کد خبر:48033
پ

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دانشگاه علوم پزشکی همدان در تامین زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی ‌و آموزشی عملکرد در خور تحسینی دارد.

به گزارش روزانه نیوز از وب‌دا همدان، حسین فرشیدی معاون بهداشتی وزارت بهداشت در نشست مشترک با هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی همدان، هدف از حضور در این دانشگاه و بازدید از زیرساخت‌های استان را بررسی شرایط موجود و نقاط ضعف و قوت در بخش‌های مختلف حوزه بهداشت برشمرد و اظهار کرد: خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی همدان در همه حوزه‌ها رشد قابل توجهی داشته که نشان از رهبری و مدیریت موفق و اثرگذار این مجموعه دارد و برخی از این توفیقات نیز طی ارتباطات موثر با فضای بیرونی دانشگاه از جمله استانداری، دفتر نمایندگی ولی فقیه و نمایندگان مجلس حاصل شده است.


وی آشنایی با برنامه‌های خاص هر استان را از دیگر اهداف این سفرها عنوان کرد که بر اساس شاخص‌های خاص هر استان بررسی می‌شود و ادامه داد: همدان در محورهای مهمی شایسته تحسین است که نخستین محور، هماهنگی منجسم و همگرا در مدیریت سیستم سلامت است و دوم فراهم کردن زیرساخت‌های آموزشی بهداشتی و درمانی و محور سوم تدوین برنامه استراتژیک هدفمند و رصد آن که از نقاط قوت و برجسته دانشگاه علوم پزشکی همدان در این دوره مدیریتی است.


معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه حرکت‌های متحول‌گرا در دانشگاه در ارزیابی دانشگاه‌ها بسیار مهم و مورد توجه است عنوان کرد: شکلگیری کارگروه ساغ (سلامت و امنیت غذایی) مبیّن این مهم است که حوزه سلامت تنها مربوط به وزارت بهداشت نیست و ادارات مختلف از جمله استانداری هر استان باید در موضوعات مختلف حوزه سلامت و شاخص‌های استانی آن دخیل باشند.


وی همچنین موضوع کمبود و تربیت بهورز را یکی از محورهای مهم و دغدغه‌های حوزه بهداشت دانست و تصریح کرد: سلامت و پزشک خانواده دو محور جدا از هم نیستند بنابراین اگر بتوانیم زیرساخت پزشک خانواده را به شایستگی در هر شهرستان آماده کنیم دغدغه چندانی در این حوزه نخواهیم داشت.‌


فرشیدی بیان کرد: سطح‌بندی در حوزه بهداشت باید در هر شهر و روستا وجود داشته باشد و در این راستا مراقب سلامت بسیاری از اقدامات را برای مردم انجام می‌دهد و رابط مناسبی بین افراد و پزشک خواهد بود و بعد از سطح‌بندی، بسیاری از کارها و مشکلات به صورت روان‌تر انجام می‌شود.


وی به اشاعه فرایند کار با هوش مصنوعی در اغلب کشورهای دنیا اشاره و خاطرنشان کرد: مهمترین خطر هوش مصنوعی در حال حاضر نبود قوانین است که در این خصوص قوه قضاییه کنار ما قرار گیرد و از این ظرفیت به درستی استفاده شود، در آینده‌ای نه چندان دور، ارتباطات حضوری بسیار کاهش خواهد داشت و خودمراقبتی با آموزش‌های درست همکاران ما جایگزین مراجعات مکرر حضوری خواهد بود.


معاون بهداشتی وزارت بهداشت در ادامه افزود: تحول حوزه سلامت باید منجر به کاهش پرداخت از جیب مردم شود و خدمات مناسب و درست ارائه گردد از این‌رو ارائه خدماتی در حوزه بهداشت مدنظر قرار دارد که به کاهش بیماری‌ها منجر گردد در این راستا کنترل فشارخون و قندخون باید به صورت سراسری انجام شود و مردم دسترسی راحت‌تری برای این موضوع داشته باشند.


وی همچنین با تأکید بر اینکه ارائه واکسن هپاتیت b برای افرادی که تاکنون تزریق نداشته‌اند در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد گفت: مدیریت نظام سلامت با رویکرد بررسی میزان تاب آوری نظام سلامت و شبکه بهداشت مورد توجه و تأکید قرار دارد.


دکتر فرشیدی یادآور شد: مردم در بحران‌هایی مثل کرونا ورود خوبی دارند مثل اجرای طرح شهید سلیمانی که با حضور مردم به شایستگی اجرا شد بنابراین در دیگر حوزه‌ها نیز باید از ظرفیت‌های مردمی استفاده شود، مردمی‌سازی فرهنگ از رویکردهای مهم مسئولین دولت سیزدهم است بر این اساس، آموزش بهداشت، آموزش سلامت و تقویت رابطین سلامت حائز اهمیت است.


وی تشریح کرد: در موضوع جوانی جمعیت، همه دستگاه‌های اجرایی و متولیان باید با ایمان و قوت وارد برنامه شوند در استانها در حوزه بهداشت و درمان با درمان ناباروری و جلوگیری از سقط، میتوان تغییرات خوبی در وضعیت مردم ایجاد کرد.


معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه به مهاجرپذیری کشورهای اروپایی از بین پزشکان و کادر درمان کشورهای خاورمیانه اشاره و تشریح کرد: این اتفاق در لبنان، مصر، پاکستان و بعد در ایران رشد دارد که مهمترین علت آن این است که بعد از کرونا ساختار کشورهای اروپایی و نگاه آنها به سیستم سلامت تغییر کرد بنابراین وزارت بهداشت باید در این خصوص برنامه ریزی داشته یاشد و برای افزایش انگیزه ماندن پزشکان اقدام کند.

وی متذکر شد: بیش از دو میلیون همیار سلامت و ۳۷۰ هزار سفیر سلامت در سطح کشور داریم اما در بخش‌های زیادی آموزش‌ها متناسب با حوزه سلامت نیست، برقراری ارتباط کلامی اولین محور برخورد با جامعه در این رابطه است که باید محور توجه در همه حوزه‌های ارائه خدمت باشد.


دکتر فرشیدی در ابتدای این نشست به اتفاقت روز غزه اشاره و اظهار کرد: امروز دنیا در برهه حساسی در دنیا قرار گرفته است، عدالت و استقامت محور مهمترین اتفاقاتی است که امروز در غزه می‌افتد و ارتباطات نزدیک و شبکه‌های اجتماعی بشریت را به ابعاد مختلف موضوع آگاه می‌کند اما موضع‌گیری‌ها در قبال این جریانات، متفاوت است.


وی افزود: اعتقاد قلبی به آینده روشن فلسطین که خواست حق است الگوی راه ماست و خوشبختانه حرکت‌های مردمی در سطح دنیا نشان می‌دهد مقاومت، اثرات خود را در روشنگری برجای گذاشته است.


معاونت بهداشتی دانشگاه در ارتقای شاخص‌ها اقدامات چشمگیری داشته است

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به تحریر و تدوین برنامه استراتژیک دانشگاه مبتنی بر نیازها و دورنمای اهداف دانشگاه گفت: خوشبختانه عملکرد دانشگاه منطبق بر برنامه استراتژیک در حال پیشروی است.

مجذوبی در نشست مشترک هیئت رییسه دانشگاه با معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به بخشی از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی همدان طی 2 سال گذشته اظهار کرد: تدوین و تحریر برنامه استراتژیک از آبان‌ماه ۱۴۰۰ اغاز شد و جلسات متعددی برای ارزیابی و بعد تدوین برنامه راهبردی دانشگاه برگزار شد و تاکنون دقیقاً بر اساس برنامه و در برخی مسایل با رویکردی انعطاف‌پذیر پیشروی کردیم.


وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان در حوزه آموزشی از وجود یازده دانشکده برخوردار است و در اعتباربخشی اخیر از بهترین دانشگاه‌ها شناخته شده است عنوان کرد: همچنین در حوزه تحقیقات و فناوری اقدامات شایان توجهی صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به اخذ مجوز پارک علم و فناوری و راه‌اندازی آن و نمایه شدن سه مجله علمی دانشگاه اشاره کرد که مجموع این اقدامات ما را در رنک‌های جهانی و بین‌المللی قرار داده است.


رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: طی هفته‌های اخیر بزرگترین بلوک خوابگاهی دولت سیزدهم را در حوزه دانشجویی افتتاح کردیم، همچنین خوابگاه متاهلین دانشگاه را به بهره‌برداری رساندیم که مجموعا ظرفیت ۸۰۰ خوابگاه از ۲۸۰۰ خوابگاهی که در دولت سیزدهم به افتتاح رسیده را پوشش داده‌ایم.


وی همچنین با بیان اینکه در حوزه درمان نیز اقدامات متعددی از جمله افتتاح بیمارستان جدید فاطمیه، کلینیک‌های تخصصی ناباروری، توسعه اورژانس و … صورت گرفته تبیین کرد: یکی از اقدامات شاخص حوزه درمان افتتاح بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی کودکان است که بزودی صورت می‌گیرد.


مجذوبی با بیان اینکه بهداشت مهمترین حوزه بخش سلامت است که اگر مورد توجه باشد، هزینه‌های بخش درمان نیز کاهش خواهد یافت خاطرنشان کرد: درمان و خدمات بهداشتی دو حوزه‌‌ای هستند که در معاونت بهداشتی دنبال می‌شود و هریک به سهم خود مسائل و دغدغه‌های خاصی در این معاونت دارند.


وی همچنین به راه‌اندازی کارگروه امنیت و سلامت در سطح استان همدان اشاره و اظهار کرد: کارگروه ساغ(سلامت و امنیت غذایی) به عنوان همان ساغ و نه مسایل فرهنگی و اجتماعی و … بهره‌برداری می‌شود و دقیقا مسائل حوزه سلامت از جمله کیفیت نان، آب و محصولات کشاورزی مورد بررسی قرار می‌گیرد.


رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در حوزه سلامت خانواده، کبودراهنگ را پایلوت اجرای طرح پزشک خانواده قرار دادیم تبیین کرد: اگر نگاه سلامت خانواده پررنگ باشد و با جزییات بیشتری به موضوع پزشک خانواده بنگریم اجرای این طرح با توفیقات بیشتری همراه خواهد بود.


وی همچنین با اشاره به اینکه گسترش شبکه‌های بهداشت و درمان باید مورد توجه باشد و تهدیدات حوزه آموزش نیز در این رابطه دیده شود تشریح کرد: کمبود پزشک، یکی از دغدغه‌های جدی ماست که بخشی از آن باید در مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.


مجذوبی اضافه کرد: در حوزه جوانی جمعیت اقدامات بسیاری صورت گرفته اما دستورالعمل نوشته شده مبتنی بر محور اصلی این چالش نیست زیرا در حقیقت، مسأله اصلی این چالش، سبک زندگی است که راهکارها و قوانین باید در این محور بررسی و تسهیل گردد.


وی همچنین به کمبود بهورز در استان طی سالیان گذشته اشاره و بیان کرد: جهت رفع مشکل کمبود بهورزی ورود کردیم اما یک تا سه سال طول می‌کشد تا نتایج عملکرد امروز دانشگاه در این حوزه اثرگذار و دیده شود.


رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: متأسفانه در حوزه سلامت در شاخص نیروی انسانی عقب هستیم، همچنین در شاخص‌های هیأت علمی، پرستاری و … عقب هستیم و بیش از ۴۰ میلیارد تومان در ماه از درآمدهای اختصاصی دانشگاه برای جذب و نگهداری نیروهای شرکتی می‌کنیم تا کمبود نیرو باعث ایجاد اختلال در خدمت رسانی نشود با این حال به لطف خدا و همت معاونت توسعه دانشگاه در رصد تمام دانشگاه‌های کشور در پرداخت‌های پرسنلی، کارانه و … در زمره منظم‌ترین دانشگاه‌های کشور قرار داریم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید