‌وگوهای بین الافغانی می‌گذارد که جمهوری اسلامی ایران همواره از آن حمایت کرده و همه گروه‌ها و جریان‌ها باید به آن پایبند باشند.  /ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید