کد خبر:22134
پ

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه دو فوریتی شوراهای حل اختلاف را تصویب کردند.

 

به گزارش روزانه نیوز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با ۲۰۹ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در جلسه، کلیات لایحه دو فوریتی شوراهای حل اختلاف را تصویب کردند.

محمدرضا صباغیان بافقی نماینده بافق و مهریز در مخالف با کلیات این لایحه،  گفت: این گزارش باید براساس این ماده در سیستم نمایندگان بارگذاری می شد تا ما فرصت ارائه پیشنهادات خود را داشته باشیم. اما تا شب گذشته این لایحه بارگذاری نشده بود بنابراین نمایندگان از حق خود محروم شدند.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات نماینده بافق و مهریز، با بیان اینکه برخی موارد در آئین نامه داخلی مجلس ذکر نشده و تنها به عنوان یک روال انجام می شده است، گفت: قرار نیست یک روال اشتباه ادامه پیدا کند، براساس بند ۴ ماده ۱۶۱ آیین نامه تنها حداقل پیش از آغاز مذاکرات، لایحه باید پیشنهادات نمایندگان چاپ و توزیع شود.

وی اعلام کرد: دیشب پیشنهادات نمایندگان در مورد این لایحه چاپ و توزیع شده و حداقل اکنون ۶۰ صفحه پیشنهادات وجود دارد.

همچنین صدیف بدری در موافقت با کلیات لایحه مزبور، گفت: لایحه شوراهای حل اختلاف، لایحه‌ای راهبردی برای رفع مشکلات مربوط به دادنامه‌ها میان شاکی و متشاکی است و شوراهای حل اختلاف برای سازش بین شاکی و متشاکی تشکیل شده تا میزان مراجعه به دادگاه‌ها کاهش یابد.

وی بیان کرد: متأسفانه بسیاری از افرادی که در شوراهای حل اختلاف کار می‌کنند، حقوق بسیار ناچیز و در حدود ۵۰۰هزار تومان دریافت می‌کنند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ۲۲هزار نیروی کار باتجربه با سابقه بسیار زیاد در شوراهای حل اختلاف در حال فعالیت هستند که باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف شوند.

سید کاظم دلخوش هم ‌در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه دو فوریتی شوراهای حل اختلاف گفت: ۳۲هزار نفر در شوراهای حل اختلاف مشغول به کار هستند که فقط ۱۷هزار نفر از آنان کارمند دولت یا بازنشسته هستند.

وی اظهار داشت: در مقابل، افرادی به صورت تمام‌وقت در شوراهای حل اختلاف مشغول به کار هستند که باید وضعیت استخدامی آنان هر چه سریعتر مشخص شود.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه دو فوریتی شوراهای حل اختلاف با پیشنهاد قوه قضائیه تنظیم شده و از آنجایی که ۲۳ بهمن مهلت قانونی آن به اتمام می‌رسد، ما باید هر چه سریعتر این لایحه را بررسی و تصویب کنیم.

دلخوش تأکید کرد: کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی طی جلسات متعدد و با حضور کارشناسان گوناگون، لایحه دو فوریتی شوراهای حل اختلاف را مورد بررسی قرار داده است./مهر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید