کد خبر:19457
پ

حدود دو هفته قبل ۳۴ شهر قرمز داشتیم و مستقیما به سراغ آنها رفتیم، از این تعداد ۷ شهر وضعیت بسیار بحرانی‌تری داشتند، پس از اعمال محدودیت ویژه و اجرای ۱۰۰ درصدی محدودیت‌ها موفق شدیم اوضاع را کنترل کنیم.

به گزارش روزانه نیوز و به نقل از دکتر علیرضا رییسی ، ستاد ملی مقابله با کرونا از حدود ۴ هفته قبل تصمیم بسیار خوبی گرفت که آنهم هوشمندسازی محدودیت‌ها بود یعنی اگر بر اساس شاخص‌ها و معیارها در سطح یک شهر ببینیم بیماری می‌تواند به سایر نقاط هم منتقل شود، سریعا به سراغ این شهرها خواهیم رفت.در این بین فرمانداران، استانداران و مقامات استانی بسیار به ما کمک کرده‌اند.

رییسی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: میانگین رعایت پروتکل‌ها ۸۷ درصد است و فوق‌العاده خوب رعایت شده است. همکاری مردم در محدودیت‌هایی که اعمال شد بالاتر از ۹۰ درصد است. اکنون در سطح کشور ۱۲ شهر در وضعیت قرمز، ۲۳۱ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۰۵ شهر در وضعیت زرد بیماری کرونا قرار دارند.

وی درخصوص تردد خودروها، بیان کرد: تردد خودروهای بین شهری ۳۱ درصد کاهش یافته است. تصادفات خسارتی ۴۶ درصد و فوتی ۴۲ درصد کاهش یافته است. نیروی انتظامی بسیار به ما کمک می‌کند و روزانه حدود ۱۱ هزار نفر در نیروی انتظامی فعالیت می‌کنند و تا الان بیش از ۲۰۰ هزار نیرو برای کنترل ترددها مشارکت داشته‌اند. بر اساس جریمه‌ای که نیروی انتظامی گزارش داده است تاکنون ۶۰۰ هزار جریمه برای تردد ۹ شب تا ۴ صبح صورت گرفته است. همچنین به دو میلیون خودرو که در حال خروج از شهرها بودند تذکر دادند که سفر نروند و ۷۷۲ هزار نقض محدودیت را شناسایی کردند که علاوه بر جریمه مجبور به بازگشت کردند. در عین حال ۵۲ هزار جریمه در شهرهای نارنجی و ۶۰ هزار جریمه تردد هم در شهر قرمز صورت گرفته است.

رییسی ادامه داد: جهش‌های ژنی مختلفی در ویروس کووید۱۹ رخ داده و قدرت سرایت و انتقال آن افزایش یافته است و به همین دلیل سنین پایین‌تر هم درگیر بیماری می‌شوند چون حجم بیشتری از ویروس آزاد می‌شود و میزان چسبندگی آن بیشتر است. این تصور که به محض تزریق واکسن ایمنی ایجاد می‌شود اصلا درست نیست. کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس واکسیناسیون را آغاز کردند ولی با آغاز تزریق واکسن زنجیره بیماری بلافاصله قطع نمی‌شود، مدتی زمان می‌برد تا ایمنی در بدن ایجاد شود، مدتی زمان می‌برد تا ایمنی در بدن افراد ایجاد شود و از طرفی واکسن هم به میزان مشخصی اثربخشی دارد. ما هنوز تجربه و مطالعه‌ای نداریم که مثلا یک سال بعد از تزریق واکسن چه اتفاقی می‌افتد چون واکسیناسیون تازه آغاز شده است. ضمن امیدواری نسبت به قطع زنجیره بیماری و واکسیناسیون همچنان باید رعایت پروتکل‌ها را جدی بگیریم.

وی افزود: پیشنهاد دیگری که امروز در ستاد مطرح‌شد بحث منع تردد و کاهش فعالیت کسب و کار از ساعت ۱۸ به بعد در روزهای شنبه و یک‌شنبه (۲۹ و۳۰ آذر) بود، چرا که نگرانی‌های بسیار جدی در رابطه با برگزاری دورهمی و شب‌نشینی در این شب‌ وجود دارد. موضوع دیگر این بود که وزارت ارتباطات در صورت امکان برای شب یلدا تسهیلاتی ارائه دهد. همچنین افزایش برنامه‌های سرگرم کننده صدا و سیما برای شب یلدا از تاکیدات ما بود. امیدواریم موضوع برگزاری مجازی دورهمی‌های شب یلدا و پرهیز از تجمعات جدی گرفته شود. پیشنهاد دقیق ما برقراری ممنوعیت تردد از ساعت ۱۸ و همچنین تعطیلی اصناف از ساعت ۱۸ است. این محدودیت‌ها پس از تصمیم‌گیری‌های بیشتر در تمام شهرهای قرمز، نارنجی و زرد اجرای خواهد شد و اطلاع‌رسانی درمورد آن انجام خواهد شد. /ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید