کد خبر:50601
پ


مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان گفت: مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همدان یک سرمایه ملی فرهنگی است، که تبدیل به یک قطب فرهنگی بی‌نظیر شده و متعلق به آحاد مردم و یک راهیان نور در دسترس است.

به گزارش روزانه نیوز، سردار سرتیپ دوم پاسدار «مهدی ظفری» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان امروز (شنبه) در جلسه هیئت امنای مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همدان با بیان اینکه ریاست اصلی هیئت امنا بر عهده سرلشکر «باقری» مدیریت ستاد کل نیروهای مسلح است و دستگاه‌های مختلف عضو این هیئت امنا هستند، در اصل استانداران جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در این هیئت امناهای استانی هستند و اگر تصمیمی گرفته می‌شود یک حکم ولایتی هم برای ما دارد.

وی با بیان اینکه ریاست هیئت امنا استاندار و ریاست هیئت مدیره با جانشین استاندار است، افزود: قطعا یک ضرورتی داشته که این ساختار را ایجاد کردند، در راستای تشکیل هیئت امنا تصمیمات کلان گرفته می‌شود و در هیئت مدیره به دنبال اجرای آن هستند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان با اشاره به تاثیر اثرات فرهنگی موزه دفاع مقدس بر بازدیدکنندگان از آن، گفت: وزیر گردشگری ازبکستان بعد از بازدید موزه دفاع مقدس همدان اذعان کرد که من احساس کردم مردم ایران در مقابل همه دنیا شکست ناپذیرند‌.

وی به بازدید دانش آموزان و دانشجویان از نقاط مختلف کشور از این مرکز فرهنگی اشاره کرد و افزود: ۳۲ هزار دانش آموز و ۱۵ هزار دانشجوی خارج استان از مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همدان بازدید کردند.

سردار ظفری بیان داشت: مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همدان یک سرمایه ملی فرهنگی است، که تبدیل به یک قطب فرهنگی بی‌نظیر شده و متعلق به آحاد مردم و یک راهیان نور در دسترس است.

وی با بیان اینکه قریب به ۱۳ سال از افتتاح موزه دفاع مقدس همدان می‌گذرد، متذکر شد: نیازمند یک اقدام انقلابی هستیم که حداقل برای ۱۵ سال آینده نقایص سازه‌ای این مرکز فرهنگی رفع شود تا بتوانیم به خوبی از ظرفیتش استفاده کنیم و در آینده بازخودهای خوبی از این مجموعه ببینیم.


اولویت فرهنگی استان همدان در سال آینده موزه دفاع مقدس باشد
معاون سیاسی استاندار همدان: با بیان اینکه در تخصیص بودجه به برنامه‌های فرهنگی اولویت اول با مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همدان باشد، گفت: ما نیاز داریم سرمایه‌های معنوی کشور حفظ شوند، چون شرایط فرهنگی به ما می‌گوید.

«حسن رضانیا» معاون سیاسی استاندار همدان با تاکید بر اینکه در تخصیص بودجه به برنامه‌های فرهنگی اولویت اول با مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همدان باشد، اظهار داشت: ما نیاز داریم سرمایه‌های معنوی کشور حفظ شوند، چون شرایط فرهنگی به ما می‌گوید و ضروری است با کمک تیم کارشناسی اقدامات لازم همراه با اولویت بندی برای ایمن سازی موزه دفاع مقدس صورت گیرد و پیشنهادات عملی تیم کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: محدویت منابع داریم و ضروری است در جلسات کارشناسی اولویت بندی برای تعمیر و نگه داری موزه صورت گیرد و منابع واقعی برای آن تخصیص داده شود، رفع نیازهای این مرکز واقع‌بینانه، و شعاری نباشد.

معاون سیاسی استاندارهمدان تاکید کرد: تشکیل کمیته کارشناسی حوزه عمرانی با محوریت دبیرخانه موزه دفاع مقدس در نظر گرفته شود و در جلسه آینده برنامه پیشنهادی نیازمندی‌های این مجموعه که مورد تایید معاونت عمرانی استاندار، شهرداری و مدیرکل حفظ آثار است را با جزئیات مورد بررسی قرار خواهیم داد.

وی با تاکید بر حفاظت فیزیکی و امنیتی موزه دفاع مقدس همدان، متذکر شد: امروز نیار جامعه ما همین فضای معنوی است که خداوند دائم برای ما فراهم میکند که کمتر دچار غفلت بشویم و نیاز است که چنین فضاهایی حفظ شود که درخواست دبیرخانه با با سماجتی که دارد اقدامات را در پشت صحنه حل و فصل کند.


لزوم ایمن سازی سازه‌های موزه دفاع مقدس
معاون عمرانی استاندار همدان با اشاره به اعزام گروهی متخصص برای بررسی مشکلات سازه‌ای مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همدان، گفت: در این بازدید با چند مشکل سازه‌ای عمیق برخورد کردیم که ضروری است نکات ایمنی از جمله رفع خطر تاسیسات حادثه‌ساز در دستور کار قرار گیرد.

«امیررضا یوسفیان» اظهار داشت: پیام شهدا بعد از سالها هنوز جاری است و نقشه دنیای استکبار که بر روی نسل سوم و چهارم در حال برنامه‌ریزی است با یک دست نوشته شهدا برملا و این نسل‌ها به سمت معنویت هدایت می‌شوند، ما نیز یک مکان معنوی معطر به عطر شهدا در همدان داریم.

وی با اشاره به اعزام گروهی متخصص برای بررسی مشکلات سازه‌ای مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همدان، گفت: در این بازدید با چند مشکل سازه‌ای عمیق برخورد کردیم که ضروری است نکات ایمنی از جمله رفع خطر تاسیسات حادثه‌ساز در دستور کار قرار گیرد، چرا که در این مرکز آثاری از شهدا وجود دارد که به هیچ وجه قابل بازسازی نیست.

معاون امور عمرانی استاندار همدان با تاکید براینکه مدیرکل بودجه و امور برنامه ریزی استان به ترتیب اولویت برای تک تک این مسائل اولویت اندیشی کند، گفت: کار با اعتبارات قطره‌چکانی راه به جایی نمی‌برد و پیشنهاد ما تزریق سه اعتبار 50 میلیارد تومانی برای سه سال است.

در بودجه سال آینده توجه ویژه‌ای به موزه دفاع مقدس خواهد شد

معاون هماهنگی و برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه ایمن سازی موزه دفاع مقدس نیازمند اعتبارات است اما به ما دیر اعلام شد، گفت: اما در کل ۱۵ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر ریاست جمهوری برای موزه دفاع مقدس در نظر گرفته شد که ۵ میلیارد تومان تعهد سازمان برنامه بودجه کشور و ۵ میلیارد تومان بودجه از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان برای ساماندهی و بازسازی باغ موزه در نظر گرفته شد.

«سیدمهدی وفایی» ادامه داد: از ۵ میلیارد تومان استان دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون آن تخصیص داده شده و چهار و نیم میلیارد تومان نیز از تعهد سازمان برنامه بودجه کشور تخصیص پیدا کرد.

وی با تاکید براینکه ضرورت دارد برای تعمیرات فضای موزه بودجه خاصی در نظر گرفته شود، متذکر شد: برای سال ۱۴۰۲ اعتباری باقی نمانده است اما برای سال ۱۴۰۳ در جلسات توزیع اعتبار، اعتبار مناسبی برای این مرکز فرهنگی در نظر خواهیم گرفت. ما مدیون شهدا هستیم و برای حفظ آن فضا و بالا بردن کیفیت تمام تلاش خود را می‌کنیم.


گزارش عملکرد مناسبی در حفظ و نگهداری از موزه دفاع مقدس همدان داریم

شهردار همدان با بیان اینکه ۱۳ سال پیش مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همدان شکل گرفته و حفظ آن از اولویت‌های ما است، گفت: این مرکز سالهای اول نیاز به تعمیر و نگهداری نداشته، اما امروز در راستای حفاظت از آن اقدامات موثری صورت گرفته است و گزارش عملکرد مناسبی داریم.

«سیدمسعود حسینی» با بیان اینکه ۱۳ سال پیش مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همدان شکل گرفته و حفظ آن از اولویت‌های ما است، گفت: این مرکز سال‌های اول نیاز به تعمیر و نگه‌داری نداشته اما امروز در راستای حفاظت از آن اقدامات موثری صورت گرفته و گزارش عملکرد مناسبی داریم.

وی افزود: اواخر سال قبل موزه دفاع مقدس شرایط مناسبی نداشت و اقداماتی همچون جلوگیری از نشت اب، قیرگونی، اجرای پیاده رو، تعویض و بازسازی سنگ‌ها، اصلاح آب نمای موزیکال و لوله کشی جمع آوری آب باران صورت گرفت و شهرداری به طور خودکار سالی ۲ میلیارد تومان برای موزه دفاع مقدس هزینه می‌کند.

شهردار همدان با بیان اینکه ۱۳ میلیارد تومان بودجه برای موزه دفاع مقدس در نظرگرفته شده، گفت: با توجه به اینکه بحث تملک ملک ورودی دور میدان قائم در اولویت بود تصور ما این بود که با اندکی مبلغ بیشتر موضوع رفع خواهد شد که این ملک ۲ هزار متر و ۷۰ متر تجاری بود که بالای ۱۴۰ میلبارد تومان توسط مالک قیمت گذاری شد در دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌ایم و پرونده در دست بررسی است.

حسینی در پایان متذکر شد: در حال حاضر ۳۰ میلیارد تومان برای تعمیر و نگه داری موزه دفاع مقدس نیاز است که می‌طلبد یک باره زمانی دو ساله برای تخصیص بودجه در نظر گرفته شود.

*در حال رایزنی برای ثبت ملی موزه دفاع مقدس همدان هستیم

«معصوم علیزاده» مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی همدان با بیان اینکه در خصوص ثبت ملی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همدان در حال رایزنی هستیم گفت: در دبیرخانه شورای ثبت ترافیک کاری بالا است و مشکل ثبتی ندارد؛ زمان می‌خواهد تا انجام شود.

*غرفه‌ای مخصوص شهدای امنیت در موزه دفاع مقدس تعبیه شود

فرمانده نیروی انتظامی استان همدان با بیان اینکه راز و رمزی در خون شهید است در هیچ جای دیگر نمی شود یافت، اظهار داشت: اهمیت این موضوع را وقتی متوجه می‌شویم که روز عرفه قبل از اینکه خداوند به زائران خانه خودش نگاه کند اول نگاهش به کربلا است.

سردار «سلمان امیری» با بیان اینکه در ارتباط با کار فرهنگی هرچقدر هزینه کنیم کم است، افزود: سال گذشته در اغتشاشات یک نگرانی جدی نسبت به مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همدان داشتیم چرا آثاری که آنجا هست غیر قابل بازیافت است. که می‌طلبد حفاظت فیزیکی این مکان افزایش یابد.

وی با بیان اینکه باب شهادت در کشور ما ساری و جاری است، گفت: ما شهدای زیادی بعد از جنگ تقدیم انقلاب کردیم و ضروری است یک غرفه‌ای در خور شان این شهدا در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همدان تعبیه شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید