کد خبر:15924
پ

باشگاه پرسپولیس مثل خیلی از باشگاه‌های دیگر ایرانی پرونده‌های حقوقی متعددی در مراجع داخلی و بین‌المللی دارد که در همه این پرونده‌ها نقش یک بازنده را ایفا کرده است.

به گزارش روزانه نیوز، پرونده‌های حقوقی باشگاه پرسپولیس در یک سال اخیر نشان می‌دهد این باشگاه با وجود محق بودن در برخی پرونده‌ها اما نتوانسته حق و حقوق خود را وصول کند.

عمل نکردن باشگاه به تعهدات قراردادی خود اصلی ترین دلیلی شکست‌های باشگاه در پرونده‌های مختلف بوده اما در این بین فرصت‌های حقوقی زیادی هم در اختیار پرسپولیس بوده تا به عنوان یک شاکی وارد میدان شود و در نهایت با یک پیروزی شیرین، حقوق مادی و معنوی خود را حفظ کند اما بررسی این فرصت‌ها نشان می‌دهد، به دلایل گوناگون حقوق باشگاه تضعیف شده است. در این گزارش قصد داریم فقط به پرونده‌های یک سال اخیر اشاره کنیم و آنها را به دقت مورد بررسی قرار بدهیم.

پرسپولیس به خاطر محبوبیت برانکو و نادیده نگرفتن زحمت او، حاضر نشد از این مربی به فیفا شکایت کند اما در این میان پرسپولیس به راحتی می‌توانست از باشگاه الاهلی عربستان به جرم تحریک سرمربی تحت استخدام خود به فیفا شکایت و با استناد به ماده ١٧ نقل‌وانتقالات فیفا، این باشگاه عربستانی را به پرداخت غرامت به اندازه مبلغ قراردادش محکوم کند. کاری که با وجود مستند سازی در کمیته حقوقی باشگاه انجام نشد و چرایی این موضوع هم مشخص نیست! در واقع اگر این شکایت انجام و به سرانجام می‌رسید، بر اساس رویه‌های قبلی فیفا، احتمالا پرسپولیس الاهلی را به اندازه کل مبلغ قرارداد برانکو ( حدود یک میلیون یورو) محکوم به پرداخت غرامت می‌کرد.

هنگامی که برانکو ایران را ترک کرده بود، در یکی از نامه‌های خود از پرسپولیس خواسته بود قراردادش با این باشگاه «اقاله» شود. یعنی باشگاه و او مذاکره کرده و قرارداد به صورت دو طرفه فسخ شود اما وقتی از سوی پرسپولیس جوابی دریافت نکرد، درحالی که هنوز به طور رسمی قراردادش را فسخ یکطرفه نکرده بود، در تصاویر رسمی باشگاه الاهلی عربستان دیده شد. این یعنی پیش از فسخ رسمی قرارداد با پرسپولیس، با الاهلی عربستان به توافق رسیده بود. به همین خاطر تخلفی از سوی این مربی و باشگاه عربستانی صورت گرفته بود. نکته حائز اهمیت ماجرا اینجاست که برانکو با علم به این گاف، حاضر شده بود به پرسپولیس تخفیف ۵٠ درصدی بدهد تا پرونده بسته شود.

در دوره‌ای که حکم شکایت برانکو از پرسپولیس از سوی کمیته تعیین وضعیت بازیکنان و مربیان فیفا صادر شده بود، سرخ‌ها پرونده را به CAS بردند تا بلکه بتوانند با خرید زمان، آخرین تلاش‌های خود را برای احقاق حق باشگاه انجام بدهند. در آن روزها مهدی رسول‌پناه به عنوان سرپرست باشگاه در اظهارات عجیبی ادعا کرده بود که پرسپولیس لایحه‌ای ١٣٠٠ صفحه‌ای علیه برانکو به دادگاه عالی ورزش فرستاده است اما پس از مدت کوتاهی، CAS پرونده پرسپولیس را به دلیل ایراد شکلی رد کرد. در این بین دو سوال ایجاد می‌شود. چرا باید لایحه‌ای که توسط کمیته حقوقی باشگاه تنظیم می‌شود، ایراد شکلی داشته باشد؟

اگر لایحه تعمدی با ایراد شکلی تنظیم شده، آیا نهادهای نظارتی آن را بررسی کرده‌اند؟ چه بسا که اگر دفاع خوبی در CAS انجام می‌شد، شاید پرسپولیس پول کمتری به برانکو پرداخت می‌کرد./ایسنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید