کد خبر:29432
پ

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه معضل اصلی محیط زیست و کشور آب است گفت: مشکل این است که نمی‌دانیم از آب محدود کشور چگونه باید استفاده کنیم و اولویتی برای استفاده از آب کشور نداریم.

به گزارش روزانه نیوز عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاطت از محیط زیست کشور به مناسبت هفته محیط زیست افزود: معضل اصلی محیط زیست و کشور آب است و در آینده این معضل نیز خواهد بود، در روستا‌ها برای آب رسانی به حیات وحش از تانکر‌ها استفاده می‌کنیم.

وی اضافه کرد: آب مهم‌ترین دغدغه کشور است و ما به آب کشور ظلم کردیم، حدود ۳۰ سال پیش ۱۳۰ میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر داشتیم، در چندسال اخیر به کمتر از ۹۰ میلیارد رسیده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه مسئولان مربوط به حوزه بحران آب کشور واقعیت را نمی‌گویند، مطرح کرد: طبق قانون بعد از آب شرب، آب برای کشاورزی و محیط زیست است، اما حق آبه‌های زیادی هستند که پرداخت نمی‌شود.

کلانتری با اشاره به اینکه وزرات نیرو ۶۰ درصد حق آبه دریاچه ارومیه را نپرداخته است، تصریح کرد: حق آب گرفتنی است و اگر پرداخت نشود، ما می‌توانیم به قوه قضائیه مراجع کنیم و اگر این سیاست ادامه پیدا کند این کار را خواهیم کرد.

کلانتری تصریح کرد: مشکل ما تنها کم آبی نیست، وقتی آب کم باشد به دنبال آن فرسایش خاک نیز خواهیم داشت.

بحران و ورشکستگی آبی

وی با اشاره به اینکه آب بزرگترین بحران کشور است، افزود: امسال سرانه آب‌های تجدید پذیرمان کمتر از سال‌های اخیر است و این یعنی بحران و ورشکستگی آبی.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه اگر در طبیعت آب نباشد، گیاه نیز نخواهد بود، گفت: ما تلاش کردیم تا جایی که امکان پذیر باشد حق آبه‌های تالاب‌ها را بگیریم.

او تصریح کرد: تفاهم نامه حق آبه ۳۵ تالاب را امضا کردیم، آب کماکان باید اولویت اصلی سازمان محیط زیست باشد تا گیاه و حیوانی نیز باقی بماند./باشگاه خبرنگاران

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید