کد خبر:32127
پ

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت گفت: ساخت هر پالایشگاه از طراحی تا اجرا حداقل ۶ سال زمان می‌برد؛ بنابراین دولت جدید باید از هم اکنون به فکر افزایش ظرفیت تولید باشد.

به گزارش روزانه نیوز ناصر عاشوری قلعه رودخانی بیان کرد: پالایشگاه‌های نفت کشور هم اکنون در مجموع ۱۰۰ میلیون لیتر انواع بنزین تولید می‌کنند و مصرف کشور ما به طور متوسط، روزانه ۹۰ میلیون لیتر بنزین است. بنابراین هم اکنون روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین مازاد بر مصرف تولید و به کشور‌های دیگر صادر می‌شود.

او اضافه کرد: پالایشگاه‌های کشور هم اکنون به صورت سه شیفت مشغول تولید هستند و از نیمه دوم سال ۱۳۹۷ با وارد مدار شدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس، از واردات بنزین بی نیاز شدیم و به مرور به صادر کننده این فراورده تبدیل شدیم، اما در صورت تداوم روند رشد و بی توجهی به مدیریت مصرف و تولید، درآینده‌ای نزدیک به واردات بنزین نیازمند خواهیم شد.

به گفته دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت، توجه به مدیریت مصرف از طریق کارت سوخت و همچنین توسعه صنعت خودروسازی کم مصرف و پایه گازسوز و همچنین توسعه سوخت سی ان جی از راهکار‌هایی است که دولت باید در سیاست‌های کلی بخش سوخت خود به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد.

او افزود: ساخت هر پالایشگاه از طراحی تا اجرا حداقل ۶ سال زمان می‌برد بنابراین دولت جدید باید از هم اکنون به فکر افزایش ظرفیت تولید باشد.

عاشوری ادامه داد: پالایشگاه‌های کشور همه با حداکثر ظرفیت مشغول به کار هستند، جایی برای افزایش ظرفیت ندارند و تولیدشان بیش از ظرفیت اسمی آنهاست؛ بنابراین، توسعه پالایشگاه‌های جدید امری ضروری برای کشور محسوب می‌شود.

او با اشاره به اینکه پالایشگاه‌های کنونی همگی بدون وابستگی به خارج در حال تولید هستند، گفت: حتی اگر تحریم‌ها شدیدتر از این که هستند شوند، مشکلی در تداوم تولید آن‌ها به وجود نمی‌آید، اما ساخت پالایشگاه‌های جدید کاری زمان بر است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در خصوص افزایش تولید پالایشگاه‌های کنونی نیز افزود: فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس فرآیند اصلاحی دارد و با اصلاحی که در فرآیند تولید خود انجام داد، از ۳۶۰ هزار بشکه ظرفیت اسمی به ۴۰۰ هزار بشکه رسید و با اصلاحات مهندسی تا ۴۴۰ هزار بشکه هم ظرفیت تولید دارد. ضمن اینکه در کنار این فاز، پالایشگاه جدیدی با ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه بنزین در مرحله طراحی است که خوراک اصلی آن نیز مثل پالایشگاه ستاره خلیج فارس، میعانات است.

قیمت خوراک پالایشگاه‌ها به موقع اعلام نمی‌شود

او در خصوص صادرات توضیح داد: انجمن و پالایشگاه‌ها نقشی در صادرات فرآورده‌های اصلی ندارند بلکه پالایشگاه‌ها فرآورده‌های اصلی را تولید و تحویل دولت می‌دهند و صادرات آن با نظارت و مدیریت دولت انجام می‌شود، اما مصرف داخل را از طریق سازوکار بورس عرضه و مدیریت می‌کنیم و هر ۱۵ روز یک بار قیمت‌های جدید را به بورس اعلام می‌کنیم.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت مهمترین مشکل شرکت‌های پالایشی را قیمت خوراک و مشخص نبودن آن دانست و گفت: شرکت‌های پالایشی اکثرا بورسی هستند و باید صورت‌های مالی خود را هر سه ماه یک بار تهیه کنند و سالی یک بار به مجمع ارائه دهند، اما قیمت خوراک به موقع اعلام نمی‌شود و مشکلاتی برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند.

عاشوری همچنین در خصوص توسعه پالایشگاه‌ها نیز گفت: ساخت چندین پالایشگاه جدید در کشور به تصویب رسیده و خوراک آن تامین شده، اما هر یک به دلایلی متوقف مانده اند، اما پالایشگاه آناهیتا در کرمانشاه و پالایشگاه پارس در استان فارس در مرحله طراحی هستند.

او سن بالا و پیری پالایشگاه‌های موجود در کشور را موجب تحمیل هزینه‌های سرسام آور به این مجموعه‌ها برای ادامه کار و بروزرسانی دانست و افزود: تحریم‌ها مشکلاتی برای بروزرسانی پالایشگاه‌های کشور ایجاد کرده اند و اگر تولید با حداکثر ظرفیت پالایشگاه‌ها نبود، ممکن بود مشکلی در تولید بنزین هواپیما‌ها یا سوخت رسانی به استان‌ها به وجود بیاید، اما خوشبختانه این مشکلات را در کشور مدیریت کردیم و نگذاشتیم وقفه‌ای در تولیدات به وجود بیاید./باشگاه خبرنگاران

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید