کد خبر:15214
پ

یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران، سیستمی طراحی کرده‌اند که می‌تواند با کمک پهپادها، زمان فوران آتش‌فشان را پیش‌بینی کند.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از انگجت، یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران، سیستمی ابداع کرده‌اند که می‌تواند زمان فوران یک آتش‌فشان فعال را بهتر پیش‌بینی کند.

این گروه پژوهشی در ماه مه سال ۲۰۱۹، پروژه‌ای موسوم به “اباو پروجکت”(Above Project) را آغاز کردند و برای انجام دادن آن به پاپوآ گینه نو رفتند. آنها پهپادهایی مانند پهپاد “DJI Phantom” را نیز با خود بردند و به اصلاح اجزای آنها از جمله حسگرهای مینیاتوری گاز و طیف‌طیف‌سنج‌ها پرداختند.

پژوهشگران در این پروژه، پهپادها را از فاصله ایمن حدود چهار مایل در نزدیکی منافذ فعال سطح آتش‌فشان هدایت کردند و به جمع‌آوری نمونه‌ها و بررسی راه پرداختند.

داده‌های این بررسی به پژوهشگران امکان داد تا نسبت گوگرد و دی‌اکسید کربنی را که آتش‌فشان منتشر می‌کند، محاسبه کنند که به گفته آنها برای تعیین احتمال وقوع انفجار مهم است و به پژوهشگران کمک می‌کند تا منبع ماگما را در یک آتش‌فشان تشخیص دهند.

پژوهشگران باور دارند که داده‌های آنها می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا درک بهتری از نقش آتش‌فشان‌ها در چرخه جهانی کربن داشته باشند و تغییرات اقلیمی را نیز بهتر درک کنند.

پروفسور “آلساندرو آیوپا”(Alessandro Aiuppa)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این کار، یک پیشرفت واقعی در زمینه پیش‌بینی فوران آتش‌فشان به شمار می‌رود.

این پژوهش، در مجله “Frontiers in Robotics and AI” به چاپ رسید./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید