کد خبر:28766
پ

بذر گیاه پنبه که توسط فضاپیمای چانگ ئه ۴ به کره ماه منتقل شده بود در سطح این سیاره جوانه زد و رکورد رشد اولین گیاه در سطح ماه را به نام چین ثبت کرد.

به گزارش روزانه نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی اسپیس، محققان برنامه اکتشاف ماه چین اعلام کردند: ماه نورد یوتو-۲ که در ماموریت «چانگه-۴» به فضا ارسال شد و در ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ بر روی نیمه‌ تاریک ماه فرود آمد،  به تازگی بیست و نهمین روز قمری خود را به پایان رسانده است.

ماه نورد «یوتو-۲» چین در آستانه بیدار شدن است تا جست و جوی خود را بر سطح کره ماه ادامه دهد.

فضاپیمای خورشیدی و سطح‌نورد چین در روز ۱۹ آوریل به وقت پکن پس از غروب خورشید خاموش شدند.

وظایف علمی مأموریت چانگ ئه ۴ شامل انجام مشاهدات نجومی رادیویی با فرکانس پایین، بررسی زمین ماه و اشکال زمین این قمر، کشف ترکیب مواد معدنی و ساختار کم عمق سطح ماه و اندازه‌گیری تابش پرتوی نوترون و اتم‌های خنثی است.

این ٢ فضاپیما در برابر هوای سرد منفی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد محافظت می‌شوند. فضاپیما و ماه‌نورد یوتو-۲ در اوایل ماه مه با طلوع آفتاب بر فراز دهانه Von Kármán دوباره روشن می شوند.

یوتو-۲ در حال حرکت به سمت شمال غرب قمر زمین بود که به دهانه‌ فون کارمان رسید ، این ماه‌نورد  در مجموع  ۷۰۸.۹ متر را پیموده است و به وسیله‌ دوربین‌های پانورامای خود، رادارهای نفوذ کننده به ماه و طیف سنج، اطلاعات زیادی جمع‌آوری کرده است.

یوتو ۲ پس از فعال‌ سازی مجدد در ماه مه سفر خود را به سمت شمال‌ شرقی ادامه خواهد داد محلی که محققان امیدوارند در آن سنگ‌ های بازالتی کشف کنند تا اطلاعات بیشتری در مورد تاریخچه سطح ماه به دست آورند.

سمت پنهان ماه، نیمکره ای از ماه است که به طور دائمی از کره زمین رویگردان است

این ماهواره خدمات زیادی به علوم و تحقیقات فضا کرد.

کاوشگر چانگ ئه ۴ چین همراه با ماه‌نورد «یوتو-۲» سوم ژانویه سال ۲۰۱۹ بر محدوده قطب جنوب و در سمت تاریک کره ماه فرود آمدند و به این ترتیب نخستین کاوشگر مصنوعی ساخته دست انسان بر سمت پنهان ماه فرود آمد./ایرنا

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید