کد خبر:29232
پ

 رییس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اعلام نتایج غیررسمی و زودتر از وزارت کشور، گفت: اعلام نتایج قبل از اعلام رسمی تخلف است و سایر منابع مانند منابع آگاه و نیمه آگاه به لحاظ قانونی رسمیت ندارد و اگر منجر به مشکل شود قطعاً تخلف است و باید در دادگاه جواب دهند.

به گزارش روزانه نیوز جمال عرف شنبه شب در برنامه تلویزیونی افزود: دستورالعمل پروتکل های بهداشتی برای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ابلاغ شده است و همه نامزدها باید آن را رعایت کنند و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی تخلف محسوب و همانند بقیه تخلفات رسیدگی می‌شود و پیگرد قانونی نیز دارد.

وی با تاکید بر رعایت همه پروتکل های بهداشتی در شعب رای گیری از جمله مواد ضد عفونی کننده، ماسک و فاصله اجتماعی ادامه داد: دغدغه‌ای نسبت به عوامل اجرایی و نظارتی داشته‌ایم که باید ۲۴ تا ۷۲ ساعت در شعبه بمانند.

همه عوامل اجرایی و نظارتی انتخابات واکسینه می شوند

وی افزود: ستاد ملی کرونا مصوب کرد ساعت ۷ صبح بیست و هشتم انتخابات شروع شود و وزیر کشور این اختیار دارد در صورت تشخیص تا ۲ بامداد روز بعد زمان رای‌گیری را تمدید کند و مردم بتوانند در بازه زمانی بیشتر رای دهند.

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: تعداد شعب هم از ۶۲ هزار شعبه به ۷۲ هزار شعبه افزایش یافته است و به همه استان‌ها و فرمانداران اعلام کرده ایم هر مقدار لازم است که مردم معطل نشوند و در صف قرار نگیرند اعلام کنند.

وی ادامه داد: برای همین در ستاد ملی مصوب شد کارگزاران انتخابات هم در مسیر واکسیناسیون قرار بگیرند و طوری برنامه‌ریزی شد تا به واکسن عمومی وزارت بهداشت لطمه‌ای وارد نکند لذا قرار شد بخشی از بخش خصوصی و بخشی هم از واکسن ایرانی استفاده شود.

اثر انگشت با هماهنگی شورای نگهبان حذف شد

معاون وزیر کشور درباره نگرانی از طولانی شدن صف و اثر انگشت، گفت: دیگر اثر انگشت با هماهنگی شورای نگهبان نداریم و آن را حذف کردیم و دستگاه احراز هویت به صورت برخط استعلام می‌کند و دو سوال از کدملی می‌پرسد که آیا صاحب این کد ملی زنده است یا فوت کرده و دوم اینکه آیا رای داده یا نداده اگر از هر دو سوال، پاسخ درست گرفت به شما اجازه رای دادن می‌دهد و اگر پاسخ طور دیگری بود که شما این اجازه را نمی دهد لذا بحث تقلب و استفاده از شناسنامه جعلی و غیره کاملا بسته شد چون این دستگاه مستقیماً به ثبت احوال متصل است و ثبت احوال به سرعت برخط استعلام می کند و پاسخ می دهد.

عرف با تاکید بر برگزاری انتخاباتی سالم و امن،ادامه داد: پس از احراز هویت رای دهنده چهار تعرفه در حوزه های با ۴ انتخابات را دریافت می کنند.

وی به رای دهندگان در کلان شهرها توصیه کرد تا خودکار شخصی همراه خود بیاورند، برای انتخابات رییس جمهوری یک اسم را بنویسند و در شوراها چون تعداد بیشتر است، افراد مورد نظر را از قبل انتخاب کرده و به همراه داشته باشند تا معطل نشوند.

وی با بیان اینکه بیش از ۶ ماه روی اپلیکیشن شعبه یاب بحث شده است، گفت: کمیته فناوری ستاد انتخابات کشور، مقدمات کار را آماده کرده و این کار به وزارت فناوری و اطلاعات محول شده است و این کار با استفاده از نرم افزارهای داخلی در حال انجام است تا بدون نصب نرم افزاری ، گوشی خلوت ترین و نزدیکترین شعبه را نشان فرد بدهد.

رییس ستاد انتخابات کشور با اشاره به تمدید ساعت رای گیری تا ساعت ۲ شب آیا در همه شهرها انجام می‌شود یا نه گفت: فرض این است افراد در مدت زمان قانونی یعنی ۱۰ ساعت رای دهند. اما در مناطق گرمسیر مردم عموماً پس از غروب رای می دهند، لذا این اختیار به وزیر داده شده تا در صورت ضرورت از آن استفاده کند.

اولویت اول برای فک پلمب، انتخابات ریاست جمهوری است

رییس ستاد انتخابات کشور، اولویت نخست برای فک پلمب پس از رای گیری را صندوق های انتخابلت ریایت جمهوری عنوان و اظهار کرد: سپس صندوق های شوراها و بعد میان‌دوره‌ای هل، فک پلمب می شود.

وی افزود: با همکاری و تعامل شورای نگهبان برای نخستین بار، ناظر و مجری برای شمارش اطلاعاتش را از دستگاه احراز هویت می‌گیرد و صورتجلسه این اطلاعات وارد دستگاه می شود و اگر اختلافی باشد در خود شعبه حل و فصل می‌شود به توافق برسند و در این صورت نتایج به سرعت اعلام می شود.

وی ادامه داد: این فرایند بدون مشکل انجام شود و ما سر صبح می توانیم نتایج را اعلام کنیم اما اگر جایی شعبی دچار مشکل شود و در عدد به توافق نرسند و احتیاج به بازبینی داشته باشد، طبیعتا اعلام شمارش زمان می‌برد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید