کد خبر:15342
پ

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راه‌آهن همدان – سنندج در قالب پروژه‌های جهش تولید است، افزود: مسیر راه‌آهن همدان – سنندج به طول 150 کیلومتر به عنوان بخشی از راه‌آهن تهران – همدان – سنندج است که مرکز استان‌های همدان و کردستان را به هم مرتبط می‌کند.

 

به گزارش روزانه نیوز خیرالله خادمی از آغاز ریل‌گذاری مکانیزه 65 کیلومتر از خط‌ آهن همدان-سنندج از سمت همدان، دوشنبه 12 آبان خبر داد، و اضافه کرد: با توجه به موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه و لزوم ایجاد و توسعه کریدورهای بین‌المللی، برای بسط و گسترش روابط اقتصادی، احداث راه‌آهن همدان – سنندج با هدف ایجاد کریدور ریلی غرب کشور در دستور کار است.

 

وی با اشاره به اینکه مسیر راه‌آهن همدان-سنندج از ایستگاه راه‌آهن همدان منشعب می‌شود و عبور از حوالی شهرهای بهار، لالجین، صالح‌آباد، قروه و دهگلان به ایستگاه سنندج منتهی می‌شود، ادامه داد: پیش از این و در سالهای قبل، بهره‌برداری از مسیر ریلی تهران – همدان انجام‌  شد و استان همدان به ریل متصل شده است ، ‌اما برای اینکه ریل به استان کردستان و شهر سنندج برسد، حدود 150 کیلومتر خط ریلی ‌از همدان تا سنندج باید ساخته می‌شد؛ 48 کیلومتر از این مسیر ریلی در استان همدان و 102 کیلومتر آن در استان کردستان است.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه امروز دوشنبه 12 آبان‌ با حضور وزیر راه و شهرسازی ریل‌گذاری مسیر راه‌آهن همدان – سنندج به عنوان یکی از حلقه‌های مفقوده کریدور ترانزیتی ریلی آغاز می‌شود، اظهار داشت:  با تأمین مصالح روسازی داخلی کشور که همان ریل‌ ملی است، ادامه ریل‌گذاری این مسیر را به صورت مداوم و سریع انجام دهیم و بلافاصله پس از زیرسازی، روسازی هم انجام خواهد شد.

 

خادمی با بیان اینکه عملیات ریل‌گذاری مکانیزه این خط ریلی که از طریق جرثقیل مکانیکی انجام می‌شود، از نزدیک ایستگاه همدان آغاز می‌شود، خاطر نشان کرد: این مسیر ریلی در سه قطعه اجرا شده است که قطعه یک 64.50 کیلومتر طول دارد، قطعه دوم پروژه 56.32 کیلومتر و قطعه سوم این خط‌آهن 29.53 کیلومتر طول دارد.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر این پروژه ریلی حدود 82 درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و 65 کیلومتر از این مسیر ریلی در حال حاضر آماده ریل‌گذاری است، ادامه داد: ایستگاه‌های مسیر شامل قروه و سنندج در حال اجرا است، که  امیدوارم این پروژه بسیار بزرگ را در سال 1400 به سرانجام رسانده شود و بدین ترتیب یکی دیگر از مناطق استان‌‌ها به شبکه ریلی متصل شود.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: اتصال سنندج به شبکه راه‌آهن سراسری از طریق همدان به تهران، امکان توسعه آتی پروژه و اتصال آن به استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کرمانشاه، همچنین امکان جابه جایی محصولات کشاورزی استان‌های همدان و کردستان و تولیدات صنایع و کارخانجات موجود منطقه، از اهداف اجرای این خط ریلی است.

 

خادمی با بیان اینکه این پروژه دارای حداکثر شیب و فراز مسیر 15 در 1000 است،گفت: حداقل شعاع قوس در این خط ریلی 1250 متر است و 2524 متر طول پل‌های این مسیر می باشد.

 

وی با بیان اینکه این پروژه برای سرعت 160 کیلومتر بر ساعت در قطارهای مسافری و 120 کیلومتر بر ساعت در قطارهای باری طراحی شده است و یک‌خطه است، گفت:  در سال اول بهره‌برداری، ترافیک پیش‌بینی شده برای این خط‌آهن نیم‌میلیون تن در حمل بار و سه‌دهم میلیون نفر در حمل مسافر است و در سال بیستم بهره‌برداری، ترافیک پیش‌بینی شده بار برای این خط آهن یک‌میلیون تن و مسافر 600 هزار نفر است. / فارس

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید