کد خبر:39161
پ

خودکشی، یکی از ده‌ها موارد آسیب اجتماعی بوده که مدت‌هاست در استان همدان به مثابه یک مسئله امنیتی توسط مسئولان و متولیان امر به شکل کاملا محافظه کارانه‌ای با آن برخورد می‌شود.

به گزارش روزانه نیوز به نقل از پایگاه خبری خبردارنیوز، هر ۴۵ ثانیه، یک نفر جان خود را به علت خودکشی از دست می دهد و از این رو  تخمین زده می شود که سالیانه ۷۰۳۰۰۰ نفر در سراسر جهان به علت خودکشی فوت می‌کنند.

این در حالیست که استان همدان از سالیان گذشته به واسطه سخنان مسئولان کشوری از جمله دبیر کمیته پیشگیری از خودکشی انجمن علمی روانپزشکان ایران، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی و رئیس مرکز فوریت‌های اجتماعی بهزیستی کشور از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، شرایط مطلوب و آرامی را در حوزه اقدام به خودکشی در کشور ندارد.

به گزارش پایگاه خبری خبردارنیوز، و به نقل از خبرگزاری برنا دبیر کمیته پیشگیری از خودکشی انجمن علمی روانپزشکان ایران در مصاحبه‌ای مورخ ۴ بهمن ماه سال ۱۴۰۰، صراحتا نام همدان را در کنار استان‌های ایلام، کرمانشاه، گیلان و کهگیلویه‌وبویراحمد به عنوان مناطقی که همواره میزان بالاتری از میانگین کشوری در حوزه خودکشی دارند را ذکر کرده است.

درحال حاضر با گذشت ۶ ماه از نخستین سال قرن جدید، بنابر گفته برخی از مسئولان متولی در حوزه پیشگیری از خودکشی، استان همدان سعی در کنترل و سپس بهبود شرایط موجود را داشته که تا کنون اقداماتی نیز در این راستا انجام داده است.

همدان، در زمره  ۱۰ استان برتر در حوزه اقدام به خودکشی

مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان این استان را در زمره ۱۰ مناطق برتر ویژه حوزه اقدام به خودکشی در بین سایر استان‌های کشور خواند.

غلامرضا فریدونی در گفت‌وگو با پایگاه خبری خبردار نیوز، با تاکید براینکه مجموعه مدیریتی استان و دستگاه‌های متولی سعی در کنترل آمار خودکشی در همدان را دارند، مطرح کرد: طی برگزاری جلسات کارگروه‌های ویژه آسیب‌های اجتماعی با حضور متولیان امر در استانداری به شکلی منظم، برنامه‌هایی جهت کنترل کردن بحث خودکشی تدوین شده و هم‌اکنون به مرحله اجرا رسیده است؛ شناسایی شهرستان‌های مستعد افزایش اقدام به خودشکی و برگزاری جلسات خصوصی با فرمانداران مربوطه و آموزش مهارت‌های زندگی تحت عنوان تقویت و افزایش کنترل خشم و استرس، از جمله ده‌ها موارد مورد توجه مجموعه مدیریت استانی در کارگروه‌های مربوطه است.

وی با اشاره به اینکه استان همدان در بین ۱۰ استان برتر در حوزه اقدام به خودکشی در کشور است، تاکید کرد: شرایط آماری استان در حوزه متوفیان ناشی از خودکشی در کشور بسیار مطلوب و آرام است؛ درحال حاضر وضعیت اقدام به خودکشی در استان مورد توجه بوده که با تدوین و تصویب برنامه‌هایی در راستای حمایت روانی مردم، سعی در کنترل و بهبود شرایط داریم.

فریدونی با تاکید براینکه ریزفاکتورهای کاهش آمار اقدام به خودکشی امری زمان بر بوده و تا حصول نتیجه دلخواه نیازمند گذشت زمان هستیم، عنوان کرد: اختلالات روانی، افسردگی و اعتیاد از جمله ده‌ها موارد موثر در افزایش انگیزه اقدام به خودکشی در فرد هستند که کمرنگ کردن هریک از آنان در جامعه زود بازده نبوده و نیازمند زمان است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان با اشاره به برگزاری و فعالیت ۴ کارگروه اجتماعی مختلف ویژه رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی استان به صورت هر ۲ هفته یکبار، اظهار کرد: استان همدان هیچ گاه رتبه دوم و سوم کشوری در حوزه اقدام به خودکشی را نداشته اما در زمره ۱۰ استان برتر در این حوزه بوده است.

اسدآباد، بهار و نهاوند شهرستان‌هایی نیازمند توجه بیشتر

سرپرست معاونت پیشگیری اداره کل بهزیستی استان همدان سه شهرستان بهار، نهاوند و اسدآباد را نیازمند توجه بیشتر و انجام اقدامات جدی‌تر در حوزه کاهش آمار اقدام به خودکشی معرفی کرد.

مجتبی پهلوساری در گفت‌وگو با این رسانه نیز با اشاره به تهیه اطلس خودکشی استان و شناسایی مناطق پر خطر در حوزه خودکشی جهت برنامه ریزی و رفع مشکلات موجود، خاطرنشان کرد: درحال حاضر بیش از ۱۰ محله پرخطر در این حوزه شناسایی شده که به صورت مداخله محور و ارائه آموزش‌های لازم سعی در کاهش خطرات موجود شده است.

وی با بیان اینکه در روزهای آینده سازمان بهزیستی نسبت به غربالگری و اجرای پروژه پیشگیرانه خودکشی در مناطق پرخطر شناسایی شده اقدام خواهد کرد، افزود: خودکشی با مسئله سلامت روان ارتباط بسیاری دارد و از این رو باتوجه به افزایش سلامت روان می‌توان در راستای کاهش این آسیب اجتماعی قدم برداشت.

پهلوساری یادآور شد: براساس اطلس خودکشی تهیه شده و اقدامات صورت گرفته در راستایی شناسایی مناطق پرخطر، سه شهرستان بهار، نهاوند و اسدآباد نسبت به سایر مناطق استان نیازمند توجه بیشتر و انجام اقدامات جدی‌تر در حوزه کاهش آمار اقدام به خودکشی هستند.

سرپرست معاونت پیشگیری اداره کل بهزیستی استان همدان گفت: شرایط آمار اقدام خودکشی در استان نسبت به سایر نقاط در جهان پایین و مطلوب است.

روند افزایشی نزاع و خودکشی در همدان

لازم به ذکر است به گزارش پایگاه خبری خبردار نیوز، مدیر کل پزشکی قانونی استان همدان یک‌شنبه ۵ تیرماه سال جاری، در جمع خبرنگاران از روند افزایشی نزاع و خودکشی در همدان خبرداد.

فراموشی باورهای غلط، راهی برای کاهش آمار خودکشی

یک کارشناس سلامت روان ۶ باور غلط و رواج یافته در سطح جامعه در رابطه با خودکشی را تشریح کرد.

حمید رنجبران در گفت‌وگو با این پایگاه خبری، با اشاره به یکی از باورهای نادرست در این شاخه از آسیب‌های اجتماعی، تحت عنوان افرادی که میل به خودکشی پیدا می‌کنند همیشه این تمایل را خواهند داشت، مطرح کرد: واقعیت این بوده که افزایش احتمال اقدام به خودکشی در یک فرد اغلب کوتاه‌مدت و وابسته به موقعیت است؛ گرچه ممکن است که افکار خودکشی دوباره برگردند، اما این افکار پایدار و همیشگی نیستند.

این روانشناس بالینی، ادامه داد: افرادی که در گذشته افکار خودکشی داشته‌اند یا اقدامی برای آن کرده‌اند می‌توانند ادامه بدهند و زندگی طولانی‌ای داشته باشند.

رنجبران با بیان اینکه حرف زدن درباره‌ی خودکشی [با کسی که این فکر را دارد] کار بدی است و می‌تواند به ‌عنوان تشویق برای انجام این کار تلقی شود، دومین باور نادرست رواج یافته در سطح جامعه است، عنوان کرد: با توجه به انگ شدید هم‌راه با خودکشی، اغلبِ افرادی که در فکر اقدام به خودکشی هستند، نمی‌دانند با چه کسی درباره‌ی این افکارشان صحبت کنند.

این کارشناس سلامت روان با تاکید براینکه حرف زدنِ روشن درباره‌ی خودکشی باعث تشویق به انجام خودکشی نمی‌شود، تصریح کرد: بلکه انتخاب‌های دیگری پیشِ روی کسی می‌گذارد که در فکر خودکشی است و به او زمان می‌دهد تا درباره‌ی تصمیم‌اش دوباره فکر کند، و بنابراین باعث جلوگیری از خودکشی می‌شود.

رنجبران این باور را که اغلب خودکشی‌ها ناگهانی و بدون وجود علایم هشداردهنده‌ی قبلی رخ می‌دهند، یک اشتباه بزرگ و آسیب‌زا دانست و افزود: پیش از وقوع اکثر خودکشی‌ها علایمی کلامی یا رفتاری وجود دارد که هشداردهنده‌ی وقوع این اتفاق در آینده است؛گرچه مواردی از خودکشی هم وجود دارند که بدون هیچ گونه هشداری رخ می‌دهند، اما مهم است که این علایم هشداردهنده را بشناسیم و مراقب وجود آن در افراد باشیم.

این روانشناس بالینی کسی که فکر خودکشی دارد، بالاخره خودش را خواهد کشت را چهارمین باور نادرست موسوم در بین مردم خواند و گفت: برعکس، کسانی که فکر خودکشی دارند، اغلب درباره‌ی مرگ و زندگی احساس دوگانه‌ای دارند.

وی اضافه کرد: مثلاً، ممکن است کسی ناگهانی و به طور تکانشی برای خودکشی سم بخورد و چند روز بعد در حالی بمیرد که دل‌اش می‌خواسته به زندگی ادامه بدهد؛ دست‌رسیِ افراد به حمایتِ عاطفی [و تخصصی] در زمان مناسب می‌تواند جلوی خودکشی را بگیرد.

این کارشناس سلامت روان با بیان اینکه کسانی که تهدید یا اقدام به خودکشی می‌کنند، صرفا می‌خواهند جلب توجه کنند نیز باوری نادرست در این حوزه است، اظهار کرد: گر چه بعضی از افراد به این خاطر خودکشی می‌کنند که جلب توجه کنند، اما توجهی که به دنبال‌اش هستند، از جنس «کمک و یاری گرفتن» است.

رنجبران با تاکید بر اینکه اقدام به خودکشی آخرین تیر ترکشِ این افراد است برای این که به دیگران خبر بدهند که وضعیت‌شان تحمل‌ناپذیر است و نمی‌توانند با آن سازگاری پیدا کنند، خاطرنشان کرد: هر گونه نشانه‌ای در کلام و رفتار فرد یا، هرگونه تهدید به خودکشی باید جدی گرفته شود و از مراکز و متخصصان روان‌پزشکی کمک گرفته شود؛ شایان ذکر است، توجه و کمک عاطفی و تخصصی به این افراد می‌تواند زندگی‌شان را حفظ کند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید