کد خبر:9016
پ

 

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از گیزمگ، محققان دانشگاه کمبریج در مطاله اخیرشان از فناوری چاپ سه بعدی برای تولید الیاف الکترونیکی استفاده کرده‌اند که این الیاف می‌توانند به عنوان حسگرهایی برای نظارت بر سلامتی استفاده شوند.

این الیاف به عنوان حسگرهای تنفسی قابل حمل توسعه داده شده‌اند اما محققان می‌گوید می‌توان از این روش برای تولید حسگرهای کم هزینه برای طیف وسیعی از کارها استفاده کرد.

محققان دانشگاه “کمبریج” از پلیمرهای نیم رسانای نقره برای تولید هسته الیاف رسانا استفاده کردند. از نظر ساختاری این الیاف شبیه سیم‌های الکتریکی معمولی است اما قطر آن تنها چند میکرومتر و ۱۰۰ برابر نازک‌تر از موی انسان است.

دانشمندان در گام بعد این حسگرها را بر روی ماسک‌های صورت قرار دادند تا توسط آن بتوانند بر تنفس نظارت داشته باشند یعنی به بیان دیگر دانشمندان از آنها به عنوان یک مانیتور تنفسی قابل حمل که می‌توان تنفس را با آن کنترل کرد، استفاده می‌کنند. محققان با استفاده از این حسگرها نه تنها علائم تنفس سریع، تنگی نفس و سرفه شبیه سازی شده را با موفقیت تشخیص دادند بلکه محل نشت ماسک را نیز ردیابی کردند.

محققان با قرار دادن این حسگر بر روی ماسک‌های پارچه‌ای و ماسک‌های جراحی دریافتند که نشت این ماسک‌ها در درجه اول از قسمت جلو، به ویژه هنگام سرفه ایجاد می‌شود. وقتی نوبت به ماسک‌های N۹۵ رسید محققان دریافتند که بیشتر نشت‌ها از پوشش خارجی و اطراف ماسک است. می‌توان این حسگرها را بر روی ماسک‌های جراحی و ماسک N۹۵ نصب کرد تا از نشت یا عدم نشت آنها آگاه شد و در صورت نشت این ماسک‌ها را عوض کرد تا از ابتلای افراد به بیماری‌های خطرناکی مانند کووید-۱۹ جلوگیری شود.

دکتر “یان یان شری هانگ”(Yan Yan Shery Huang) محقق این مطالعه از دانشگاه کمبریج گفت: حسگرهای الیاف ما سبک، ارزان، کوچک و استفاده از آنها آسان است، بنابراین این امکان وجود دارد تا در آینده عموم مردم از آن استفاده کنند./ایسنا

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید