کد خبر:10056
پ

سرپرست سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به بی پاسخ ماندن نامه وزارت بهداشت برای دریافت واکسن آنفلوآنزا، گفت: ما در دو مکاتبه با وزارت بهداشت اعلام کردیم که برای کارکنانمان در خط مقدم و همچنین کودکان کار محصل در مراکز پرتو و کارتن خواب‌ها به واکسن آنفلوآنزا احتیاج داریم اما تا امروز پاسخی دریافت نکرده ایم.

به گزارش روزانه نیوز، مالک حسینی ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت روز ملی کودک برگزار شد، گفت: سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در نظر دارد به مناسبت روز ملی کودکان برنامه‌هایی را در خصوص جلب توجه و افزایش آگاهی مردم در خصوص کار کودک برگزار کند تا تهران شهر بهتری برای زیست کودکان باشد.

وی با اشاره به برگزاری وبیمنار تخصصی با موضوع شهر و کودک با حضور اعضای شورای شهر گفت:  هدف این وبینار باز کردن پنجره جدید به موضوع کودک ، شهر و مسائل مرتبط با مدیریت شهری است.

وی با بیان این که در نظر داشتیم در روز پنجشنبه هم زمان با اربعین حسینی ارائه خدمات بهداشتی به کودکان در محلات کم برخوردار داشته باشیم، افزود: ما تابع ستاد ملی کرونا هستیم و از آن جایی که برگزاری هر گونه تجمع ممنوع است با این که در نظر داشتیم علاوه بر توزع غذا و اقلام بهداشتی ، خدمات بهداشتی نیز به این کودکان و خانواده‌هایشان ارائه کنیم، اما به دلیل احتمال تجمع این بخش حذف شده و تنها به توزیع غذا و اقلام بهداشتی در محلات کم برخوردار می‌پردازیم که می‌توان به محله هرندی،  باغ آذری، فرحزاد و غیره اشاره کرد که حدود ۳۰۰۰ پرس غذا توزیع خواهد شد.

حسینی با اشاره به انتشار فراخوان طراحی اتوبوس خدمات سیار کودکان گفت: بعضا دیده شده که کودکان کار یا خانواده‌هایشان بنا به دلایل مختلف تمایلی به دریافت آموزش و خدمات بهداشتی ندارند. برهمین اساس در بودجه امسال سازمان خدمات اجتماعی ۵ میلیارد تومان برای راه اندازی مراکز سیار خدمات دهی به کودکان در معرض آسیب تصویب شد که ما نیز ۵ دستگاه اتوبوس را برای طراحی این مراکز سیار در نظر گرفتیم تا ضمن مناسب سازی اتوبوس‌ها شرایط را برای عبور پزشک و ارائه خدمات مددکاری و آموزشی فراهم کنیم که فراخوان طراحی داخلی و بدنه این اتوبوس‌ها در هفته آینده منتشر می‌شود.

سرپرست سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران همچنین از معرفی مددکاران برتر خبر داد و گفت: ۳ هزار بسته لوازم التحریر بین کودکان کار در مراکز پرتو توزیع خواهد شد.

وی با تاکید بر این که مرکز مهارت آموزی کودکان کار نیز در منطقه ۱۱ در هفته آینده افتتاح می‌شود، ادامه داد: معتقدیم که کودکان بین ۱۵ تا ۱۷ سال نباید کار سخت انجام دهند و نباید کاری را انجام دهند که به سلامت، تحصیل و حقوق اولیه آنها آسیب می‌زند. به همین دلیل این مرکز در راستای مهارت آموزی کودکان در این سن، ایجاد شده است.

وی در خصوص آمار تعداد کودکان کار با بیان این که مرجع اعلام آمار شهرداری نیست و شهرداری تهران تنها در حوزه تامین زیر ساخت اختیار دارد،در ادامه در مورد انجام تست کرونای کودکان کار گفت: با این که دغدغه ابتلای کودکان کار به کرونا را داشتیم اما شرایط و زیر ساخت فراهم نبود. تا این که یکی از پیمانکاران شهرداری در قالب مسئولیت اجتماعی با همکاری یک مرکز آزمایشگاهی اخذ تست کرونا از کودکان کار را اعلام کرد و خوشبختانه تاکنون آماری از ابتلای کودکان کاری که مورد تست قرار گرفتند و حدود ۲۰۰ نفر می‌شوند، نداشتیم.

وی در خصوص نامه نگاری‌اش با وزارت بهداشت برای دریافت واکسن آنفلوآنزا گفت: ما در دو مکاتبه با وزارت بهداشت اعلام کردیم که برای کارکنانمان در خط مقدم و همچنین کودکان کار محصل در مراکز پرتو و کارتن خواب‌ها به واکسن آنفلوآنزا احتیاج داریم اما تا امروز پاسخی دریافت نکرده ایم هر چند که باید اعلام کنم ما به غیر از مکاتبه کار دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم. چرا که عمده این افراد مددجو کارت ملی ندارند و واکسن با این حجم زیاد درخواستی در بازار موجود نیست.

وی در خصوص سرانجام مراکز بهاران نیز با بیان این که شهرداری در دوره مدیریت قبلی ۲۲ مرکز را تحت عنوان مراکز بهاران فعال کرد، گفت: قرار بود ۴۴ مرکز بهاران با ظرفیت ۶۰۰۰ نفر ساخته شود که نشد و این در حالی است که از ۲۲ مرکز موجود نیز تنها ۹ مرکز در اختیار سازمان خدمات اجتماعی است و بقیه مراکز یا در اختیار دستگاه‌های دیگر است و یا تخریب شده‌اند.

وی با بیان این که دو ماه قبل به مسوولان ذی‌ربط  نامه زدیم که مراکز بهارانمان آماده پذیرش هستند، اظهار کرد: ما خواهان آن هستیم که معتادان بهبود یافته مراکز ماده ۱۶ بعد از منفی شدن تستشان به کرونا وارد مراکز بهاران شوند.

وی در خصوص سرانجام طرح ممنوعیت به کار گیری کودکان برای زباله گردی افزود: سه ماه از بخشنامه حناجی در خصوص ممنوعیت کار کودک در زباله گردی می‌گذرد و سازمان خدمات اجتماعی نیز تکالیف مشخصی دارد و ما همچنان در گودهای زباله به ارائه خدمات دوره‌ای و توزیع غذا مشغول هستیم. اما باید بگویم که متاسفانه هنوز تغییر محسوسی احساس نکرده و به نظرم نتوانستیم تا این مرحله انتظار حناچی را برآورده کنیم. اما یادمان باشد که این اقدام یک مسئولیتی اجتماعی است و همه باید وارد کار شویم.

حسینی در مورد پویش چهارکودک نیز با بیان این که این پویش در راستای افزایش آگاهی بخشی در خصوص حقوق کودکان و نظارت بر حسن اجرای حقوق ایجاد شده گفت: کودکان حقوق قانونی دارند و باید این حقوق توسط ما شهروندان به رسمیت شناخته شود./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید