کد خبر:16711
پ

یک واحد افزایش در میزان ذرات معلق هوا، مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ را تا ۸ درصد افزایش می‌دهد.وضعیت آلودگی هوا طی هفت ماه اخیر نامطلوب ارزیابی شد.
به گزارش
روزانه نیوز و به نقل از معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست شرایط اقتصادی کشور طوری است که ما در این دوران کرونایی قدرت انتخاب نداریم.به عنوان مثال ما برای رعایت فاصله اجتماعی باید اتوبوس‌های زیادی فراهم کنیم اما به دلیل محدودیت ها مجبوریم از خودروی شخصی استفاده کنیم که این کار موجب افزایش آلودگی هوا می شود.

دکتر مسعود تجریشی بیان کرد:وضعیت آلودگی هوا طی هفت ماه اخیر  نامطلوب است و این وضعیت یعنی ما استفاده از وسایل نقلیه عمومی را کنار گذاشته‌ایم که این کار به طور قطع تبعات فراوانی دارد.با وجود فعالیت ۵۰ درصدی ادارات اما خیابان ها همچنان مملو از خودروهای شخصی است و بزرگترین نگرانی ما هم از بابت ذرات معلق هوا و اثراتش بر سلامت انسانها در این اوضاع کرونایی است.

همچنین در ادامه تجریشی گفت:بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه «هاروارد» آمریکا، بین غلظت ذرات معلق در هوا و مرگ و میرهای ناشی از کووید ۱۹ ارتباط مستقیمی وجود دارد بطوری که یک واحد افزایش در میزان ذرات معلق هوا، مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ را ۸ درصد افزایش می‌دهد. دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز اخیراً در مطالعات خود به این نتیجه رسید که میزان مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ در شهرهایی که آلایندگی هوا در طی سه سال اخیر بیشتر بوده افزایش پیدا کرده است.

وی افزود:سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس «قانون هوای پاک» مسئول نظارت بر کیفیت سوخت، ایجاد ایستگاه‌های پایش هوا و ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها برای اجرای قانون هوای پاک است و شورای شهر هم به عنوان دستگاه نظارتی دیگر می‌تواند این موضوع را از شهردار مطالبه و بودجه‌های سالانه خود را جهت دهی کند.

تجریشی تصریح کرد: آغاز هماهنگی‌های سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت کشور از یک ماه گذشته است و حداقل تأثیر این هماهنگی بین دستگاهی، این است که از بدتر شدن شرایط جلوگیری می‌کند. ما در حال حاضر امکان اضافه کردن اتوبوس به مدار بهره برداری را نداریم اما با منابع موجود می‌توانیم نصب فیلتر دوده را بر اتوبوس‌ها اجباری و از تردد خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی و استفاده از گازوئیل‌های غیراستاندارد در نیروگاه ها و صنایع مختلف جلوگیری کنیم./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید