کد خبر:39524
پ

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان و رئیس هیأت شطرنج استان همدان به صورت مشترک ضمن اعلام خبر بازگشایی خانه شطرنج نوین همدان تاکید کردند طی روزهای آینده با برگزاری مراسمی با حضور مسئولان، خانه شطرنج همدان پس از دو سال بسته بودن درب هایش به جهت تجهیز و بازسازی زیرساخت‌های آن، افتتاح خواهد شد.

به گزارش روزانه نیوز، خانه شطرنج همدان که تنها دفتر اصلی و اداری هیأت شطرنج استان همدان محسوب می‌شود و طی سالیان طولانی در محدوده سعیدیه بالا جنب ورزشگاه شهید شمسی‌پور جا خوش کرده است، مراحل پایانی تجهیز و بازسازی خود را طی می‌کند و علاوه بر آن متراژ بیشتری به هیأت شطرنج استان اضافه شده تا در صورت لزوم زیرساخت‌های این هیأت ورزشی طی سالیان آینده توسعه یابد.

طی دو سال اخیر اعضای هیأت شطرنج استان به علت بسته بودن درب‌های این هیأت ورزشی به علت نبود بودجه کافی و عدم تزریق اعتبارات دولتی مورد هجمه‌های غیرکارشناسی و مغرضانه قرار گرفتند؛ در طول پاندمی کرونا و پس از آن با وجود بسته بودن درب هیأت، شطرنج استان میزبانی چندین دوره مسابقات کشوری، استانی و شهرستان و هم‌چنین دوره داوری درجه یک را برعهده داشت و بنا بر ارزیابی‌ها جزء فعال‌ترین هیأت‌های ورزشی در سطح استان و شهرستان‌ها در رابطه با برگزاری و میزبانی مسابقات ورزشی به شمار می‌رفت.

در شهریورماه برگزاری مسابقات بین‌المللی و مهم اوپن ابن سینا با وجود سیل عظیمی از ثبت نامی‌ها از سراسر کشور به علت قطعی آب در همدان به پیشنهاد مسئولان لغو شد.

موضوع قابل توجه در رابطه با بسته بودن درب‌های هیأت شطرنج استان، برگزاری متعدد مسابقات کشوری و استانی بود که با استقبال مسئولان دستگاه ورزش استان مواجه میشد و طی این مدت چراغ شطرنج هیچ‌گاه خاموش نشد و صرفاً مسابقات هفتگی این هیأت از دور خارج و مسابقات در حالت ماهانه قرار گرفته بود و بنا به گفته اعضای هیأت شطرنم هزینه زیادی صرف اجاره سالن‌های ورزشی برای حفظ آمادگی و حضور شطرنج‌بازان همدانی در مسابقات همدان می‌شد.

طی سه سال اخیر اداره کل ورزش و جوانان استان با سه مدیرکل فعالیت داشت و تغییرات متعدد مدیران و بعضاً عدم توجه مدیران قبلی باعث اصطکاک این پروژه عمرانی شد اما در نهایت وعده‌هایی که از سوی علی حقیقی مدیرکل جوان و فعلی این اداره کل ابلاغ شد برخلاف وعده‌های گذشته مدیران قبلی همانند نامش حقیقت داشت و در نهایت پس از دو دهه خانه شطرنج همدان عطر و بوی تازه‌ای به خود گرفت و تجهیز و بازسازی شد.

خانه شطرنج همدان تجهیز و بازسازی شد

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان اینکه شطرنج همدان از دیرباز میان هیأت‌های ورزشی در امر میزبانی مسابقات بزرگ و پویش‌های ورزشی سرآمد بوده، اظهار کرد: خوشبختانه مشکل خانه شطرنج همدان با تزریق اعتباری جدید که به صورت اسناد خزانه ۱۶۰ میلیون است، حل شد و توسعه دفتر اصلی شطرنج با جدیت بیش‌تری دنبال شد و طی روزهای آینده آیین افتتاحیه آن را برگزار خواهیم کرد.

علی حقیقی افزود: با همکاری و پیگیری‌های متعدد دکتر هاشمی دبیر فدارسیون شطرنج کشور که همزمان ریاست هیأت شطرنج استان را برعهده دارند موفق شدیم این اقدام ماندگار و بزرگ را بالاخره به سرانجام برسانیم و شطرنج همدان در حوزه زیرساختی با حمایت‌های اداره کل ورزش و جوانان آرامش برسد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه طی بازدیدی که از روند مراحل پایانی بازسازی این هیأت داشتیم، شرایط خوبی مشاهده کردیم و زیرساخت‌های خانه شطرنج توسعه لازم را پیدا کرده و با برگزاری آیین و همچنین یک مسابقه ورزشی و نشست خبری با حضور مسئولان و خبرنگاران خانه شطرنج همدان بازگشایی خواهد شد.

حقیقی در پایان گفت: نصب دوربین‌های مدار بسته در درب ورودی هیأت شطرنج استان جهت حفظ امنیت بیشتر در دستور کار اداره کل ورزش قرار گرفت و در حوزه زیرساختی و ساختمانی، این هیأت با رشد چشم‌گیری مواجه شد.

خانه شطرنج همدان تجهیز و بازسازی شد

در ادامه رئیس هیأت شطرنج استان همدان در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تشریح شرایط فعلی خانه شطرنج مطرح کرد: شکل ساختاری ساختمان هیأت شطرنج استان تغییرات کلی پیدا کرد و چند ستون و دیوار این هیأت بنا به دلایل متعدد و زیرساختی برای رفاه هر چه بیش‌تر شطرنج‌بازان جابه‌جا و دکوراسیون و رنگ‌بندی این هیأت تغییر پیدا کرد.

امیرعرفان هاشمی افزود: علت‌های زمان‌بر شدن بازسازی خانه شطرنج را می‌توان به وجود آمدن ویروس منحوس کرونا و عدم توجه مدیران کل سابق به بحث تزریق اعتبارات لازم دانست؛ سال‌های سال است هیأت شطرنج استان نیاز به بازسازی داشت و در بدو ورودم به هیأت اولویت اصلی‌ام اصلاح زیرساخت هیأت بود تا خانواده‌ها و شطرنج بازان در آرامش باشند.

وی ادامه داد: در روزهای ابتدایی آغاز پروژه بازسازی و تجهیز، اعتبارات لازم از سوی مدیران کل قبلی تزریق نشد و من شخصاً ۸۰ میلیون تومان صرف هزینه‌های عمرانی این پروژه کردم تا مبادا این پروژه بازسازی تعطیل شود!

هاشمی بیان کرد: برای شطرنج از جیب هم هزینه کردم تا یک اتفاق بزرگ رخ دهد؛ ۶۰ میلیون تومان از ذخیره‌های مالی هیأت استان نیز صرف باقی پروژه‌ها شد و خوشبختانه با حضور حقیقی در سکان اداره کل ورزش و جوانان اعتباری ۱۶۰ میلیون تومانی از خزانه به صورت اوراق ۱۴۰۳ به هیأت تزریق شد تا این پروژه عظیم و ماندگار با هزینه‌ای افزون بر ۳۰۰ میلیون تومان بالاخره به اتمام برسد گرچه اگر هزینه‌ها از سوی مدیران سابق زودتر پرداخت می‌شد این پروژه زودتر به اتمام رسیده بود.

دبیر فدراسیون شطرنج کشور خاطرنشان کرد: پس از دو دهه خانه شطرنج همدان طراوت تازه‌ای به خود گرفت و قطعاً رضایت شطرنج‌بازان و خانواده‌ها را در پی خواهد داشت و از صبوری خانواده شطرنج و حمایت‌های خبرنگاران ورزشی کمال تقدیر و تشکر را داریم زیرا طی این مدت تلاش‌های بسیاری از سوی رسانه‌ها برای تبیین این موضوع انجام شد.

وی در پایان اظهار کرد: ضمن برگزاری مراسم افتتاحیه با حضور مسئولان، مسابقاتی در بطن بازگشایی هیأت برگزار خواهد شد و نشست خبری در رابطه با بازگشایی خانه شطرنج، اتفاقات اخیر شطرنج استان و مبحث اوپن ابن سینا با خبرنگاران و ورزشی نویسان برگزار خواهیم کرد.

گفتنی است؛ بیش از ۵۰۰ شطرنج‌باز، داور و مربی در سطوح شهرستان، استان، ملی و بین‌المللی در استان همدان مشغول به فعالیت هستند./ایسنا

کلیدواژه : شطرنجورزش
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید