کد خبر:35112
پ

به گزارش روزانه نیوز،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در آئین ادبیات، شعر و داستان را دیرینه‌ترین و مهمترین روش در شکل‌دهی به شخصیت سنین کودکان و نوجوان دانست و اظهار داشت: ادبیات کودک و نوجوان بخشی از فرهنگ شفاهی عامه را در برمی‌گیرد که نویسندگان و شاعران برای کودکان و نوجوانان پدید می‌آورند.
مسعود ویژه تناسب اثر ادبی با زبان و بیان کودکانه، توانایی درک و زبان نوشتاری، تخیل و تجربه‌های کودکان و نوجوانان را از مهمترین ویژگی‌های ادبیات خاص این رده سنی عنوان و بیان کرد: پایه‌گذاری ادبیات نوین کودکان از آذربایجان و جبار عسگرزاده(باغچه‌بان) آغاز شد و در فاصله سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۲۰، نویسندگان و شعرایی دست به خلق آثاری در این زمینه زدند.
وی با بیان اینکه ادبیات کودک در دهه ۵۰ و ۶۰ سرعت بیشتری یافت، افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی هوشیاری اجتماعی کودکان ایرانی افزایش یافت و بر وسعت دید و تجربه‌های آنان افزوده شد و زمینه‌های دیگری را برای کار نویسندگان و شاعران فراهم کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ادامه داد: انقلاب اسلامی نسل جدیدی از شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان را به جامعه معرفی کرد و این نسل در کنار بزرگان عرصه ادبیات کودک و نوجوان توانست آثاری را خلق کند که در ذهن کودکان و نوجوانان این سرزمین برای همیشه ماندگار شد.

🔹ادبیات کودک و نوجوان ما امروز نیاز به بکتاش‌ها دارد

ویژه از مهدی آذریزدی، هوشنگ مرادی‌کرمانی، افسانه شعبان‌نژاد و ناصر کشاورز به عنوان بزرگان این عرصه یاد کرد و گفت: در کنار این نام‌ها و در تاریخ پرافتخار ادبیات کودک و نوجوان، نام استان همدان و شاعران و نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان که از این دیار برخاسته‌اند، همواره درخشان بوده و هست.
به گفته او مصطفی رحمان‌دوست، اسدالله شعبانی، جواد محقق، غلامرضا بکتاش و شاعرانی از نسل جدید، نام‌هایی است که امروز هر عاشق ادبیات کودک و نوجوانی بارها شنیده و با آثار آنها خاطراتی به یاد ماندنی دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان بیان کرد: امروز در ۵۰ سالگی مردی، گرد هم آمده‌ایم که نامش افتخاری بزرگ برای دیار مادستان و به ویژه شهرستان ملایر است.
ویژه ادامه داد: غلامرضا بکتاش شاعر اردیبهشتی ایران زمین، سراینده ترانه، شعر و سرود، دریافت ده‌ها جایزه ملی همچون جایزه بین‌المللی فجر، جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی، جایزه کتاب فصل جمهوری اسلامی، جایزه کتاب سال سلام بچه‌ها و جایزه کتاب سال دفاع مقدس، نشان از توانایی‌های بالای این نویسنده و شاعر چیره‌دست است.
وی با بیان اینکه طبق تاکیدات رهبر معظم انقلاب، جهاد تبیین باید سرلوحه همه کارها باشد، تاکید کرد: ادبیات کودک و نوجوان ما امروز نیاز به بکتاش‌ها دارد تا بتوانند آرمان‌های والای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شهدا و ارزش‌های دینی را با زبان خاص خود به نسل‌های جدید و آینده معرفی کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: شاعران و نویسندگان امروز ادبیات کودک و نوجوان باید در راستای تبیین فرمایشات امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب گام برداشته و در این زمینه از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نکنند.
ویژه ابراز امیدواری کرد: با کمک همه اهالی فرهنگ و هنر و رسانه شهرستان ملایر بتوانیم گام‌های خوبی در راستای توسعه فرهنگ و هنر ملایر به عنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی و هنری استان و کشور برداریم و این امر موجب معرفی هر چه بیشتر بزرگان این خطه و حمایت از کارهای فرهنگی و هنر، هنرمندان، نویسندگان، شاعران و خبرنگاران باشد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر نیز اظهار داشت: برای پررنگ‌تر کردن بخش فرهنگ و هنر، انجمن‌های ادبی را پررنگ‌ و تقویت کنیم.
حجت الاسلام طالب ترکاشوند افزود: در زمان پیغمبر(ص) با وجود آنکه نه شعر و نظم و نه نثری بود، اما قرآن کریم معجزه پیامبر اکرم(ص) شد و بر همه برتری پیدا کرد.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری نکوداشت «غلامرضا بکتاش» شاعر کودک و نوجوان برجسته کشور، گفت: نکوداشت بکتاش، نکوداشت ادبیات است و باید در همه دوران این افراد برگزیده و برجسته در عرصه فرهنگ و هنر مورد تجلیل و تکریم قرار گیرند.
حجت الاسلام ترکاشوند همچنین از برگزاری آئین نکوداشت شعرای فقید ملایر با موافقت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان خبر داد و خواستار نگاه ویژه به حوزه ادبیات و پررنگ‌تر شدن این بخش شد.
یک شاعر، نویسنده و منتقد ادبی نیز در این آئین اظهار داشت: شناسه شهر ملایر فقط مبل و منبت نیست، اگر این صنعت شناسه اقتصادی و تجاری این شهرستان است، «غلامرضا بکتاش» یکی از شناسه‌های فرهنگی و مفاخر برجسته کشور، استان و شهرستان است.
محمدرضا روزبه با بیان اینکه جایگاه “غلامرضا بکتاش” باید برای نسل جدید شناخته شده و فضای شهر مملو از معرفی این هنرمند برجسته کشوری باشد، ادامه داد: جلوه‌هایی از خلاقیت‌های ادبیات بکتاش در حوزه شعر کودک و نوجوان هنوز ناشناخته است.
به گفته وی در نظام دانشگاهی هنوز ژانر ادبیات کودک و نوجوان، ترانه و ترانه‌سرایی رسمیت خود را نیافته و خلاقیت‌های ادبیات هنرمندان و شاعران بزرگی همچون بکتاش باید در پایان‌نامه‌ها و مقاله‌های دانشگاهی جای خود را باز کند.
این شاعر و نویسنده ادامه داد: در کار غلامرضا بکتاش با تجربه‌زیستی مواجه‌ هستیم و اشعار وی با ما سخن می‌گوید و تفنّنی نیستند.
روزبه با بیان اینکه کودک‌وارگی در اشعار بکتاش به وضوع دیده می‌شود، نوآوری در فرم و محتوا را از نوآوری‌های شعر بکتاش عنوان کرد و گفت: اشعار بکتاش از نظر محتوا شکارچی مضامین ناب است

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید