کد خبر:24387
پ

 مخالفت ۱۹۷ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان و ۴۵ سناتور این حزب با استیضاح و محکومیت ترامپ، بیش از پیش این واقعیت را نشان می‌دهد که با وجود اختلاف نظر درون حزبی، وابستگی جمهوری‌خواهان به رئیس جمهوری سابق جدی است.

به گزارش روزانه نیوز شنبه ۲۵ دی‌ماه همانگونه که انتظار می‌رفت، ۴۵ سناتور جمهوری‌خواه بر تبرئه ترامپ از اتهام «تحریک برای شورش» رای دادند و اجازه ندادند حزب آنها در رقابت‌های آتی این کشور هم در سال ۲۰۲۲ و هم در ۲۰۲۴ از ۷۵ میلیون رایی که در ۲۰۲۰ به نامزد ریاست جمهوری این حزب داده شده بود، محروم شود.

حادثه ۱۷ دی‌ماه در فراخوان طرفداران ترامپ و پس از آن یورش به کنگره آمریکا، بار دیگر این زنگ خطر را در آمریکا به صدا درآورد که نباید چهره جدید اعضای حزب جمهوری‌خواه را نادیده گرفت و تصور کرد همچنان جناح سنتی قدرت را در دست دارند.

این مساله را در شادمانی ترامپ در حلقه دوستان و خانواده‌اش در مارالاگو، پس از اعلام به حد نصاب نرسیدن رای مجرم بودن وی، جست‌وجو کرد که نیوزمکس به نقل از یکی از آنها نوشت که «به دنیای دیزنی می‌رویم»!

پیش از آنکه آرایش سیاسی پس از این تبرئه را جدای از پرونده‌هایی که ترامپ در محاکم ایالت‌های مختلف آمریکا دارد، بررسی کنیم، پیام ترامپ اهمیت دارد که البته قرار بود در حضور رسانه‌ها خوانده شود اما از این کار صرف نظر کرد تا شاید در یک شرایط بهتر این کار را انجام دهد.

رای سنای آمریکا ترامپ را از خواب زمستانی تحمیل شده به واسطه بایکوت شبکه‌های مجازی، بیدار کرد تا بار دیگر راه دستیابی به قدرت را دنبال کند هرچند که در جریان این محاکمه و پس از آن، برخی از جمهوری‌خواهان ترامپ را مسئول واقعه شورش در پایتخت دانستند.

مهم‌ترین شخصیت شاید، میچ مک‌کانل رهبر اقلیت سنا بود که با وجود رای منفی به گنه‌کار بودن ترامپ، در سخنرانی پس از این دادگاه، ترامپ را مسئول دانست و ۱۷ دی‌ماه را روز شرم‌آوری برای آمریکا برشمرد.

علاوه بر وی، نیکی هیلی که یکی از وفاداران به ترامپ بود و همواره از سیاست‌های او حمایت می‌کرد، از اینکه پیرو رئیس جمهوری سابق بوده است، ابراز تاسف کرد و گفت نباید از او پیروی می‌کردند.

با این حال رفتار حزب جمهوری‌خواه و بیانیه ترامپ نشان می‌دهد که دوستان و متحدان وی انتظار دارند پس از هفته‌ها سکوت، مصاحبه‌های رسانه‌ای را دست کم با دوستان خود از سر بگیرد.

نیوزمکس خبر می‌دهد او با دستیاران سیاسی ملاقات کرده است تا در مورد تلاش برای کمک به جمهوری‌خواهان در کنترل مجلس و سنا در انتخابات میان دوره ای ۲۰۲۲ گفت‌وگو کند.

همچنین گفته شده است که او برای انتقام‌گیری از جمهوری‌خواهانی که از استیضاح وی حمایت کردند یا در برابر تلاش‌های وی برای لغو نتایج انتخابات نوامبر که جو بایدن دموکرات برنده شد، ایستادند مصمم است.

جیسون میلر مشاور ارشد ترامپ گفته است: تصور می‌کنم احتمالا در روزهای آینده چیزهای بیشتری از او خواهید شنید.

ترامپ در بیانیه خود سرنخ‌های کمی به حامیان خود ارائه داد و گفت مخالفان ما نمی‌توانند تقریبا ۷۵ میلیون نفر را فراموش کنند، بالاترین رقم از گذشته برای رئیس جمهوری مستقر که فقط چند ماه پیش به ما رای دادند.

وی افزود: جنبش تاریخی، میهنی و زیبای ما برای بزرگ جلوه دادن آمریکا دوباره آغاز شده است. در ماه‌های آینده چیزهای زیادی برای اشتراک با شما دارم. مشتاقانه منتظر ادامه این سفر باورنکردنی برای دستیابی به عظمت آمریکا برای همه مردممان هستیم. هرگز چنین چیزی وجود نداشته است!”

سناتور لیندسی گراهام از کارولینای جنوبی که شنبه شب با ترامپ گفت‌وگو کرد هم در مصاحبه با فاکس نیوز اظهار کرد ترامپ “از برخی افراد عصبانی است” اما همچنین “آماده حرکت و بازسازی حزب جمهوری‌خواه است” و “برای سال ۲۰۲۲ هیجان زده است”.

وی با این ادعا که ترامپ برای مجازات جمهوری‌خواهان بی‌وفا قصد راه‌اندازی حزب خود را داشته است، گفت که حزب جمهوری‌خواه برای پیروزی به او نیاز دارد.

گراهام اظهار کرد: من گفتم آقای رئیس جمهوری، این حرکت« آمریکا را بار دیگر عظمت می‌بخشیم» باید ادامه یابد. ما باید حزب را متحد کنیم. ترامپ پلاس راه بازگشت در سال ۲۰۲۲ است.

وی به همراه تنی چند از جمهوری‌خواهان دیگر سنا همچون سناتور رند پال گفته بودند که در صورت محکومیت ترامپ، حزب جمهوری‌خواه تمام انتخابات‌های آتی را خواهد باخت. از این رو، گراهام افزود: هدف من پیروزی در سال ۲۰۲۲ برای جلوگیری از رادیکال‌ترین برنامه‌ای است که من از زمان ریاست جمهوری جو بایدن دموکرات دیده‌ام. ما بدون دونالد ترامپ نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم، بنابراین او آماده است تا جلودار شود و من آماده همکاری با او هستم.

حزب جمهوری‌خواه در کارولینای شمالی هم در این راستا، روز دوشنبه به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را برای محکومیت سناتور ریچارد بور که به مجرم بودن ترامپ رای مثبت داده بود، تصویب کرد.

مایکل واتلی رئیس حزب جمهوری‌خواهان این ایالت گفت تصمیم کمیته مرکزی به عنوان ژستی نمادین از مخالفت حزب با اقدام بور است. برای حزب مهم است که پیش برود و یک رأی و بیانیه ارائه دهد که با رای سناتور بور مخالف است اما از نظر تأثیرات عملی، فقط همین است. این یک قطعنامه است.

برخی ایالت‌های دیگر هم رفتار مشابه را برای هم حزبی جمهوری‌خواه خود که ترامپ را مجرم دانسته بودند، انجام دادند که اینها نشان می‌دهد، جمهوری‌خواهان کنگره اعم از مجلس نمایندگان و سنا، به سادگی نمی‌توانند از نفوذی که ترامپ ایجاد کرده است، چشم‌پوشی کنند و وابستگی حزب به او را نادیده بگیرند.

حتی درباره «نیکی هیلی» که روزگاری فرماندار کارولینای جنوبی بوده و نماینده ویژه آمریکا در سازمان ملل با تمام خوش خدمتی‌هایش به صهیونیست‌ها؛ هم واکنش جمهوری‌خواهان تند و سخت است.

هیلی روز جمعه گذشته با اشاره به حادثه ۱۷ دی‌ماه و نقش ترامپ در آن اظهار کرده بود، “ما باید تأیید کنیم که او ما را ناامید کرد.” “او راهی را رفت که نباید می‌رفت و ما نیز نباید او را دنبال می‌کردیم و نباید به حرف او گوش می‌دادیم . ما نمی‌توانیم اجازه دهیم این اتفاق هرگز تکرار شود. ”

برخی از جمهوری‌خواهان این اظهار نظر هیلی را تلاش برای گوی سبقت ربودن از ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۴ می‌دانند که البته تلاشی ناموفق از نظر آنها است.

او باید از پایگاه انتخاباتی ایالتی شروع کند که در ۲۰۲۰، ۵۵ درصد به ترامپ رای دادند. حتی آدام کینزینگر جمهوری‌خواه که در مجلس نمایندگان به استیضاح ترامپ رای داده بود هم به هیلی واکنش نشان داد که “نمی‌توانید هم کشور را انتخاب کنید هم ترامپ را.”

داگ پریز یکی از مشاوران نزدیک فرماندار سابق اوهایو و جان کاسیچ مخالف صریح ضد ترامپ هم گفتند که وقت زیادی را با هیلی گذرانده‌اند اما او را دارای بینش عمیق ندیده‌اند.

تام رات دادستان نیوهمپشایر هم در واکنش به هیلی با اشاره به اینکه گزینه‌های با ترامپ یا بدون ترامپ در حال بررسی است، خاطرنشان کرد اظهارات هیلی نادیده گرفته نخواهد شد. او نمی‌تواند هم وارث آشکار ترامپ باشد و هم ضد او.

شخصیت‌هایی چون گای رشنثلر عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، حضور ترامپ را برای مقابله با آنچه برنامه چپ‌گرایانه بایدن نامید، ضروری می‌دانند.

او معتقد است حزب جمهوری‌خواه به ترامپ تریبون خواهد داد و او یک «سکوی عالی» برای ایفای نقش برای «۱۰ تا ۲۰ سال آینده» است. از نظر این نماینده مجلس اگر ترامپ در ۲۰۲۴ نامزد ریاست جمهوری شود، پیروز خواهد شد.

در مقابل هم کسانی هستند که اظهارات ضد ترامپی هیلی را منعکس کننده تقسیم بین جناح سنتی حزب و جنبش‌های شورشی حامی ترامپ می‌دانند.

از نظر این افراد، در نهایت طرفداران سنتی حزب هستند که پیروز خواهند شد چرا که آنها قرار نیست بودجه انقلاب را تامین کنند. آنها خواهان عملکرد دولت ترامپ هستند اما یک حزب جمهوری‌خواه معتبر را می‌خواهند که بتواند علیه سیاست‌های چندجانبه‌گرایانه دموکرات بایستد.

در این زمینه، سناتور سابق جف فلیک می‌گوید زمان آن رسیده است که حزب جمهوری‌خواه از دونالد ترامپ عبور کند.

وی در یادداشتی که روز دوشنبه در سی ان ان منتشر شد با اشاره به آنچه که در حمله به کنگره رخ داد و فریادهایی که می‌گفتند پنس را اعدام کنید، اظهار کرد: او حتی به معاون خود وفادار نماند.

این سناتور سابق جمهوری‌خواه که در رقابت انتخاباتی از بایدن حمایت کرده بود، افزود او حتی در روز حادثه تلفن را برنداشت تا از حال معاون خود مطلع شود بلکه با توئیت، جمعیت را تشویق کرد تا به معاون خود حمله کنند زیرا «شهامت» برای لغو انتخابات را نداشت.

فلیک از اینکه چهار سال سرنوشت حزب و کشور را در دست کسی قرار داده‌اند که یک شخصیت تلویزیونی بوده است و همیشه به منافع شخصی تعهد داشته است، ابراز نارضایتی کرد و گفت او به شخص یا چیز دیگری غیر از خودش اهمیت نمی‌داد که اکنون می‌دانیم وقتی زندگی معاون او در خطر بود، حتی برانگیخته نشد کاری انجام دهد.

با این حال، باید منتظر ماند و دید ترامپ و ترامپیسم موجود در حزب جمهوری‌خواه، چه مسیری را برای این حزب در مواجهه با دولت بایدن و همچنین انتخابات‌های آتی برمی‌گزینند و آیا بدنه کلی این حزب که در آرای استیضاح نشان داد اکثریت را در بردارند، با سیاست‌های ترامپ همراهی خواهند کرد یا تنها می‌خواهند از نام او برای پیشبرد اهدافشان بهره جویند.

آیا جمهوری‌خواهان بجای حضور مستقیم ترامپ یا در کنار حضور او از اعضای خانواده‌اش همچون لارا و ایوانکا ( عروس و دختر ترامپ) حمایت می‌کنند در سنا حضور یابند تا بتوانند پروژه «ترامپ پلاس» را دنبال کنند؟/ایرنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید