کد خبر:22390
پ

جو بایدن،چند ساعت مانده به برگزاری مراسم تحلیف‌اش به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا در توییتر نوشت که امروز، روز جدیدی در آمریکاست. رئیس‌جمهور منتخب آمریکا دقایقی پیش برای مراسم تحلیف خود وارد ساختمان کنگره آمریکا شد.

به گزارش روزانه نیوز بایدن بعد از ادای سوگند در سخنانی گفت: امروز روز آمریکاست. امروز روز دموکراسی است. امروز روز احیاست. امروز ما ارج می‌نهیم پیروزی یک هدف را که همان دموکراسی است. در این لحظه دموکراسی برنده شد.

چهل و ششمین رییس جمهوری آمریکا افزود: امروز هم زیر سایه خداوند همه گرد هم آمده‌ایم تا این پیروزی را جشن بگیریم. من از تمام اسلاف خود و شما متشکرم.

بایدن تاکید کرد: ما راه خود را در پیش خواهیم گرفت. کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد؛ مثل بحران کرونا، میلیون‌ها شغلی که از دست رفته است، برابری نژادی، کره زمین ما برای بقای خود فریاد می‌زند، اختلافات نژادی و قومی زیاد است، باید با دشمنانی که در مقابلمان هستند مبارزه کنیم، مثل بیماری، نفرت و … که این امر با وحدت ممکن است.

وی افزود: پیروزی برای ما تضمین شده نیست، اما هر زمان که دور هم جمع شدیم توانستیم بر مشکلات فائق آییم. بدون وحدت صلح و پیشرفتی در کار نیست. وحدت راه پیش روی ماست. ما باید مانند ایالات متحده آمریکا رفتار کنیم. بیایید از نو همه چیز را شروع کنیم. سیاست‌ورزی نباید یک آتش شعله‌ور باشد که همه چیز را بسوزاند.

رییس جمهوری منتخب آمریکا گفت: چند روز بعد از آنکه عده‌ای اوباش خواستند دموکراسی ما را خدشه دار کنند اینجا ایستاده‌ایم و می‌گوییم چنین چیزی هرگز اتفاق نخواهد افتاد. دموکراسی همین است. اما اختلاف نظرها نباید باعث تشتت ملی شود. من رییس جمهوری همه آمریکا خواهم بود.

بایدن عنوان داشت: باید اختلاف نظرها را کنار بگذاریم. شکیبایی نشان دهیم. محتاج هم هستیم. باید سیاست‌ورزی را کنار بگذاریم و در برابر کرونا باید به عنوان یک ملت بایستیم. پیام من به کشورهای دیگر این است که ما یک بار دیگر قوی‌تر از همیشه وارد تعامل با جهان خواهیم شد و دنیا را رهبری خواهیم کرد.

وی افزود: آمریکا محک خورد اما قدرتمندتر از قبل برخواهیم خاست. ما در پی احیای ائتلاف‌های خود و شریکی قابل اعتماد برای صلح و امنیت خواهیم بود. من در پیشگاه خداوند سوگند می‌خورم که از شما، آمریکا و دموکراسی حفاظت خواهم کرد.

توضیح مراسم تحلیف

مراسم تحلیف رویدادی رسمی است که در آغاز هر دوره جدید ریاست‌جمهوری در واشنگتن‌ دی‌سی، پایتخت، برگزار می‌شود.

تنها کاری که رییس‌جمهوری منتخب آمریکا باید در این مراسم انجام دهد،‌ ادای سوگند است:‌ “من رسما سوگند یاد می‌کنم که مسئولیت ریاست جمهوری ایالات متحده را صادقانه انجام دهم و تا جایی که توان دارم از قانون اساسی ایالات متحده پاسداری، حفاظت و دفاع کنم.”

بعد از ادای این کلمات روند انتقال قدرت کامل می‌شود و جو بایدن به طور رسمی چهل و ششمین رییس‌جمهوری این کشور خواهد شد. البته این پایان مراسم نیست و جشن‌ معارفه ادامه خواهد داشت.

کاملا هریس هم بعد از ادای سوگند، رسما معاون رییس‌جمهور کشور خواهد شد. معاون رییس‌جمهور به طور معمول پیش از خود رئیس جمهوری سوگند یاد می‌کند.

البته مراسم تحلیف جو بایدن چهل و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا با شرایطی بسیار متفاوت و منحصر به فرد در تاریخ آمریکا برگزار می‌شود، برخلاف عرف همیشگی، رئیس جمهور قبلی برای انتقال قدرت حضور ندارد.

نگرانی‌های امنیتی به شدت بالاست و ظاهرا این نیروهای امنیتی هستند که حضار مراسم تحلیف را تشکیل می‌دهند، پاندمی کرونا و نگرانی‌ها از شیوع، حضور مردمی را محدود کرده و ترس از تکرار حادثه کنگره و درگیری‌های مسلحانه حامیان ترامپ تدابیر امنیتی را تشدید کرده است.

به هر حال شکل و شمایل مراسم تحلیف بایدن با همه این نگرانی‌ها و مشکلات در نوع خود شاید اولین باشد. تدارکات زیادی برای چشم‌نواز کردن و مهم نشان دادن این رویداد چیده شده است.

در یک ساعت آینده چه می‌شود؟
بی بی سی نوشت: برنامه تحلیف و ادای سوگند جو بایدن و کاملا هریس تا دقیقی دیگر – یعنی ۱۰:۳۰ دقیقه صبح به وقت واشنگتن – آغاز خواهد شد. این زمان بندی مراسم امروز است.

۱۰:۳۰ صبح – جو بایدن و کامالا هریس وارد بالکن غربی ساختمان کنگره می‌شوند؛ همان بالکنی که دقیقا هفته پیش تصاویر یورش مهاجمان به کنگره خبر ساز شد.

۱۱:۱۵ صبح – مراسم تحلیف رسما آغاز خواهد شد.

۱۱:۳۵ صبح – کامالا هریس سوگند یاد می کند. قرار است مراسم سوگند او را قاضی سوتومایر که نخستین زن رنگین پوست و لاتین تبار دیوان عالی است برگزار کند تا خانم هریس هم به عنوان نخستین زن و نخستین آفریقایی تبار بر مسند معاونت ریاست جمهوری آمریکا بنشیند.

۱۱:۴۵ صبح – مراسم ادای سوگند جو بایدن که توسط قاضی القضات جان رابرتز – رئیس دیوان عالی انجام خواهد شد، آغاز می شود.

۱۱:۴۸ صبح – جو بایدن تحت عنوان ۴۶‌امین رئیس جمهوری آمریکا پشت تریبون می رود و برای مردم کشورش سخنرانی می کند.

جو بایدن در توئیتی نوشت: امروز، روز جدیدی برای آمریکاست

جو بایدن،چند ساعت مانده به برگزاری مراسم تحلیف‌اش به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا در توییتر نوشت که امروز، روز جدیدی در آمریکاست.

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا به همراه « جیل» همسرش صبح روز چهارشنبه به وقت واشنگتن و قبل از مراسم تحلیف خود، برای نیایش به کلیسا «سنت متیو» شهر واشنگتن رفت.

آنتونی بلینکن، گزینه پیشنهادی وزیر خارجه آمریکا و «لیندا توماس گرینفیلد»، نامزد تصدی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در حال صحبت کردن با یکدیگر دیده می‌شوند.

تاکنون جورج بوش و باراک اوباما به همراه همسرانشان برای حضور در مراسم تحلیف به ساختمان کنگره رسیدند.

باراک اوباما و همسرش به ساختمان کنگره برای مراسم تحلیف بایدن وارد شدند.

پرچم به جای افراد در مراسم تحلیف بایدن

در مراسم تحلیف جو بایدن هزاران پرچم مقابل کاخ سفید نصب شده است تا نمادی برای عدم حضور مردمی در این مراسم باشد.

هر چهار سال یک بار صد‌ها هزار آمریکایی به طور سنتی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری شرکت می‌کردند. اما امسال این مراسم به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

کیف‌ بمب اتمی آمریکا آماده تحویل به بایدن شد

انتقال کیف حاوی کدهای اتمی معروف به “فوتبال” به داخل ساختمان کنگره را می‌بینید. /خبر فوری

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید