کد خبر:16626
پ

دغدغه ایجاد خانه جوان در سطح تهران که هنوز باقی مانده است و تا پایان دولت بتوان به این موضوع را پیگیری کرد.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: تا کنون موفق به ایجاد حدود ۱۰۰ خانه‌ جوان در سطح کشور شده‌ایم که تا پایان دولت این رقم به ۲۰۰ خانه جوان نیز می‌رسد اما این اقدامات در حالی است که استان تهران تا کنون هیچ خانه جوانی ندارد.

محمد مهدی تندگویان با بیان اینکه تشکیل خانه جوان در برخی شهرستان‌ها با وجود آنکه خانه‌های جوان در سطح استان ها باید دایر می‌شد ، در عین حال گفت: دغدغه ایجاد خانه جوان در سطح تهران، دغدغه‌ای است که هنوز باقی مانده است و امیدواریم تا پایان دولت بتوانیم به این موضوع را پیگیری کنیم.

معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، در سال ۹۶ تعداد ۲۴ خانه‌ جوان در سطح کشور داشتیم که بخشی از آن‌ها استیجاری و بخشی تحت تملک بودند.

وی گفت:یکی از مهم ترین مشکلات وزارت جوانان را نبود قانون مشخص در حوزه خانه‌های جوان بیان و کرد که به دلیل عدم ابلاغ قانونی، خانه‌های جوان مسکوت مانده بود و استان‌هایی که در حال کار بودند با وجود اینکه کار غیر قانونی انجام نمی‌دادند اما بدون وجود قانون مشخص در حال فعالیت بودند.

تندگویان تاکید کرد : در سال جاری قانون خانه‌های جوان ابلاغ شد و بهره برداری قانونی و احداث و… در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرار گرفت. همچنین با ادغام سازمان تربیت بدنی با سازمان ملی جوانان تمامی املاک سازمان جوانان به نهادهای دیگر واگذار شد و ایجاد ۲۰۰ خانه جوان با وجود تمامی این مشکلات انجام شد.

درباره مشکلات ایحاد خانه جوان در استان تهران تندگویان اضافه کرد: شاید علت موفقیت ایجاد خانه‌های جوان در استانهای دیگر به دلیل تصمیم گیری استاندار در ان استان‌هاست در حالی که یکی از مشکلات شهر تهران برای ایجاد خانه‌های جوان حضور دولت در شهر تهران و ملموس نبودن شخصیت کلی ادارات استانی است و همین امر منجر به ایجاد مشکلاتی برای ادارات کل شده است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: مشکل تفکیک بین وزارت خانه و ادارات استانی در استان تهران همه ما را اذیت می‌کند. ما در دل تهران ظرفیت نیرو کار داوطلبانه بسیار بالایی داریم اما مدیریتی برای کنترل آن وجود ندارد. که ظرفیت کار داوطلبانه می‌تواند در بحران های استان تهران به شدت نجات دهنده باشد اما اینکه این نیرو و پتانسیل چگونه تجمیع شود و چگونه در محلات مدیریت شود قابل اهمیت است. همچنین باید بحث محله محوری و ایجاد سمن سراها در محلات را جدی گرفت و در جهت گسترش آن کوشید.

تندگویان همچنین با بیان اینکه معاونت امور جوانان با توجه به اعتبارات اکنون خود امادگی کامل در زمینه اعطای مجوز است گفت: قدرت بهره برداری و تجهیز خانه‌های جوان را دارد. همچنین از نظر اینجانب شهری مثل تهران نیاز به احداث خانه‌ جوان در تمام مناطق خود را دارد چراکه ظرفیت هر منطقه این شهر با ظرفیت یک استان برابری می‌کند.

وی افزود: با اشاره به طرح “خانه جوان اشتراکی”،  ما پیشنهاداتی نظیر ایجاد خانه جوان اشتراکی با نهادهایی مانند شورای شهر مطرح کردیم چراکه خانه جوان یک نهاد عمومی مستقل است بنابراین نه در معاونت جوانان و نه شهرداری مشکلی برای کمک رسانی به خانه‌های جوان نخواهیم داشت.

تندگویان گفت: برخی از افراد تعریف درست خانه جوانان را متوجه نشده‌اند،  بخشی از کار خانه جوانان در استان ها معطوف به موضوع تشکل ها است، خانه جوان پایگاهی برای مراجعه جوانان و پایگاهی برای ایده‌ها و الگوهای جوانان است. مراکز منش در حهت کمک به جوانانی که شاید مدرک دانشگاهی نداشته باشند اما نخبه اجتماعی هستند و توانایی ایجاد کار و اشتغال دارند راه اندازی شد. لازم به ذکر است با وجود ایجاد مراکز منش در شهرستان ها، اما این مراکز تا کنون در تهران احداث نشده‌اند در حالی که احداث این مراکز در سطح شهر تهران امری حیاتی است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش درباره نحوه کار مراکز منش نیز گفت: در این مراکز جوانان آموزش می‌بینند که چگونه یک اشتغال را ایحاد کنند و هنگامی که کسب و کارشان به مرحله بهره برداری و درآمدزایی رسید از مراکز منش خارج می‌شوند. در حالی که تولید اشتغال در حیطه وظایف معاونت جوانان نیست اما ما توانستیم از طریق مراکز منش بالغ بر ۷۰۰۰ شغل ایجاد کنیم.

تندگویان تصریح کرد:که هم اکنون در تهران زیر ساخت لازم برای تاسیس چندین مرکز منش فراهم است، از سوی دیگر به دلیل نبود کسب و کار هایی رایج در سایر استان‌ها نظیر کسب و کار روستایی، اهمیت ایجاد این مراکز در تهران بیشتر احساس می‌شود . تهران حداقل باید چهار خانه جوان داشته باشد.شهرداری پلاک‌های مازاد و بلا استفاده زیاد دارد و ایجاد مراکز منش و خانه‌های جوان در سطح تهران نیازمند تعامل است تا بتوانیم بهترین بهره برداری را داشته باشیم. ضمن اینکه ما شرایطی را که شورای شهر و یا شهرداری برای ایجاد مراکز منش و خانه‌های جوان ارایه دهد می‌پذیریم.

تندگویان درادامه بیان کرد: عدم وجود مصوبات مناسب برای استان تهران، باعث پر حاشیه شدن این استان شده است.تعداد سرانه ورزشی کشور که در اختیار نهادها است بسیار زیاد است، از سوی دیگر این سرانه ها با پول مردم ساخته شده‌اند اما در اختیار مردم نیستند. با مدیریت درست می‌توان این سرانه ها را حداقل برای بخشی از زمان در اختیار مردم قرار داد و اینگونه سرانه ورزشی را تا پنج برابر افزایش داد. حتی می‌توان از این ظرفیت برای ایجاد جایگاه مشخص مجمع ملی جوانان و نهادینه کردن آن در تمام دولت‌ها استفاده کرد.

معاونت امور جوانان وزارت ورزش به تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر اشاره کرد و گفت: می‌توانیم چندین تابلو در سطح شهر را در اختیار تشکل‌های مختلف نظیر تشکل‌های حقوق شهروندی قرار دهیم تا اینگونه مطالبات شهروندی را خواستار شوند، چراکه رونق کار داوطلبی به دلیل نبود سرمایه بالا، با اطلاع رسانی پیش می‌رود.

تندگویان در انتها گفت: معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان چندین جلسه با سازمان فرهنگی هنری داشته است اما متاسفانه خروجی خوبی این جلسات نداشت. ما اکنون شبکه های کشوری نظیر امداد نجات و کسب و کار را ایجاد کرده‌ایم که می‌توان از ظرفیت آن‌ها به خوبی بهره برداری کرد. از سوی دیگر ظرفیت شبکه گردشگری ما پیش از کرونا به درآمدزایی دلاری رسیده بود اما متاسفانه کرونا در این مسیر وقفه ایجاد کرد اما با این حال اکنون شبکه گردشگری داخلی جوانان در حال فعالیت است./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید