کد خبر:29710
پ

ششمین دور مذاکرات برای احیاء برجام هم برگزار شد و مذاکره کنندگان همچنان به دنبال راهی برای حل اختلافات هستند.

به گزارش روزانه نیوز ششمین دور نشست کمیسیون مشترک برجام شنبه ۲۲ خرداد در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارتخانه‌های امورخارجه ایران و گروه ۱+۴، در گراند هتل وین برگزار شد.

ریاست این نشست بر عهده «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود و مانند پنج دور قبلی «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران و رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در این نشست بود.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین در پایان دور ششم نشست کمیسیون مشترک برجام گفت که  ششمین دور مذاکرات با یک جلسه کمیسیون مشترک شروع و تصمیم گرفته شد که به کار سرعت بیشتری داده شود و مذاکراتی که کماکان مورد اختلاف است را در جلسات متعدد کارشناسی و سیاسی مورد بحث قرار دهیم و راه‌حل‌های لازم برای آن‌ها پیدا شود.

وی ادامه داد: با وضعیت پیچیده‌ای مواجه هستیم به این دلیل که هم بازگشت آمریکا به برجام یکسری مسائل فنی، حقوقی و سیاسی دارد و هم راستی آزمایی اقدامات آمریکا، از پیچیدگی‌هایی برخوردار است و باید برای آن برنامه ریزی شود و در آن خصوص دقت شود و برای آن شاخص تعیین شود.

معاون وزیر خارجه همچنین گفت که همین‌طور اقداماتی که ایران باید انجام دهد، طبیعتا با توجه به پیشرفت‌های سریع علمی و فنی که ایران در این مدت انجام داده نحوه تنظیم آنها با بازگشت به برجام پیچیدگی‌های خودش را دارد و این‌ها بحث‌های مفصلی را می‌برد و مجموعه این اقدامات در چه جدول زمانی باید انجام شود.

مراحل مذاکراتی جزیی و فنی و بحث‌های سیاسی و حقوقی دارد

وی افزود: مسلما آمریکا باید قدم اول را بردارد و آمریکا باید همه اقداماتش را ابتدا انجام دهد و بعد جمهوری اسلامی ایران راستی آزمایی می‌کند و بعد از آن است که به تعهداتمان برمی‌گردیم.

وی اضافه کرد: این ملاک کار ماست، ولی همین احتیاج به جدول بندی و جدول زمانی داریم و اینکه مشخص شود در چه روزی اگر به جمع بندی رسیدیم، بعد مراحل تایید و تصویب آن در هر کشور چگونه باشد؟ در چه مدت انجام شود و بعد چه مقدماتی باید برنامه ریزی شود و نهایتا در چه روزی به اجرا می‌رسیم و در آن روز آمریکا باید چه کار کند و چگونه راستی آزمایی شود، همه این‌ها مراحل مذاکراتی جزیی و فنی و بحث‌های سیاسی و حقوقی دارد.

تاثیر انتخابات بر مذاکرات وین

معاون وزیر خارجه با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و تاثیر آن بر مذاکرات احیاء برجام، اظهار کرد: ما به دنبال دستیابی به یک توافق مطلوب و خوب برای جمهوری اسلامی ایران هستیم و در این مسیر نه عجله می‌کنیم و نه وقت را تلف می‌کنیم.

وی ادامه داد: هر چه زودتر برسیم، البته بهتر است، مهم این است که در این توافق آن اصولی که ایران بخواهد رعایت شده باشد و شاخص‌هایی که بخواهیم به آن رسیده باشیم.

عراقچی همچنین گفت که مذاکرات ما موکول به انتخابات نیست، قبلش و بعدش، برای ما آنچه ملاک است این است که در مسیر تحقق خواسته‌های ایران حرکت کنیم، تاریخی برای خودمان ملاک قرار نمی‌دهیم که چه زمانی برسیم یا نرسیم قبل از چه اقدام دیگری باشد یا نباشد، تا هر زمانی که طول بکشد و نیاز بدانیم که مذاکرات را ادامه دهیم برای این‌که به مطلوب خودمان برسیم مذاکرات ادامه خواهد یافت، بدون اینکه وقتی تلف کنیم یا اجازه دهیم دیگران وقت تلف کنند.

وی اظهار داشت: به شخصه فکر نمی‌کنم ظرف هفته جاری بتوانیم به جمع بندی نهایی برسیم. تصور بنده این است حداقل یک بار دیگر باید جمع بندی کنیم و به پایتخت‌ها منتقل شود. نمی‌توانم پیش بینی کنم این دور چند روز طول می‌کشد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم در نشست خبری دوشنبه ۲۴خرداد گفت که آنچه در وین در حال انجام است، ربطی به انتخابات و تحولات داخلی ایران ندارد. گفت‌وگو‌ها نیز فرسایشی نشده و زمان برای موضوعات باقی مانده کم است. باید در مورد این موضوعات تصمیم سیاسی در پایتخت‌ها گرفته شود، که اگر گرفته شود، بازگشت به برجام ممکن است./باشگاه خبرنگاران

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید