کد خبر:19960
پ

برخی از کارشناسان معماری و شهرسازی همدان ۳۰۰ ایراد به طرح جامعِ این شهر گرفته‌اند، ایرادهایی که علاوه بر مشکلات شهری، مسایلِ میراثی و محیط زیستی را نیز در برمی‌گیرد

به گزارش روزانه نیوز،۳۰ نفر از اساتید دانشگاه و کارشناسان برنامه‌ریز شهری همدان در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی، با ارائه ی ادله ای مبنی بر وجودِ ایرادتی در طرح جامع شهری که بافت تاریخی و زیست محیطی همدان را دچار آسیب می کند، درخواست کرده اند تا با ارائه سیاست‌های کارشناسی و علمی، فرآیند تهیه و تصویب طرح جامع شهر همدان را به مسیر منطقی خود برگرداند.

نمونه‌ی بارزِ این بی‌توجهی به بافت تاریخی همدان را می‌توان داستانِ ادامه‌داری دانست که از دوره‌ی پهلوی آغاز شده بود؛ با تخریب «قلعه کهنه» باقی مانده از دوره‌ی صفویه در دوره‌ی پهلوی و ساختِ زندانی جای آن، داستان آغاز شد و پس از آن با مطرح شدنِ بحثِ خروج مراکز نظامی و زندان‌ها از داخل شهر در دهه‌ی ۸۰، این بنا که دیگر در  محدوده بافت تاریخی همدان قرار گرفته بود تخلیه و به اداره‌ی مخابرات همدان واگذار شد.

از آن زمان به بعد، به طور مداوم برای راه‌اندازیِ پروژه‌های مختلفی حواله می‌شد، تا سرانجام و در یکی از آخرین پیشنهادها در دهه ۹۰، بحثِ ساختِ «اسکای مال» در زمینِ ۹ هزار متری آن و درست در کنار دو بیمارستان و مشرف به بافت تاریخی همدان مطرح شد، تا با ساختِ مجتمعی ۱۴ طبقه آن زمین نیز به نوایی برسد، حتی بدون نظارتِ میراث  فرهنگی، زمینِ آن خاکبرداری هم شد اما این اقدام باعثِ بالا گرفتنِ اعتراضاتِ فعالانِ میراثی و محیط زیستی شد و در ساخت‌وسازهایِ شهری به یک چالش تبدیل شد، در نهایت اساتید شهرسازی و معماری دانشگاه‌های همدان به این نتیجه رسیدند که بافت تاریخی همدان در طرح تفصیلی و جامع شهری دیده نشده و همین اتفاق به مرور به بافت قدیمِ شهر آسیب وارد می‌کند و حتی بیش از ۳۰۰ مورد ایراد در طرح تهیه شده وجود دارد.

در این میان به دلیل قرار نگرفتن مصوبه‌ی«گرفتنِ استعلام از میراث فرهنگی در زمانِ صدور مجوزهای مختلف در بافتِ تاریخی» در طرحِ جامعِ همدان؛ اضافه شدنِ این مصوبه برای تشخیص دقیقِ بافتِ تاریخی همدان در محدوده‌ی رینگ اول و دوم شهر نیز مورد اعتراض قرار گرفت. آن طرح حتی تپه پیسا یا کاسی‌ها به عنوان مهمترین، تاریخی‌ترین و قدیمی‌ترین تپه‌ی همدان را فقط در حدِ یک لکه‌ی تاریخی دیده که هیچ جایگاهِ دقیقی در طرح جامع همدان ندارد.

بنابراین ۳۰ نفر از اساتید دانشگاه و کارشناسان برنامه‌ریز شهری در نامه‌ای به اسلامی – وزیر راه و شهرسازی و رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری کشور – نسبت به این اتفاق اعتراض کرده‌اند.

در آن نامه آمده است: «تهیه طرح جامع شهر همدان در قرارداد اداره کل راه و شهرسازی همدان با یک شرکت خصوصی، محول شده و اکنون نیز مراحل پایانی تدوین را سپری می‌کند. با توجه به اثرات بلند مدت طرح  جامع در شهرها و حساسیت موضوع ضروری دانستیم ابهامات فنی متعدد موجود در طرح مزبور و دغدغه‌های کارشناسی پیرامون طرح تدوین شده را با جنابعالی به عنوان مقام عالی وزارت راه و شهرسازی در میان بگذاریم و از جنابعالی به عنوان رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران انتظار می‌رود مجدانه پیگیر موضوع شوید./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید