کد خبر:18181
پ

جشنواره نهال ، دانشجویان علاقه‌مند به حوزه فیلم و سینما از سراسر کشور را دور هم جمع شوند تابه لطف جشنواره نهال محفلی را ایجاد شود تابتوانند با کار هم آشنا شوند و همچنین جو مناسبی برای فعالیت‌های گروهی شکل بگیرد.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از دبیر هفدهمین دوره جشنواره دانشجویی فیلم کوتاه «نهال»، یکی از موانع این روش دشوار بودن حفظ حق کپی رایت و حق پخش فیلم‌های کوتاه و جلوگیری از پخش غیرقانونی آن‌ها در سطح اینترنت است. بیشتر جشنواره‌های فیلم برای اکران آنلاین آثار شرکت داده شده با این مشکل مواجه هستند، چون سازوکار یک جشنواره فیلم اکران آنلاین و مجازی را در بطن خودش قبول نمی‌کند. حتی اگر قصد اکران آنلاین هم داشتیم مانع بعدی عدم وجود پلتفرم مناسبی برای انجام این کار در ایران بود و ما با تجربه های ناموفق جشنواره‌هایی که در این مدت به شکل آنلاین برگزار شدند مواجه بودیم. نتیجه‌گیری ما این بود که برگزاری جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی نهال در قالب فضای مجازی نمی‌گنجد و جشنواره شکل و شمایل ناقصی به خود خواهد گرفت.

عماد حسینی درباره تصمیم‌گیری‌هایی که برای اجرای نهال هفدهم انجام شده، گفت: پس از توقف روند اجرایی جشنواره، چندین ماه به دنبال راه‌حلی برای برگزاری جشنواره بودیم تا این که چندی پیش در شورای سیاست گذاری نهال که از معاون فرهنگی دانشگاه، رئیس دانشکده سینما وتئاتر، مدیر تشکل‌های فرهنگی، مدیر گروه سینما، دبیر انجمن علمی سینما و دبیر جشنواره تشکیل شده است،تصمیم نهایی در رابطه با نحوه برگزاری جشنواره گرفته شد.

حسینی بیان کرد:دوره هفدهم طبق تقویم هر سال جشنواره، در خرداد سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد و در نتیجه سال ۱۳۹۹ جشنواره‌ای نخواهیم داشت. ما در اسفندماه امسال دوباره فراخوانی منتشر خواهیم کرد که هم صاحبان آثاری که سال قبل ثبت نامشان انجام شده بتوانند فیلم‌ها را به دفتر جشنواره بفرستند و هم امکان ثبت نام برای فیلم‌های جدیدی که در این مدت تولید شده‌اند مهیا شود.

وی فزود: برگزاری بستگی به شرایطی دارد که در آن زمان برقرار باشد. امیدواریم که تا آن موقع شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که حداقل با رعایت یک سری پروتکل‌های بهداشتی و با تغییراتی که اعمال می‌کنیم، بتوانیم جشنواره را به صورت حضوری برگزار کنیم و اولویت ما هم همین برگزاری حضوری است.

حسینی ادامه داد: تعداد روزهای جشنواره قطعا افزایش پیدا می‌کند و تعداد سانس‌ها برای اکران هر فیلم هم افزایش پیدا خواهد کرد. از طرف دیگر ظرفیت سالن نمایش نصف خواهد شد یا حتی به یک سوم خواهد رسید تا بتوانیم با رعایت فاصله گذاری و پروتکل‌های بهداشتی جشنواره را برگزار کنیم. اما این آمادگی هم برای تیم برگزاری وجود دارد که در صورت مهیا نشدن شرایط مذکور جشنواره را به شکل نیمه حضوری و یا مجازی برگزار کنیم که این موضوع باز هم شامل اکران آنلاین نخواهد بود.

دبیر هفدهمین دوره جشنواره دانشجویی فیلم کوتاه «نهال»گفت:برنامه این دوره نهال برای دانشجویانی که در تهران سکونت ندارند و برنامه ما این است که اگر در خردادماه توانستیم به طور حضوری جشنواره را برگزار کنیم، پس از بازگشت شرایط به روال عادی و طبیعتا بازگشایی خوابگاه‌های دانشجویی، فیلم‌های دوره هفدهم را یک بار دیگر به صورت مفصل اکران خواهیم کرد تا افرادی که به دلیل عدم بهره بردن از خوابگاه‌ها نتوانسته‌اند فیلم‌ها را در جشنواره تماشا کنند، بتوانند این کار را انجام دهند. قطعا اکران جشنواره امسال ما ایده‌آل نخواهد بود و یکی از نقص‌های آن نبود دانشجویانی است که به واسطه تعطیلی خوابگاه ها نمی‌توانند در زمان اکران اصلی جشنواره در آن شرکت کنند.

وی در ادامه افزود: البته برگزاری آنلاین جشنواره در کنار محدودیت‌هایش می‌تواند فرصت‌هایی هم ایجاد کند. جشنواره‌های زیادی هستند که از قالب لایو اینستاگرام برای برگزاری بخش‌هایی از جشنواره مثل ورکشاپ‌ها یا نشست‌ها استفاده می‌کنند. ما تلاشمان این است که خود را به این قالب محدود نکنیم و قصد ما این است که کارگاه‌ها را به شکل نیمه حضوری، بر اساس قالب اجرایی مذکور و با رعایت پروتوکل‌ها برگزار کنیم و در نهایت فیلم جلسات را برای علاقه‌مندان منتشر خواهیم کرد. اتفاق مثبت این خواهد بود که دانشجویانی که تهران نیستند هم می‌توانند از این فیلم‌ها استفاده کنند.

حسینی در پایان گفت: ما تا خردادماه برنامه‌های متعددی خواهیم داشت و تصمیم گرفته‌ایم یک سری از برنامه های جنبی جشنواره را که هر سال همزمان با جشنواره برگزار می‌شدند را، زودتر برگزار کنیم. در واقع بخش‌هایی را مدنظر داریم که برگزاری آنلاین آن‌ها شدنی است و از این موضوع ضربه نخواهند خورد، همانند بخش فیلم‌نامه ساخته نشده. قصد داریم این بخش را که هر سال هم استقبال قابل توجهی از آن می‌شود، زودتر برگزار کنیم و برای بخش عکس و پوستر که هر سال به شکل نمایشگاهی برگزار می‌شد هم همین برنامه را داریم./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید